A GKI továbbképzés utáni vizsgakötelezettség megszüntetését kérték a minisztériumtól az érdekképviseletek

A sofőrhiány kezelése érdekében az elmúlt héten közös levélben kérték az érdekvédelmi szervezetek az Innovációs és Technológiai Minisztériumtól a GKI továbbképzés utáni vizsgakötelezettség megszüntetését.

H. Szabó Sándor felvétele

A sofőrhiány kezelése érdekében az elmúlt héten közös levélben kérte az MKFE, a NiT Hungary, a TESZ és a FUVOSZ, az Innovációs és Technológiai Minisztériumtól a GKI továbbképzés utáni vizsgakötelezettség megszüntetését.

Illusztráció – Fotó: Karsai Attila – hungarokamion.hu

A közúti közlekedési szolgáltatási szektort egyre súlyosabban érinti a munkaerőhiány, a gépkocsivezetők száma folyamatosan csökken. Tovább rontja a helyzetet, hogy a magyar vállalkozásoknál foglalkoztatott aktív gépkocsivezetői állomány mintegy 40 százaléka (~30 ezer fő) az 50 év feletti korosztályból kerül ki, 12 százalékuk 60+-os. E korosztályból igen nagy számban nyilatkoznak úgy, hogy a lejáró GKI kártyájukat nem kívánják meghosszabbítani a Magyarországon jelenleg előírt vizsgakötelezettség miatt, s annak ellenére hagyják el a pályát, hogy valójában még évekig folytatnák e hivatást.

A gépkocsivezető hiány mára a fuvarkapacitások 5-8 százalékának inaktivitásához vezetett, és a folyamat nem áll meg. A magyar gépkocsivezetők elvesztése miatt egyre nagyobb számban érkeznek szerb, bosnyák, ukrán munkavállalók a hazai cégekhez, miközben – rugalmasabb hazai szabályok mellett – az említett magyar munkavállalók is hasznos humánerőforrást jelenthetnének.

Az elmúlt években az érdekképviseletek számos javaslattal éltek az ITM felé a helyzet megoldása érdekében. Az 5 évente kötelező GKI felújító képzést követő vizsgakötelezettség az EU-tagországok elsöprő többségében ismeretlen, ide értve a legnagyobb versenytársainkat (Lengyelország, Litvánia, Szlovákia, Csehország, Bulgária), de Németországot és Ausztriát is!

A fuvarozó vállalkozások Európa szerte munkaerőhiánnyal küzdenek, a Közúti Fuvarozók Nemzetközi Egyesülete (IRU) számításai szerint már most 400 ezer fős a hiány. Nem véletlen, hogy a tagállamok minden lehetséges eszközzel igyekeznek könnyíteni a gépkocsivezetők munkába állítását, az államilag támogatott képzésektől a munkakörülmények javításán át, a jogszabályi előírások minél rugalmasabb alkalmazásáig. Csak így lehet garantálni az ellátási lánc működését, amelynek zavaraira intő példa volt a tavaly őszi brit összeomlás, de jól érzékelhető volt itthon is a karácsonyi időszakban a kapacitáshiány, s jelenleg is előfordulnak átmeneti áruhiányok a lakosságot kiszolgáló üzletláncokban, ami egyértelműen a gépkocsivezető-hiányra vezethető vissza.

A probléma súlyos, azonnali intézkedések szükségesek ahhoz, hogy a jelenleg aktív gépjárművezetőket megtartsuk. Ennek egyik hatékony eszköze az őket terhelő adminisztratív terhek csökkentése, ide értve a GKI vizsgakötelezettség azonnali kivezetését a hazai jogrendszerből. Az érdekképviseletek a felújító képzés szükségességét nem vitatják, csak magát a vizsgáztatást és az azzal járó adminisztratív, szervezési és egyéb terheket.

A magyar munkahelyek megőrzése a kormány eltökélt szándéka. Az érdekképviseletek kérése, javaslata minden tekintetben ezt a célt szolgálná!

Kapcsolódó cikk: Fontos javaslatokkal fordult az Innovációs és Technológiai Minisztériumhoz (ITM) a Magyar Közúti Fuvarozók Egyesülete (MKFE)

Illusztrációs kiemelt kép: H. Szabó Sándor (1953-2017) felvétele

(Ezt a cikket 1805 alkalommal tekintették meg.)