Aktuális Hírek Járműtechnika Kiemelt hírek Környezetbarát Külföld Logisztika Pótkocsi Szállítmányozás Teszt

Hivatalos tesztüzemben a 32 méteres Super EcoCombi

A Holland Szállítmányozási és Logisztikai Szövetség (TLN) információi alapján a Super EcoCombi (SEC) hollandiai tesztüzeme elindult. A kísérleti, zárt körülmények között végrehajtott próbákat követően az első közúti tesztet 2020 közepére tervezik. A teszt során feltérképezik a SEC pontos hatását a holland infrastruktúrára és forgalomra. Ezt követően a miniszter dönti el, hogy engedélyezi-e a SEC közlekedését meghatározott holland utakon.

Forrás: Transport en Logistiek Nederland

A SEC egy  nyergesvontatóból és két standard 13,6 méteres félpótkocsiból áll, melyet egy dollyval kapcsolnak össze. Teljes hossza 32 méter súlya jellemzően 72 tonna. Viszonylag egyszerű és elérhető megoldás. A  jelenleg is használatos járművekből álló járműszerelvény kombináció akár 27% CO2 megtakarítást is jelenthet a hollandiai áruszállítási logisztikában. Mindezek mellett még a járművezető hiányt is részben orvosolja.

Finnországban a SEC már hivatalosan is engedélyezett a közúton. Az új koncepciót jelenleg Svédországban, Norvégiában és Spanyolországban tesztelik. A tesztelő országban lévő SEC pilótának meg kell mutatnia, hogy a Super EcoCombi koncepció megvalósítható. A projekt első szakasza kiterjedt tesztelési folyamatot foglal magában.

A SEC nem az LZV hosszú szerelvény (amely egy platós teherautó és egy pótkocsi lehet, amelynek teljes hossza max. 25,25m.) pótlására, hanem annak kiegészítésére szolgál. A 32 méteres hosszúságával – amely kb. 7 méterrel hosszabb, mint egy LZV szerelvény – a súlya pedig 72 tonnát is meghaladó lehet, a SEC kifejezetten a főút ás autópálya hálózaton történő fuvarfeladatok kiszolgálására alkalmas. A be- és kirakodás a kiemelt tranzit útvonalak közelében található logisztikai központokban történik.

A lehetséges tesztek szempontjából, természetesen nagy figyelmet kell fordítani a közúti biztonságra. Mielőtt a SEC-et Hollandiában engedélyezik, egy átfogó tesztelési eljárásra kerül sor egy zárt helyszínen. Ez a teszt választ fog adni a közúti biztonsággal kapcsolatos kérdésekre is.

Ha az eredmény pozitív, a következő év folyamán az első SEC prototípust Maasvlakte és Venlo között kijelölt útvonalon tesztelik. Ha ez jól megy, 2021 elején négy útvonalon, legfeljebb négy SEC-el üzemelő próba követ. Ez a teszt 12 hónapig tart. A teszt során feltérképezik a SEC pontos hatását a holland infrastruktúrára és forgalomra. Ezt követően a miniszter dönt a SEC engedélyezéséről, előre rögzített útvonalakon Hollandiában.

A TLN a SEC-t ígéretes fejlesztésnek tekinti, amely számos előnnyel jár a környezetre és a logisztikára. A pilóták fontos válaszokat adnak a SEC közúti tesztelésére, és ezáltal megvizsgálhatók a teherautó-kombinációk Hollandiában történő alkalmazásának lehetőségei.

Forrás és fotó: Transport en Logistiek Nederland

 

(Ezt a cikket 1027 alkalommal tekintették meg.)