1952 – 2012: az X Radiál teherabroncs 60. évfordulóját ünnepli a Michelin – A radiál teherabroncs jelene és jövője
A Michelin X Radial tehergépkocsi abroncs teljesen átalakította a közúti fuvarozási ágazatot, és más gyártókat is arra ösztönzött, hogy ugyanezt a fejlődési vonalat kövessék. A Michelin büszkén tekint erre az innovációra, mely segített biztonságosabbá és hatékonyabbá tenni a közúti fuvarozási ágazatot. Elmondható, hogy napjainkban a világpiac a radiál abroncsok felé mozdul, még ha a helyzet régiónként eltérő képet mutat is, hiszen minden régiónak a saját gazdasági realitásával kell szembenéznie.

A Michelin számításai szerint a radiál teherabroncsok aránya 2011-ben az alábbi volt:
- Világátlag: 73%
- Nyugat-Európa: 100%
- Japán és Dél-Korea: 98%
- Észak-Amerika: 97%
- Kína: 80% (2007-ben még csak 61%)
- Dél-Amerika: 74% (2007-ben még csak 55%)
- Afrika (Észak-Afrikával együtt) és India: 43%
- Kelet-Európa és Oroszország: 43% (2007-ben még csak 21%)
- Délkelet-Ázsia: 33% (2007-ben még csak 27%)
Mivel nem elégedett meg az úttörő szereppel, a Michelin folytatja az innovációt, hogy átfogó megoldást biztosítson a szállítmányozási szektor legfontosabb problémáira.
Melyek ezek a kihívások? A változékony, kompetitív gazdasági környezetben, melyben az üzleti tevékenység meredeken csökken, a fuvarozó vállalatoknak két fő célkitűzésük van:
- Hogy biztosítsák vállalkozásuk nagy teljesítményét megbízható járművekkel, melyek megvédik a szállított árukat, és megfelelnek a megrendelők követelményeinek.
- Hogy csökkentsék legfontosabb kiadásaikat, elsősorban az üzemanyag-fogyasztás, valamint a karbantartás és a javítási költségek csökkentésével.
A Michelin átfogó stratégiát alkalmaz, mely három szempontra összpontosít az új abroncscsaládok fejlesztésekor. Az innovációnak kulcsszerepe van ebben a megoldásban nemcsak az abroncsok, hanem a szolgáltatások tekintetében is.
- Egy átfogó megoldás, amely biztonságosabbá teszi a teherszállítást. Az új MICHELIN teherabroncsok tapadása jobb, élettartama hosszabb, és jobban ellenállnak a vágásoknak és a horzsolásoknak. Így az emberek és a szállítmány egyaránt nagyobb biztonságban van. A Michelinnél az innovációt erősíti, hogy a vállalat képes a teljesítmény különböző összetevőit egyidejűleg javítani.
- Egy átfogó megoldás, ami költséghatékonyabbá teszi a teherszállítást. A Michelin egyszerre több oldalról közelíti meg ezt a problémát – üzemanyag-megtakarítás, összes kilométer teljesítmény és „az abroncs több élete”. Ezt a költséghatékonyságot az abroncsteljesítmény különböző, egymással általában nehezen összeegyeztethető összetevőinek fejlesztésével sikerült elérni.
- Egy átfogó megoldás, amely támogatja a fenntartható fejlődést. A Michelinnél az abroncs teljesítmény és a gyártási teljesítmény egymástól elválaszthatatlan. Ami az abroncs teljesítményt illeti, a hatékonyabb üzemanyag-felhasználás kevesebb szén-dioxidot jelent, és kevesebb abroncsköpenyre van szükség egy adott távolság megtételéhez (ez elsősorban az InfiniCoil technológiának köszönhető). Ami pedig a gyártási teljesítményt illeti, a Michelin abroncsokat ISO 14001 minősítéssel rendelkező gyárakban állítják elő.

Amikor a MICHELIN Technology Center mérnökei megterveznek egy új abroncsot és a gyárak dolgozói legyártják azt, a lényeg mindig ugyanaz. A MICHELIN gumiabroncsoknak kimagasló teljesítményt kell biztosítaniuk különböző területeken. Maximális biztonságot, futásteljesítményt és jobb üzemanyag-hatékonyságot kell nyújtaniuk.
A Michelin számára az jelenti a kihívást, hogy egyszerre javítsa az abroncsteljesítmény több összetevőjét, vagyis a tapadást, a futó élettartamát, a tartósságot, a sérülésekkel szembeni ellenállást és az üzemanyag-hatékonyságot. A Michelin ereje abban rejlik, hogy képes anélkül javítani egy terület teljesítményét, hogy fel kéne áldoznia egy másikét. Ezért a Michelin gumiabroncsok „totális teljesítményt” (Total Performance) biztosítanak, ami a különleges ismertetőjegyük.
Egy ilyen teljesítmény-kombináció megvalósításához elengedhetetlen az legmodernebb technológia alkalmazása, amit évi 592 millió eurós kutatás–fejlesztési költségvetés támogat.
Szilárd elkötelezettség is kellett az eredmény eléréséhez. Az először 60 évvel ezelőtt gyártott MICHELIN radiál abroncs jó példa erre. Közel 20 évvel ezelőtt a vállalatcsoport kutatás-fejlesztéssel foglalkozó csapatai egy új korszakba léptek, amikor olyan teher- és személyautó abroncsokat kezdtek tervezni, melyek képesek csökkenteni az üzemanyag-fogyasztást – és ezáltal a szén-dioxidkibocsátást – anélkül, hogy befolyásolnák az abroncs többi fontos tulajdonságát, mint például a biztonságot és a kilométer-teljesítményt.
Az utóbbi időben a fuvarozó vállalatoknak két fontos újítás is készült:
- A MICHELIN X-One, egy különlegesen széles abroncs, mely kiváltja az ikerszerelt kerekeket, és csökkenti az üzemanyag-fogyasztást. Már több mint egymillió ilyen abroncsot értékesítettek.
- Az RFID1 chippel és TPMS2 érzékelővel ellátott „kommunikáló” abroncs. Az új abroncs javítja a flotta karbantartás folyamatát, mivel két korábban összeegyeztethetetlennek tartott terület teljesítményét optimalizálja: az egyik az időmegtakarítás, a másik pedig a nagyobb biztonság és nyomonkövethetőség.
A Michelin számára a “Haladás szolgálatában” egy állandó, folyamatos elkötelezettséget jelent.
1 Radio Frequency Identification (rádiófrekvenciás azonosítás): egy rádióhullámok által közvetített adatátviteli rendszer.
2 Tire Pressure Management System (abroncsnyomás-figyelő rendszer): egy olyan információs rendszer, mely figyeli az abroncs nyomását és hőmérsékletét, és lehetővé tesz az adatok továbbítását egy elektromos érzékelőre.
Forrás: MICHELIN
.
(Ezt a cikket 265 alkalommal tekintették meg.)