Aktuális Érdekvédelem Hírek Kiemelt hírek Környezetbarát Külföld Vezércikk

Az IRU elkészíti az Öko-teherautók használatának tervet a szén-dioxid-mentesítés felgyorsítása érdekében

Az IRU elkeszte az öko-teherautók használatának előmozdítására irányuló tervek létrehozását a közlekedés dekarbonizációjának fokozása érdekében, ideértve a határokon átnyúló szállításokra vonatkozó szabályok harmonizálását is. Ez az egyszerű és költséghatékony intézkedés 2050-ig több mint 13 milliárd tonnával csökkentheti a CO 2 -kibocsátást. 

Forrás: IRU

Az öko-teherautók, amelyek több árut szállítanak, mint a szokásos járműszerelvények, gyors és működőképes megoldást kínálnak az ambiciózus szén-dioxid-mentesítési célok elérésére. Két öko-kamion szállítja három standard teherautó rakományát, így azonnal csökkenthető az úton lévő teherautók száma. A tonna km / tonna üzemanyag-fogyasztás akár 35% -kal csökken, ami jelentősen javítja a közúti árufuvarozás környezeti és gazdasági hatékonyságát. 1 

“Az öko-teherautók előnyei egyértelműek, jelentősen alacsonyabb a CO 2 -kibocsátás, valamint magasabb hatékonyság és alacsonyabb költségek” – mondta Umberto de Pretto, az IRU főtitkára. “A hangsúly a névben van – az öko-teherautók környezetebarátok és gazdaságosak.”

A globális tehergépjármű-állomány mindössze 30% -ának a regionális és hosszú távú fuvarozásban történő cseréje öko-teherautókkal azonnal évi 237 millió tonnával csökkentené a CO 2 -kibocsátást. 2  Mivel a közúti árufuvarozás 2050-re megháromszorozódik, ez 2050-ig évi 700 millió tonnára nő. 3

A következő három évtizedben ez akár 13,5 milliárd tonnával csökkentené a teljes CO 2 -kibocsátást. Összehasonlításképpen: a jelenlegi globális mesterséges kibocsátás éves szinten 36 milliárd tonna. 4  Bár a közúti árufuvarozás, csak a globális kibocsátás 2% -át teszi ki, az öko-kamionok széles körű használatának óriási hatása lenne az ágazat szén-dioxid-mentesítésére irányuló törekvéseknek.

Zöldebb multimodális logisztika

Egyre nagyobb mennyiségű árut szállítanak légi, tengeri és vasúti közlekedéssel, és minden multimodális művelet valamikor közúti szállítást igényel. Tekintettel a konténerszállító hajók, teherszállító repülőgépek és tehervonatok folyamatosan növekvő kapacitására, az öko-teherautók kulcsfontosságúak a multimodális logisztika egészének hatékonyságának és fenntarthatóságának növelése szempontjából. A modális váltás ezt nem fogja megtenni. 

Az öko-szerelvényeket eddig csak 18 országban üzemeltették – köztük Ausztráliában, Argentínában, Kínában, Mexikóban, Dél-Afrikában, az Egyesült Államokban és néhány EU-országban – de minden esetben sikeresen. Azonban elterjedésüket világszerte továbbra is akadályozza a harmonizált előírások hiánya, ezért az Eco-teherautókkal való, határokon átnyúló szállítások továbbra is ritkák.

Mivel számos kormány még nem ismeri fel azok lehetőségeit, az IRU arra kéri a döntéshozókat, hogy szabadítsák fel az öko-teherautók teljes környezeti és gazdasági előnyeit azáltal, hogy engedélyezik és elősegítik azok használatát a nemzeti és nemzetközi fuvarműveletek során.

„A kormányok hiányolják a lehetőséget a szén-dioxid-mentesítés felgyorsítására és a gazdasági növekedés támogatására. Most van itt az ideje a cselekvésnek ”- zárta szavait Umberto de Pretto.  

Az IRU tagjai tavaly novemberben elfogadták az Eco-truck álláspontját , az ágazat szén-dioxid-mentesítési erőfeszítéseinek részeként, egyértelmű felhívással a kormányok felé. Az Öko-teherautókról egy tájékoztató is rendelkezésre áll az IRU weboldalán.

Forrás: IRU

1 ITF (2018) A közúti árufuvarozás széndioxid-mentesítési intézkedései és politikái felé , ITF Policy Papers, OECD Publishing, Párizs.
2 Számítás a következők alapján: 17 millió hordó olaj, amelyet haszongépjárművek használnak naponta (IEA, 2019), 330 millió világszerte forgalomban lévő haszongépjármű (OICA, 2018).
ITF közlekedési kilátások (ITF, 2019).
https://ourworldindata.org/co2-emissions

(Ezt a cikket 36 alkalommal tekintették meg.)