NKH: Tájékoztató a közúti fuvarozást érintő egyes kormányrendeletek módosításáról szóló 116/2014. (IV.3.) Kormányrendelet által a felrakó-helyekre és lerakó-helyekre rótt kötelezettségekről
A módosítás által a 261/2011. (XII.7.) Kormányrendeletben beiktatott új, 4/A.§. (3)-(5) bekezdéseiben foglalt engedély-ellenőrzési, -kezelési és -megőrzési kötelezettség a tevékenységi engedélyen felül további engedély meglétéhez kötött fuvarfeladatokra vonatkozik. Ezek az engedélyek lehetnek kétoldalú egyezmény alapján, vagy multilaterális egyezmény alapján kiadott engedélyek (utóbbi jellemzően a CEMT-engedély).
Nem vonatkozik azonban a tevékenységi engedélyre, azaz az árutovábbítási engedélyre és a közösségi engedélyre, ezekkel kapcsolatosan tehát semmilyen új kötelezettséget nem keletkeztet (noha más okokból, pl. rakománylopások megelőzése érdekében célszerű ezek meglétének és érvényességének ellenőrzése is).
A felrakás illetve lerakás során tehát az alábbiak szerint határozható meg, hogy a 2014. május 4-től hatályos rendelkezés alapján ellenőrzési, kezelési és tárolási kötelezettség keletkezik-e egyáltalán, és ha igen, akkor mire:
Az eddigiekhez képest nincs új teendő, amennyiben:
- A fuvarfeladat belföldi viszonylatú;
- A fuvarfeladatot magyar honosságú jármű (vontató) végzi EGT[1] területen belül;
- A fuvarfeladatot EGT honosságú jármű végzi és a fuvarokmányok alapján a fuvarfeladat Magyarország és az EGT valamelyik tagállama közötti, tekintet nélkül arra, hogy a cél/kiinduló ország azonos-e a jármű honos országával.
- A fuvarfeladatot olyan honosságú jármű végzi, amelyre Magyarország kétoldalú egyezményben foglalt mentességet adott. (Engedélykötelezettségek táblázat)
- A fuvarfeladatot 3,5 tonna megengedett együttes tömeg alatti járművel végzik.
Engedéllyel kell rendelkezni a fuvarozónak minden olyan esetben, ami a fentebbieken kívül esik, fő szabályként:
- A fuvarozó az EGT-n kívüli ország fuvarozója. Ekkor amennyiben a honos országába vagy onnan szállít, ún. „loco” engedéllyel[2] kell rendelkeznie. Ha egyéb országba/ból, akkor ez harmadik országos fuvarozás és erre használható engedélyt kell tudni felmutatnia;
- A fuvarozó (tekintet nélkül arra, hogy uniós vagy nem) olyan harmadik országos fuvart végez, ahol a célország vagy kiinduló ország az EGT-n kívüli állam, ilyenkor harmadik országos engedély szükséges;
- Fenti, engedélyköteles fuvarok bármelyike végezhető a CEMT-engedéllyel, ekkor csak ennek, illetve az ehhez kapcsolódó fuvarnaplónak a megléte szükséges.
Táblázat: Engedély-kötelezettség magyarországi felrakó vagy lerakó esetén[3].
Jármű honossága | Fuvarfeladat másik végpontja | Milyen engedély kell? |
magyar | EGT tagállamEGT-n kívüli állam | NEM KELLKELL |
egyéb EGT tagállam | bármelyik EGT-tagállam (beleértve a honos államot is) | NEM KELL |
EGT-n kívüli állam | 3. országos | |
nem EGT tagállam | honos ország | loco |
honos országon kívül bármelyik ország (EGT, vagy azon kívüli, mindegy) | 3. országos |
A Magyarország által átadott engedélyek mintáit a Nemzeti Közlekedési Hatóság honlapján lehet elérni az alábbi címen:
http://nkh.gov.hu/Gepjarmu/nyomtatvanyok/Lapok/default.aspx
(A letölthető pdf-formátumú dokumentumok nevei a fuvarozó honos ország betűjelével kezdődnek. Amennyiben a fuvarozó honos országa nem szerepel, valószínűleg nem kell engedéllyel rendelkeznie.)
A feladó illetve címzett teendői az engedélyekkel
Amennyiben az adott fuvarfeladathoz szükséges a fentebb taglalt engedélyek valamelyike, külföldui fuvarozó esetén a feladó illetve a címzett köteles:
- Felvezetni az engedélyre (vagy CEMT fuvarnaplóra) a rakodás helyét, időpontját (dátum, óra, perc), valamint a fuvarfeladatot végző jármű kilométerórájának állását.
- Az így kitöltött engedélyről (CEMT esetén az engedélyről és a fuvarnapló aktuális oldaláról) egy másolatot (lehet kinyomtatott, olvasható fénykép is) a fuvarlevél ott maradó példányához csatolni és azt egy évig megőrizni.
Mi a teendő, ha a fuvarozónál nincs engedély, nem óhajtja azt megmutatni, az engedély nem érvényes, nem hajlandó megmutatni a kilométeróra állásását (általában nem közreműködő), nem teszi lehetővé a feladó/címzett kötelezettségének betartását?
Ilyen esetekben a felrakó megtagadhatja a felrakást (annak rá nézve terhelő jogi következményei nélkül). Mind felrakás esetén a feladónak, mind lerakás esetén a címzettnek bejelentési kötelezettsége van ilyen esetben a Nemzeti Közlekedési Hatóság, a területileg illetékes közlekedési felügyelőség („Elérhetőségek” táblázat), a Nemzeti Adó- és Vámhivatal, illetve a Rendőrség valamelyikénél.
A kötelezettségek elmulasztása esetén a feladó illetve a címzett elmarasztalható!
A 261/2011. Kormányrendelet 4/A.§-ban foglalt engedély-ellenőrzési, -kezelési és –megőrzési kötelezettségek elmulasztása esetén –többek között- a feladó illetve a címzett 300.000 Ft bírsággal sújtandó.
[1] EGT (Európai Gazdasági Térség): Az Európai Unió tagállamai, továbbá Norvégia, Izland és Liechtenstein.
[2] Loco engedély: Az engedélyt kiadó állam és a fuvarfeladatot végző jármű honos országa közötti fuvarozásra érvényes.
[3] A táblázatban a fentebbi kivételek nem szerepelnek.
Engedélykötelezettségek táblázat
Forrás: NKH
.
(Ezt a cikket 985 alkalommal tekintették meg.)