Változások Budapesten a teherforgalmi behajtási rendszerben
Elfogadta a Fővárosi Közgyűlés a Budapesti Közlekedési Központ javaslatát, így a jövőben a túlméretes járműveknek a korlátozott övezetekben és a fővárosi közutakon való közlekedéshez közútkezelői hozzájárulás mellett behajtási hozzájárulással is rendelkezniük kell.
2013. február 22-én a Fővárosi Közgyűlés elfogadta a BKK javaslatát, így a jövőben azoknak a járműveknek, amelyek a „megengedett méretet” meghaladják, a „Közútkezelői hozzájárulás” mellett, a korlátozott övezetekben és közutakon való közlekedés esetén behajtási hozzájárulással is rendelkezniük kell.
A közúton közlekedő járművek „megengedett méreteit” a közúti járművek forgalomba helyezésének és forgalomban tartásának műszaki feltételeiről szóló 6/1990. (IV. 12.) KöHÉM rendelet szabályozza.
A rendeletből kiemelve néhány – a megengedett legnagyobb méretekre vonatkozó – jellemző pont:
- Szélesség: fokozott hőszigetelésű jármű felépítményének a szélessége nem haladhatja meg a 2,6 métert, minden egyéb jármű szélessége a 2,55 métert.
- Magasság: A személygépkocsi pótkocsijának a magassága a 3,0 métert, egyéb jármű magassága a 4,0 métert nem haladhatja meg.
- Hosszúság:
- A járművek megengedett legnagyobb hosszúsága: két tengelyes autóbusznál: 13,5 méter, kettőnél több tengelyes autóbusznál: 15,0 méter, egyéb járműnél (kivéve a félpótkocsit): 12,0 méter.
- A járműszerelvények megengedett legnagyobb hosszúsága nyerges vontatóból es félpótkocsiból álló járműszerelvénynél: 16,5 méter, gépkocsiból és egy pótkocsiból álló járműszerelvénynél: 18,75 méter.
Behajtási hozzájárulás igénylése
Behajtási hozzájárulás igénylésének legegyszerűbb módja a Teherforgalmi Online Behajtási Információs-rendszerben (TOBI) történő igényleadás. Ennek lépései:
- Regisztráció (csak az első alkalommal):
A TOBI-ba történő belépéshez regisztráció szükséges. A regisztráció során kért felhasználói, számlázási és ügyintézői adatok megadása biztosítja a további gördülékeny ügymenetet. - Járműregisztráció (csak a jármű első alkalmazásakor):
A használni kívánt járműveket is regisztrálni kell az első alkalommal, hogy bekerüljön a rendszerbe. Később a járművek listából választhatók. A jármű adatainak megadása mellett szükséges a forgalmi engedély másolatának feltöltése is. - Igényleadás:
- Az igénylés leadásához szükséges a címek megadása, amelyhez a program hozzárendeli az övezetet. Meg kell adni továbbá a kérelmezett időszakot és a behajtás indokoltságát is.
- A regisztrált járművek az igényléshez listából választhatók ki. Járműszerelvénynél fontos a pótkocsi típusának helyes kiválasztása – pótkocsi vagy félpótkocsi (nyerges) szerelvény.
- A leadott igény költségtérítését előre kell kifizetni, ezután feldolgozásra kerül a kérelem, majd jóváhagyás után fizethető a behajtási díj is. A díj megfizetése után érvényesítésre kerül a hozzájárulás, azaz használható az érvényességi időszakban.
- A fizetés is intézhető interneten keresztül, biztonságos módon, így a teljes ügymenet akár otthonról végigvihető.
- Behajtási hozzájárulás igényelhető még hagyományos csatornákon keresztül is (email, fax, személyes úton). Ezen módok esetén a honlapunkról letölthető, kitöltött adatlapot és a forgalmi engedély másolatát kell eljuttatni ügyfélszolgálatunk részére. A hozzájárulás ebben az esetben is elektronikus formában jelenik meg. A BKK ügyfélszolgálat címe: Budapest VII. Rumbach Sebestyén utca 19-21. Tel.: +36 1 235-3000 Fax: +36 1 235-1040
A változás a rendeletmódosítás kihirdetését követő hónap első napján lép életbe, várhatóan 2013. április 1-én.
A főváros területére a közútkezelői hozzájárulásokat és a behajtási hozzájárulásokat is a BKK adja ki. A hozzájárulásokról és azok igényléséről bővebb tájékoztatás a www.bkk.hu/teherforgalom címen érhető el.
Célforgalmas útvonalak
A célforgalmas (azaz a célforgalom számára behajtási hozzájárulás nélkül használható) utak hossza, valamint a behajtási hozzájárulásokkal kapcsolatos szabályok az elmúlt években folyamatosan változtak a kerületi önkormányzatok és a szállítást igénylő intézmények, cégek kezdeményezésére. A teherforgalmi behajtási rendszer jelentős korszerűsítésének érdekében a Fővárosi Közgyűlés még 2011-ben új teherforgalmi rendeletet alkotott.
A teherforgalmi rendeletben a korlátozott forgalmú övezetek és a célforgalmas utak felsorolását tartalmazó mellékletek több ütemben – 2012. január 1-től, 2013. január 1-től és 2018. január 1-től – lépnek hatályba. Ennek célja az, hogy az érintett területeken működő, nehéz tehergépjármű forgalmat vonzó gazdálkodók időben felkészülhessenek a teherforgalmi korlátozás bevezetésére.
2012-ben a BKK szakmailag indokoltnak tartotta a célforgalmas rendszer felülvizsgálatát, amelynek keretében kikérte a fővárosi kerületek véleményét is. A szakmai indokoltság vizsgálatát követően a BKK javaslatot tett a teherforgalmi rendelet megfelelő módosítására.
A célforgalmas útszakaszok változását az alábbi táblázat foglalja össze:
Megszűnő célforgalmas szakaszok: | ||||
Kerület | Közterület | Szakaszhatár | ||
IX. | Vaskapu utca | Vágóhíd utca | – | Haller utca |
XI. | Borszéki utca | Than Károly utca | – | Andor utca |
XI. | Hajtány sor | – | ||
XI. | Than Károly utca | – | ||
XI. | Dél-budai tehermentesítő út (Egérút) | Kőérberki út | – | Andor utca |
. Új célforgalmas szakaszok: |
||||
Kerület | Közterület | Szakaszhatár | ||
VIII. | Kőbányai út | Kőbányai út 31. | – | volt Ganz terület utolsó kapuja |
XVII. | Pesti út | városhatár | – | Összekötő utca |
XVII. | Összekötő utca | Pesti út | – | Ecseri dűlő |
XVII. | Rákosmezei út | Összekötő utca | – | Törpegém utca |
XVIII. | Gilice tér | Közdűlő út | – | Péterhalmi út |
XVIII. | Péterhalmi út | Gilice tér | – | Péterhalmi út 8. |
XIX. | Katona József utca | Hofherr Albert utca | – | Temesvár utca |
XIX. | Temesvár utca | Katona József utca | – | gyárkapu |
Forrás: Budapesti Közlekedési Központ
.
(Ezt a cikket 2770 alkalommal tekintették meg.)