Halálos multitasking a volánnál
Vezetés és szöveges üzenetek küldése egyszerre? A BG Verkehr akciót indított a figyelemelvonás ellen. Eközben a végzetes ráfutásos ütközések száma folyamatosan növekszik.

Rendőri helyszínelés az M5-ös autópálya Budapest felé vezető oldalán, Inárcs közelében, ahol összeütközött két kamion 2020. május 18-án. A balesetben az egyik teherautó vezetője életét vesztette. MTI/Mihádák Zoltán
Vezetés és szöveges üzenetek küldése egyszerre? A BG Verkehr akciót indított a figyelemelvonás ellen. Eközben a végzetes ráfutásos ütközések száma folyamatosan növekszik.

A balesetkutatók riadót fújnak. A Német Közlekedésbiztonsági Tanács (DVR) elnöke, Dr. Walter Eichendorf álláspontja: „A figyelemelvonás jelenleg az egyik legsürgetőbb probléma a közlekedésbiztonság területén.” Véleménye szerint az eddigi kampányok és a hatályos szabályozások nem elegendőek ahhoz, hogy a kamionsofőrök kellőképpen tisztában legyenek a figyelemelterelés veszélyeivel. A Verkehr kereskedelmi szövetség (BG) azt is megjegyzi, hogy a balesetek leggyakoribb okai a figyelemelvonás okozta figyelmetlenségen alapulnak.
Figyelemelvonás az oka az előforduló súlyos balesetek többségének
„Jelenleg még mindig hiányzik egy megbízható adatbázis Németországban” – ismeri el Eichendorf, a DRV elnöke. Egy amerikai tanulmány azonban azt mutatja, hogy az anyagi kárral és/vagy személyi sérüléssel járó balesetek 68,3 százalékát a figyelemelvonás okozta. 2017 tavaszán pedig egy gépjármű-felügyeleti szervezet felmérése szerint a megkérdezettek több mint fele más tevékenységet is végzett vezetés közben: 67 százalék ivott, 63 százalék evett, 43 százalék telefonált, 31 százalék dohányzott és 16 százalékuk küldött szöveges üzeneteket.
„Az okostelefonon szöveges üzenetek írása különösen veszélyes elterelő tevékenység” – hangsúlyozza a BG Verkehr. Ez „leveszi a sofőr tekintetét az útról és a kezét a kormányról”. Ennek súlyos következményei vannak. A Hellwach kezdeményezés adatai szerint november végéig 65 sofőr vesztette életét Németországban 80 km/órás sebességgel ráfutásos teherautó ütközésben. A korábbi csúcs 2020-ban 48 haláleset volt. Az okoktól függetlenül tény, hogy a figyelemelvonás különösen fontos szerepet játszik a ráfutásos ütközésekben.
Rövid követési távolság és monotónia
Kétségtelen, hogy „a figyelemelterelés súlyos probléma az áruszállításban” – mondja a BG Verkehr. Különösen a nagyobb távolsági szakaszok monotóniája készteti a járművezetőket arra, hogy vezetés közben más tevékenységeket folytassanak. Tovább rontja a helyzetet, hogy gyakran nincs elegendő követési távolság és a monotónia miatt a sofőröknek állandóan az az érzése, hogy egy „fal” mögött vezetnek.

Dr. Klaus Ruff, a BG Verkehr megelőzési osztályának helyettes vezetője szerint: „A reakcióidő két másodperc, még figyelemelvonás nélkül is. 80 kilométeres óránkénti sebességnél minden további másodperc további 22 méterbe kerül.” Itt jön képbe a „figyelemelterelés gondolata”, ahogy a közlekedéspszichológus dr. Anja Katharina Huemer, a braunschweigi TU-tól fogalmazott. A sofőr lehetőleg „optimális izgalmi állapotban” akarja tartani magát. A más tevékenységekből eredő figyelemelvonás, különös problémát jelent a forgalmi dugó végén, a rövid követési távolságok miatt.
A Szövetségi Autópálya-kutató Intézet (BASt) is foglalkozott ezzel a baleseti kérdéssel. Arra a következtetésre jutott, hogy „a vezetési idő körülbelül egyharmadát olyan tevékenységekkel töltik, amelyek nem kapcsolódnak közvetlenül a vezetéshez”. A felmérés azt mutatta, hogy ezeket a másodlagos tevékenységeket a járművezetők „nem túl zavarónak” ítélték. Még tíz százalék sem értékelte veszélyesnek ezeket a zavaró tényezőket. „Az észlelt többfeladatos munka csak illúzió” – magyarázza Dr. Ruff. Minél több dolgot próbál meg az agyunk egy időben feldolgozni, annál nehezebb ezeket a feladatokat végrehajtani – magyarázza.
Mindezen ismeretek közvetítésére a BG Verkehr információs médiumok sorozatát fejlesztette ki – például animációkat és rövidfilmeket -, amelyeket a tagvállalatok terjesztenek. Üzenet: A vállalkozóknak és a járművezetőknek komolyan kell venniük a veszélyeket, és kerülni kell a kockázatos figyelemelterelő tevékenységeket.
Forrás: eurotransport.de
Illusztrációs kiemelt kép: MTI/Mihádák Zoltán
(Ezt a cikket 1258 alkalommal tekintették meg.)