Erősebb piacvédelmet és versenyképességet kérnek a Lengyelek

Tiltakozást szerveztek a kormány helytelen logisztikai politikájával szembeni ellenállás kinyilvánítására a lengyelországi független vállalkozások.

Illusztráció - Forrás: Lengyel Nemzetközi Közúti Fuvarozók Szövetsége

Tiltakozást szerveztek a kormány helytelen logisztikai politikájával szembeni ellenállás kinyilvánítására a lengyelországi független vállalkozások, melyet a lengyelországi közúti fuvarozói szövetség is támogatott. A tüske már nem csak az EU korlátozó Mobilitási Csomagja, melyet eltűr a kormány, de emelkedtek az adók és a vállalkozások költségei, ezt tetézi egy rossz keleti politika is, a piacvédelem hiánya. Ez a piac lassan lezárult a lengyelországi fuvarozók előtt is, míg jellemzően nyitott az orosz, fehérorosz és ukrán tőkével rendelkező cégek előtt Lengyelországban – mondták a demonstráció szervezői.

Forrás: Lengyel Nemzetközi Közúti Fuvarozók Szövetsége

Egyáltalán nem csillapodnak az indulatok a lengyelországi közúti fuvarozó vállalkozásoknál, most március 22.-én már tüntettek is. A tüntetés magas szintű szervezés mellett rendkívül látványos és békés volt – Varsótól délkeletre  több mint háromszáz teherautó és nyerges vontató haladt végig a fővárost elkerülő úton először az A2-es, majd az S8-ason körben. Az elkeseredett, kétségbeesett vállalkozók kijelentették, hogy „egyelőre ez csak figyelmeztető akció”, de két hét után az események függvényében újragondolják. A kamionokon az alábbi transzparensek voltak olvashatóak : – ,, A lengyel szállítás hanyatlásának kezdete”- „Állítsuk meg a fehérorosz és orosz félpótkocsikat!”-,,Visszaállítani az összes engedélyhasználatot az ukrajnai cégeknek! ”- „Nemzeti kincsünk a közúti szállítás”-.

A demonstráció előtt a rendezvényt támogató fuvarozók, érdekképviseletek és a konföderációs politikusok közös konferenciát szerveztek, amelyen bemutatták a legfontosabb problémáikat és a követeléseket. A jelenlegi közeli háború és az EU-s szankciók hatása új helyzetet teremtett a logisztikában is. A problémák között szerepel a fehérorosz és orosz nyerges járműszerelvény kombinációk, vegyes honosságú  járművek és pótkocsik behajtási tilalmának kérdése, a kétoldalú egyezményekben kiadott árufuvarozási és CEMT engedélyek használata, illetve ezen engedélyek használatának kijátszása. A külföldiek lengyel rendszámú vontatókat üzemeltetve egy hibrid megoldással manipulálnak az EU szankciók kijátszása érdekében.

Tény, hogy keleten más a sofőrök bejelentése, járulékok aránya, mások a szabályzások, nagy a játékterük a vegyes honosságú járművekkel, mert a belorusz és az orosz sofőrök sokszor bérbe vannak adva. Ott egy pótkocsira sokkal kevesebb az adó, biztosítás, mint az EU-ban. A lengyelek azt firtatják, hogy miközben az EU sanyargatja a Mobilitási Csomaggal az EU tagállamokat, ugyanakkor a mobilitási csomag nem érvényes az EU-n kívüliekre, és ráadásul azok kapnak engedély liberalizációt is. Orosz és fehérorosz tőkével rendelkező társaságok lengyelországi működésének felülvizsgálata, korlátozása is célok közt szerepel. A hazai logisztika felelőssége a fuvarozói ágazat fennmaradásáért is kérdéses. Az ukrajnai vállalatok nemzetközi árufuvarozói engedélymentességének eltörlése is szükséges. Az ukrajnai fuvarozóknak adott engedélymentesség előnytelenül eltorzította a piacot a lengyelországi fuvarozók hátrányara is. A lengyelországi teherautóknak is dolgozni  kell, nem állniuk – hangsúlyozták!

Lengyel vállalkozók egybehangzó véleménye, hogy ma jellemzően a fehérorosz és az ukrán cégeknek, sőt az oroszoknak is könnyebb nálunk működni, mint a nekünk, lengyeleknek. Ez elfogadhatatlan! Ugyanakkor, ráadásul az ukrán fuvarozók nagyon erősödnek az EU által indítványozott nemzetközi árufuvarozói engedélymentesség kedvezménye mellett. Az ágazatunk és az ipar ezt nem fogja bírni, ez pedig gazdasági válságot, munkanélküliséget és még nagyobb költségvetési hiányt jelent. Az iparunk és a logisztikai ágazat lemészárlása több tízmilliárd złoty veszteséget hozó bűncselekmény, mert a gazdaság fele a közlekedéshez is kapcsolódik – mondták a békésen demonstráló lengyelországi vállalkozók. 

Forrás: Lengyel Nemzetközi Közúti Fuvarozók Szövetsége

Felmerült a jogos igény az engedélycsere rendszerének újraindítására is Ukrajnával – ezt az EU-nak is meg kell érteni! Már több mint egy éve, hogy a lengyel vállalkozóknak is, akiket a Mobilitási Csomag és a Lengyel szabályozás is terhel, ezen a piacon kell versenyeznie az ukrán társaságokkal is, akik ezektől a terhektől mentesen tudnak jól működni. A tüntetők hangsúlyozták, hogy az ukrán közlekedési ágazat igen gyorsan növekszik. Tavaly rekordmértékű teherautó beszerzéseket eszközöltek. A szállítási volumenük 50%-kal nőtt a lengyel fuvarozók rovására is, akik kétségbeesetten tanakodnak, melyik irányba induljanak el, hogy ne veszítsék el cégeiket a jelenleg kialakult helyzetben. A fuvarozók továbbra is kérik a kormány segítségét, amennyiben ez nem realizálódik, két hét múlva tervezik megszervezni és országosan kiterjeszteni demonstrációjukat a lengyelországi nagyobb városok mellé.

Látható, hogy a lengyelországi vállalkozók igen intenzíven és gyorsan észreveszik, ha érdekeik sérülnek. Mint korábban is tapasztaltuk, hogy a honi érdekvédelem erős talaján állva, igen összetartó vállalkozások kezdeményezése mindig tudatos és célratörő! Arról tudomással bírunk, hogy ennek is köszönhető európai unióban éllovas szerepük töretlensége, és hazai piacuk jelentős mértékű megőrzése. A kelet-közép-európai országok fuvarozóit fékezi az EU Mobilitás Csomagja és az ukrajnai háború hatásai alapján az EU-s szankciók és azok kijátszásai mentén kialakult ténykedések és valós hatásai.

Magyarországon is az lenne az alapcél, hogy lehetőségeink felső határáig a honi vállalkozások tevékenykedhessenek. Megfelelő odafigyeléssel és támogatással tovább lehet növelni a hazai vállalkozások piacvédelmét és versenyképességét! A bilaterális nemzetközi árufuvarozói engedélyekről kötött kétoldalú megállapodások pillanatnyilag nem térnek ki a vegyes honosságú járművekre, a pótkocsi honosságára sem, ezért ezen legalább tagállami hatáskörben változtatni lenne szükséges! A fuvarengedély használati-kötelezettség kijátszására ad lehetőséget a vegyes honosságú járműszerelvény kombináció, mely ilyen formában adott esetben az engedélykötelezett vállalkozásokat simán ráengedi akár a teljes EU-s piacra is, oda-vissza!

Noha, semleges őszinteség légkörében élve az is hozzá tartozik a tényekhez – és arról nem is nagyon esik szó -, hogy adott esetben kelet-közép-európai országok fuvarozói is visszaélnek a vegyes honosságú járművek adta manipulatív lehetőségekkel akár jellemzően itt hazánkban is az engedélykötelezett export-import feladatok megszerzése miatt. Az viszont elfogultság nélkül kijelenthető, hogy ilyen szempontból az echte* magyarok jogkövetően tevékenykednek a jelenlegi ismereteink alapján.

Forrás: Lengyel Nemzetközi Közúti Fuvarozók Szövetsége

Sokszor kihangsúlyoztuk már, hogy hazai, stratégiai logisztikai ágazatunk nagyobb hozzáadott GDP érték előállítására képes. Itt éves szinten még százmilliárdokról lehet szó!  A közelmúltban nálunk is felvetett témák között többször is szerepelt a vegyes-honosságú szerelvényekkel kapcsolatos jogsértések ügye, a kétoldalú nemzetközi árufuvarozói és CEMT engedély használati megállapodások életvitelszerű kijátszása is. Átfogó elemzés tárgyát képezte a jelenlegi CEMT engedélyek országonkénti aránytalansága mellett az esetenként átgondolatlan mértékű nemzetközi árufuvarozói engedély liberalizáció, mely szintén a nemzetközi árufuvarozói engedélyrendszer alapelvének árt! Megszünteti az alap szerepét, – az országok közötti gazdasági és szabályzási különbségek miatti koordináló szerepkört – a szemfüles gyakorlati fuvarozóink folyamatosan juttatnak hozzánk tényadatokkal és dokumentumokkal alátámasztott bizonyítékokat, melyeket az illetékesek felé felterjesztettünk korábban is.

Ha jól meggondoljuk, a lengyelországi helyzet a hazai kortárs eseményeket is követve, gyakorlatilag azonos a magyarországival. A magyarországi cégek is részben elveszítették és elveszíthetik a megszerzett piacaikat, ezért a hazai vállalkozók is a kormány segítségére szorulnak, hogy biztosítható legyen a vállalkozások megélhetése, tágabb értelemben a magyarországi gazdaság biztonsága.

Ignácz József Péter

(Ezt a cikket 299 alkalommal tekintették meg.)