Hírek Közút Külföld

Románia Brüsszel támogatását kérte a Bors-Jászvásár autópálya megépítéséhez

Az Európai Unió támogatását kérte csütörtökön Alexandru Nazare román közlekedési miniszter azért, hogy Brüsszel is finanszírozza a Bors és Jászvásár közötti nyomvonalon haladó autópályát – közölte a román szaktárca.

A minisztérium közleménye szerint a román tárcavezető Siim Kallas közlekedési biztossal folytatott megbeszélést Brüsszelben, a transzeurópai közlekedési hálózat (TEN-T) újratárgyalásáról. A dokumentum szerint ezt az Európai Unió ajánlotta fel Romániának azért, hogy ez utóbbi javítsa az uniós pénzek lehívási arányát a 2014-2020 közötti költségvetési időszakban. Tavaly év végén ugyanis a 10 százalékot sem érte el Románia úgynevezett abszorpciós rátája annak ellenére, hogy az ország 2007 óta tagja az Európai Uniónak.

A közlemény szerint Nazare megerősítette, Románia számára nagy jelentőséggel bír, hogy a Bors-Zilah (Zalau)-Aranyosgyéres (Campia Turzii)-Marosvásárhely (Targu Mures)-Jászvásár (Iasi) nyomvonalon haladó autópálya fő európai útvonal legyen. A miniszter szerint ezt indokolttá teszi, hogy ez az útvonal lerövidíti a kelet és nyugat közötti összeköttetést 300 kilométerrel, és összekapcsolja Budapestet a Moldovai Köztársasággal. Emellett ez lenne az első autópálya, amely kiszolgálná Észak-Romániát, valamint összeköti a fél Romániát a közös európai piaccal.

A Bors és Marosvásárhely közötti nyomvonal az észak-erdélyi autópálya része, amelynek azonban csak egy szakasza épült meg, miután a román kormány előnytelen szerződést kötött 2003-ban az amerikai Bechtel vállalattal. Ezt a szerződést 2011-ben újratárgyalta Bukarest és a vállalat, ennek keretében pedig az amerikaiak lemondtak az autópálya mintegy háromnegyedéről.

A Bihar megyei Berettyószéplak (Suplacu de Barcau) és a Marosvásárhely közötti szakasz így fedezetlen maradt, akárcsak a Marosvásárhely és Brassó (Brasov) közötti útvonal. A Marosvásárhely és a kelet-romániai Jászvásár között a román kormány korábban gyorsforgalmi utat tervezett, de egyelőre az sem épült meg.

Az Európai Unió csak a negyedik európai közlekedési folyosó nyomvonalán haladó dél-erdélyi autópálya megépítését finanszírozza. Brüsszel ragaszkodott ahhoz, hogy a román kormány ennek a fő útvonalnak a megépítését helyezze előtérbe az észak-erdélyi autópályával szemben. Ez utóbbi megépítésére így kizárólag román költségvetési források maradnak, emiatt sokáig eltartana, amíg befejezik.

Forrás: MTI  (kbu \ hbl \ guz)
.

(Ezt a cikket 193 alkalommal tekintették meg.)

LEAVE A RESPONSE

Ez az oldal az Akismet szolgáltatást használja a spam csökkentésére. Ismerje meg a hozzászólás adatainak feldolgozását .