A pánikszerű üzemanyag-felvásárlás befejezését kérik az autósoktól a legnagyobb brit forgalmazók
A pánikszerű üzemanyag-vásárlások befejezésére kérték az autósokat hétfő esti közös közleményükben a brit piacot ellátó legnagyobb forgalmazók, miután a napok óta tartó felvásárlási roham kiskereskedelmi szinten súlyos ellátási fennakadásokhoz vezetett országszerte.
A pánikszerű üzemanyag-vásárlások befejezésére kérték az autósokat hétfő esti közös közleményükben a brit piacot ellátó legnagyobb forgalmazók, miután a napok óta tartó felvásárlási roham kiskereskedelmi szinten súlyos ellátási fennakadásokhoz vezetett országszerte.
A cégek – köztük a BP, a Shell, az Exxon/Mobil tulajdonában lévő Esso, valamint a legnagyobb brit közúti üzemanyag-fuvarozó cég, a Hoyer – hangsúlyozták a közös közleményben, hogy bőségesen van üzemanyag a nagy-britanniai finomítóknál és a kikötői terminálokban. A kommüniké szerint a vállalatok szorosan együttműködnek a brit kormánnyal annak biztosítására, hogy az üzemanyag el is jusson a töltőállomásokra. A forgalmazó cégek hangsúlyozzák, hogy miután most már igen sok járműben „a szokásosnál több” üzemanyag van, várakozásuk szerint a kereslet néhány napon belül visszatér a normális szintre, enyhítve a töltőállomásokra nehezedő nyomást. A közös közleményt kiadó vállalatok arra kérték az autósokat, hogy csak annyit üzemanyagot vásároljanak, amennyit általában is szoktak.
A pánikszerű vásárlási roham a múlt hét közepén kezdődött, miután több nagy forgalmazó bejelentette, hogy kénytelen töltőállomásokat bezárni, mert a krónikus sofőrhiány okozta logisztikai fennakadások miatt nem tudja teljes hálózatát folyamatosan ellátni üzemanyaggal. A BP száz nagy-britanniai benzinkútját zárta be. Az Esso is bejelentette, hogy a Tesco áruházaknál működő kútjai közül „néhányat” bezárt az üzemanyag-fuvarozási fennakadások miatt. Az EG Group nevű, angliai székhelyű üzemanyag-forgalmazó 30 fontra (12 600 forint) korlátozta az egy-egy tankolás során megvásárolható üzemanyag értékét.
Hétfői beszámolók szerint a legsúlyosabb ellátási problémák Londonban alakultak ki, miután a tízmilliós brit fővárosban sokkal több jármű jut egy-egy töltőállomásra, mint más országrészekben. London esti napilapja, az Evening Standard iparági forrásokat idézve azt közölte hétfőn, hogy a londoni benzinkutak 90 százaléka kifogyott az üzemanyagból, miután a kereslet az általában megszokott szint hatszorosára ugrott. A töltőállomásoknál hétfőn is hosszú kocsisorok kígyóztak.
A brit kormány előzőleg bejelentette, hogy átmenetileg mentesíti a versenyszabályok alól az ágazat vállalatait – a termelőket, a közúti üzemanyag-szállító cégeket és a kiskereskedelmi forgalmazókat -, amelyek így egymással együttműködve, egymás közti információcserével azonosíthatják a legszűkösebben ellátott térségeket, és ezekre az országrészekre összpontosíthatják a szállításokat.
A kormány bejelentette azt is, hogy egy időre enyhíti a külföldi kamionsofőrök vízumszabályait a lakossági élelmiszer- és üzemanyag-ellátásban támadt fennakadások enyhítése végett. Az intézkedés alapján ötezer külföldi kamionsofőr kaphat soron kívül átmeneti nagy-britanniai munkavállalási engedélyt mindenekelőtt üzemanyag- és élelmiszerszállító teherautók vezetésére. A brit kormány emellett lehetővé teszi a baromfifeldolgozó cégeknek 5500 szakképzett külföldi munkavállaló felvételét. A szakmai érdekképviseleti szervezetek azonban teljesen elégtelennek minősítették a kormányzati intézkedést, közölve: számításaik szerint a brit áruszállítási szektorból legalább százezer kamionsofőr hiányzik, elsősorban azért, mert a brit EU-tagság tavalyi megszűnése (Brexit) óta rengeteg uniós munkavállaló távozott Nagy-Britanniából.
A Brit Kiskereskedelmi Szövetség közleménye szerint egyedül a szupermarket-hálózatoknak legalább 15 ezer kamionsofőr felvételére lenne szükségük ahhoz, hogy a karácsony előtti időszakban ne legyen fennakadás az élelmiszerellátásban.
Forrás: MTI
(Ezt a cikket 124 alkalommal tekintették meg.)