Kitiltanák Oroszországból a lengyel fuvarozókat
Katasztrofális helyzetet a szankciók miatt. Sokat árt a nemzetközi logisztikának és a gazdaságoknak a szembenállás.
Katasztrofális helyzetet a szankciók miatt. Sokat árt a nemzetközi logisztikának és a gazdaságoknak a szembenállás. Lengyelországban az EU-s piacvezető fuvarozók és a keleti blokk szembenállása nem csillapodik.
Moszkvában az Állami Duma Közlekedési Bizottságának vezetője Jevgenyij Moszkvicsov beadványt terjesztett elő az oroszországi fuvarozók érdekében az előző héten. Az orosz kormányt arra kérték, hogy vezesse be a közúti áruszállítás tilalmát Lengyelországból Oroszország területére és területén át! Jevgenyij Moszkvicsov, ennek megfelelő részletes beadványt küldött a kabinetnek.
„Június 1-től sürgősen kérem az orosz kormányt, hogy módosítsa az 1728. számú rendeletet (a külföldi autóipari vállalatok oroszországi szállításának korlátozásáról), amely elsőnek megtiltja a lengyel közúti szállítmányozó vállalatoknak, hogy import-export árufuvarozást végezzenek Oroszország területén.
Hasonló tilalmat kellene bevezetni az Orosz Föderáción keresztüli tranzitforgalomra nemcsak a lengyel fuvarozókra, hanem az Európai Unió minden barátságtalan országára is – véli Vlagyimir Matjagin, a Gruzavtotrans Közúti Teherfuvarozás Országos Szövetségének elnöke, – tudósított a múlt hétvégén az oroszországi Izvesztyija hírportál.
Moszkvában a héten napirendre vették a felvetéseket. A történelmi sérelmekig eljutó megbeszélést követően egyetértettek a felvetéssel. – A lengyel kamionok nem lépnek be Oroszországba… Elsőnek egy ilyen tilalom bevezetését támogatja az Állami Duma elnöke is, Vjacseszlav Volodin. Egyelőre ez egy javaslat, de a tilalom informálisan már érvényben van. – Ez minden bizonnyal sok vállalkozó számára tragédia lesz, mert sokan még mindig arra járnak – mondta a Rzeczpospolitának Euzebiusz Gawrysiuk, a Jar-Spedtől – írta a money.pl.
A D.G. Prawna és ZMPD hírportál tudósításaiban olvasható, hogy a lengyelországi Nemzetközi Közúti Fuvarozók Szövetsége becslése szerint közzel ezer lengyel cég érdekelt Oroszországba és Közép-Ázsia országaiba történő keleti szállításokban. A szövetség elnöke, Jan Buczek emlékeztet arra, hogy az oroszok évek óta halogatják a megállapodást Lengyelországgal, zaklatva a lengyel fuvarozókat is. „Különböző értelmezéseket alkalmaztak a különböző típusú engedélyek felhasználásával kapcsolatban, ami nagyon komoly problémákat, sokszor anyagi következményekkel járó problémákat jelentett cégeink számára. Az engedélyekkel most is probléma van … „
Bár bevezették az orosz és fehérorosz rendszámú nyerges vontatók EU-ba való beléptetési tilalmát, a félpótkocsikról nem is esett szó. „A szankciók nagyon katasztrofálisnak bizonyultak számunkra, mert ösztönözték a belorusz és orosz fuvarozók fuvarozási társaságainak Lengyelországba települését, ugyanakkor a logisztika hanyatlása egyre erősebben sújtja a gazdaság egyéb szereplőit is” – nyilatkozta Jan Buczek, a Nemzetközi Közúti Fuvarozók Szövetségének elnöke.
„A demonstrációkat kezdetben a kisvállalkozók szervezték, most már kezdenek csatlakozni hozzánk a nagy cégek is. Azt látják, hogy a tisztességtelen verseny miatt először mi fogunk megfulladni, aztán ők” – mondja Jacek Sokół, a határon zajló tüntetések társszervezője. „Probléma, hogy az orosz és fehérorosz cégek által a szankciók kijátszása hónapok óta növekszik. Mindkét ország vállalkozói meglehetősen nagy léptékben regisztrálnak cégeket, fióktelepeket hazánkban. A szankciók bevezetése után a fehérorosz fuvarozók eleinte olyan partnereket kerestek, akik elszállítanák nyerges félpótkocsijaikat, például Franciaországba. Most már nem keresnek, mert itt vannak fióktelepeik. Mint korábban is kiderült, hogy csak Biała Podlaskában a kisvárosban már100 ilyen cég van bejegyezve egyetlen cím alatt” – mondja Jan Buczek. Mint korábban is kiderült, hogy a cégek elsősorban lengyel rendszámú vontatókat üzemeltetnek és vitatható módon működnek.
Noha az érdekképviseletek és az infrastrukturális tárca a piacvédelmi szigorítással összefüggő javaslatait a témával kapcsolatban már napirendre vette a kormány, de a közúti fuvarozók folytatni kívánják a tiltakozást a koroszczyni átkelőnél. A fuvarozók által szervezett blokád május közepén már, mintegy 5000 teherautó mozgását fékezte meg a lengyelországi határokon a felfüggesztés előtt.
Elegük van abból, hogy a fehérorosz és orosz cégek megkerüljék a tilalmakat. Meg akarják szüntetni az illegális kabotázst is, amelyet egyes ukrajnai vállalkozók használnak az indokolatlan engedély liberalizációk mellett és el akarják érni korábban már többször megfogalmazott teljes piacvédelmi céljaikat.
Jelenleg, egy napok óta a koroszczini határon ( BY><PL / a kelet-nyugat kapuja) tartózkodó magyarországi vállalkozótól azt az információt kaptuk telefonon, hogy jellemzően lengyel honosságú, rendszámú vontatók keleti, déli gépkocsivezetőkkel és nem lengyel pótkocsikkal figyelhetők meg, a határon oda-vissza közlekednek most… Konkrétan a lengyel rendszámú vontatóval és belorusz pótkocsival, lengyel vontató orosz pótkocsival, de találkozott magyar vontatóval belorusz pótkocsival és érdekesség képen megemlítette, hogy magyar vontatóval és lengyel pótkocsival is, illetve magyar vontató török pótkocsival is előfordult a határövezetben, több más járműszerelvény kombináció mellett, melyekkel a kétoldalú engedély használatot oda – vissza, illetve a szankciókat játsszák ki a vállalkozások.
Ignácz József Péter
(Ezt a cikket 224 alkalommal tekintették meg.)