Elfogadta a Fővárosi Közgyűlés a Budapesti Közlekedési Központ javaslatát, így a jövőben a túlméretes járműveknek a korlátozott övezetekben és a fővárosi közutakon való közlekedéshez közútkezelői hozzájárulás mellett behajtási hozzájárulással is rendelkezniük kell.

2013. február 22-én a Fővárosi Közgyűlés elfogadta a BKK javaslatát, így a jövőben azoknak a járműveknek, amelyek a „megengedett méretet” meghaladják, a „Közútkezelői hozzájárulás” mellett, a korlátozott övezetekben és közutakon való közlekedés esetén behajtási hozzájárulással is rendelkezniük kell.

A közúton közlekedő járművek „megengedett méreteit” a közúti járművek forgalomba helyezésének és forgalomban tartásának műszaki feltételeiről szóló 6/1990. (IV. 12.) KöHÉM rendelet szabályozza.

A rendeletből kiemelve néhány – a megengedett legnagyobb méretekre vonatkozó – jellemző pont:

  • Szélesség: fokozott hőszigetelésű jármű felépítményének a szélessége nem haladhatja meg a 2,6 métert, minden egyéb jármű szélessége a 2,55 métert.
  • Magasság: A személygépkocsi pótkocsijának a magassága a 3,0 métert, egyéb jármű magassága a 4,0 métert nem haladhatja meg.
  • Hosszúság:
    • A járművek megengedett legnagyobb hosszúsága: két tengelyes autóbusznál: 13,5 méter, kettőnél több tengelyes autóbusznál: 15,0 méter, egyéb járműnél (kivéve a félpótkocsit): 12,0 méter.
    • A járműszerelvények megengedett legnagyobb hosszúsága nyerges vontatóból es félpótkocsiból álló járműszerelvénynél: 16,5 méter, gépkocsiból és egy pótkocsiból álló járműszerelvénynél: 18,75 méter.

Behajtási hozzájárulás igénylése

Behajtási hozzájárulás igénylésének legegyszerűbb módja a Teherforgalmi Online Behajtási Információs-rendszerben (TOBI) történő igényleadás. Ennek lépései:

  • Regisztráció (csak az első alkalommal):
    A TOBI-ba történő belépéshez regisztráció szükséges. A regisztráció során kért felhasználói, számlázási és ügyintézői adatok megadása biztosítja a további gördülékeny ügymenetet.
  • Járműregisztráció (csak a jármű első alkalmazásakor):
    A használni kívánt járműveket is regisztrálni kell az első alkalommal, hogy bekerüljön a rendszerbe. Később a járművek listából választhatók. A jármű adatainak megadása mellett szükséges a forgalmi engedély másolatának feltöltése is.
  • Igényleadás:
    • Az igénylés leadásához szükséges a címek megadása, amelyhez a program hozzárendeli az övezetet. Meg kell adni továbbá a kérelmezett időszakot és a behajtás indokoltságát is.
    • A regisztrált járművek az igényléshez listából választhatók ki. Járműszerelvénynél fontos a pótkocsi típusának helyes kiválasztása – pótkocsi vagy félpótkocsi (nyerges) szerelvény.
  • A leadott igény költségtérítését előre kell kifizetni, ezután feldolgozásra kerül a kérelem, majd jóváhagyás után fizethető a behajtási díj is. A díj megfizetése után érvényesítésre kerül a hozzájárulás, azaz használható az érvényességi időszakban.
  • A fizetés is intézhető interneten keresztül, biztonságos módon, így a teljes ügymenet akár otthonról végigvihető.
  • Behajtási hozzájárulás igényelhető még hagyományos csatornákon keresztül is (email, fax, személyes úton). Ezen módok esetén a honlapunkról letölthető, kitöltött adatlapot és a forgalmi engedély másolatát kell eljuttatni ügyfélszolgálatunk részére. A hozzájárulás ebben az esetben is elektronikus formában jelenik meg. A BKK ügyfélszolgálat címe: Budapest VII. Rumbach Sebestyén utca 19-21. Tel.: +36 1 235-3000 Fax: +36 1 235-1040

A változás a rendeletmódosítás kihirdetését követő hónap első napján lép életbe, várhatóan 2013. április 1-én.

A főváros területére a közútkezelői hozzájárulásokat és a behajtási hozzájárulásokat is a BKK adja ki. A hozzájárulásokról és azok igényléséről bővebb tájékoztatás a www.bkk.hu/teherforgalom címen érhető el.

Célforgalmas útvonalak

A célforgalmas (azaz a célforgalom számára behajtási hozzájárulás nélkül használható) utak hossza, valamint a behajtási hozzájárulásokkal kapcsolatos szabályok az elmúlt években folyamatosan változtak a kerületi önkormányzatok és a szállítást igénylő intézmények, cégek kezdeményezésére. A teherforgalmi behajtási rendszer jelentős korszerűsítésének érdekében a Fővárosi Közgyűlés még 2011-ben új teherforgalmi rendeletet alkotott.

A teherforgalmi rendeletben a korlátozott forgalmú övezetek és a célforgalmas utak felsorolását tartalmazó mellékletek több ütemben – 2012. január 1-től, 2013. január 1-től és 2018. január 1-től – lépnek hatályba. Ennek célja az, hogy az érintett területeken működő, nehéz tehergépjármű forgalmat vonzó gazdálkodók időben felkészülhessenek a teherforgalmi korlátozás bevezetésére.

2012-ben a BKK szakmailag indokoltnak tartotta a célforgalmas rendszer felülvizsgálatát, amelynek keretében kikérte a fővárosi kerületek véleményét is. A szakmai indokoltság vizsgálatát követően a BKK javaslatot tett a teherforgalmi rendelet megfelelő módosítására.

A célforgalmas útszakaszok változását az alábbi táblázat foglalja össze:

Megszűnő célforgalmas szakaszok:
Kerület Közterület Szakaszhatár
IX. Vaskapu utca Vágóhíd utca Haller utca
XI. Borszéki utca Than Károly utca Andor utca
XI. Hajtány sor
XI. Than Károly utca
XI. Dél-budai tehermentesítő út (Egérút) Kőérberki út Andor utca
.
Új célforgalmas szakaszok:
Kerület Közterület Szakaszhatár
VIII. Kőbányai út Kőbányai út 31. volt Ganz terület utolsó kapuja
XVII. Pesti út városhatár Összekötő utca
XVII. Összekötő utca Pesti út Ecseri dűlő
XVII. Rákosmezei út Összekötő utca Törpegém utca
XVIII. Gilice tér Közdűlő út Péterhalmi út
XVIII. Péterhalmi út Gilice tér Péterhalmi út 8.
XIX. Katona József utca Hofherr Albert utca Temesvár utca
XIX. Temesvár utca Katona József utca gyárkapu

Forrás: Budapesti Közlekedési Központ
.

(Ezt a cikket 2770 alkalommal tekintették meg.)

Vélemény, hozzászólás?