A hivatásos gépjárművezetők és a fuvarozó vállalkozások azon dolgoznak, hogy zavartalanul működjön az ellátási lánc. Kirekesztés helyett támogassuk őket!

Szlovénia felől érkező kamionok a magyar-szlovén határ közelében, az M70-es autópálya csörnyeföldi pihenőhelyénél 2020. március 17-én. A koronavírus-járvány miatt ettől a naptól csak magyar állampolgárok léphetnek be Magyarország területére, de a teherszállítást nem korlátozzák. MTI/Varga György

Karmos Gábor a Magyar Közúti Fuvarozók Egyesületének főtitkára az alábbi írásában ad tájékoztatást a koronavírus miatt kialakult helyzetben az áruk szabad mozgásáért tett erőfeszítésekről, az eddig elért eredményekről, valamint felhívja a magyar lakosság figyelmét a fuvarozók, gépkocsivezetők áldozatos munkájára.

Mélységesen egyetértek Reszegi László, a Budapesti Corvinus Egyetem címzetes egyetemi tanárának a G7 Ekonomi rovatában március 16-án megjelent írásával, amely végre felhívta a figyelmet az áruszállításban tevékenykedő hivatásos gépkocsivezetők áldozatos munkájára.

A Magyar Közúti Fuvarozók Egyesülete nevében köszönet ezért a gesztusért, amelyre a jelenlegi pandémiás helyzetben nagy szükség van. Természetesen igaz, amit Orbán Viktor miniszterelnök jelentett ki nemrég: az orvosok, egészségügyi dolgozók és a rendfenntartásban dolgozók hősies munkát végeznek, amiért elismerés jár nekik. De ugyanígy meg kell említeni a gépkocsivezetőket, akik ebben a pillanatban is végzik – ha hagyjuk – a munkájukat, és bátran helytállnak, hogy az üzletekben legyen áru, a gyógyszertárakban gyógyszer, a gyárak, amelyek termelnek, ne maradjanak alapanyagok nélkül.

A fuvarozó cégek és gépkocsivezetőik áldozatvállalása nélkül mindez nem lehetséges. Azonban – és ez megnyugtató minden magyar és uniós állampolgár részére – mind a magyar kormány, mind az EU illetékesei megértették ezt, s gyors intézkedések sorát tették meg azért, hogy az áruk és az alapvető szolgáltatások áramlása biztosított legyen Európa szerte, így hazánkban is.

Néhány a már megtett intézkedések közül: számos ország feloldotta a kamionok közlekedésére vonatkozó korlátozásokat, szinte minden EU-s és EU-n kívüli ország bejelentette, hogy a határaik lezárása nem érinti a kamionvezetők munkáját. Egyre több ország lazít – a biztonság figyelembevétele mellett – a vezetési és pihenőidő szabályokon.

Fentiekből látszik, hogy a gazdaság működtetéséhez és a lakosság ellátásához nélkülözhetetlen logisztikai lánc működésének biztosítása nemzeteken átívelő érdek, ezen dolgozik – egyre jobban összehangolva – Európa.

De, hogy a hazai helyzetet közelebbről vizsgáljuk: a magyar kamionsofőrökre vonatkozóan már megszületett az Operatív Törzs és az ORFK által egyeztetett szabály, amely az előírt 14 napos hatósági házi karantént felfüggeszti, ha a gépkocsivezetőnek újabb fuvarfeladatot kell megkezdenie – természetesen a járványügyi, egészségügyi szabályok betartása mellett. Vannak kijelölt tranzit folyosóink és hozzá rendelt üzemanyagtöltő állomásaink, amelyeken a nemzetközi áruforgalom zavartalanul bonyolódhat. Előkészületben vannak további, a fuvarozás fenntarthatóságát segítő javaslatok, amelyekről várhatóan e sorok írásával párhuzamosan döntések születnek. A lényeg, hogy az ellátási láncot fenntartó gépkocsivezetőket és a velük érintkezőket – főleg, ha a járványtól sújtott területekről érkezik a jármű – a lehető legjobban izolálják egymástól, miközben a fel- és lerakodást, az adminisztrációs feladataikat végzik.

Fontos leszögezni ugyanakkor, hogy az áldozatos – vagy talán nem túlzás, ha azt mondjuk, kockázatos – munkát vállaló gépkocsivezetők mellett a családjaik is maximális elismerést és tiszteletet érdemelnek. Sajnos egyre gyakrabban hallunk szűkebb közösségekből olyan híreket, hogy a gépkocsivezetők és családtagjaik egyfajta „megbélyegzés” áldozatai lesznek, még akkor is, ha az érintett sofőr a közelében sem járt Olaszországnak. Sokszor a hozzátartozókat is kirekesztik, „karanténba” kényszerítik, noha erre semmi ok nincs.

Ez káros jelenség, rossz irányba viszi a közgondolkodást, s végső soron oda vezet, hogy csökken a hadra fogható gépkocsivezetők száma. Pedig köztudott, hogy hiányszakmáról van szó. Még békeidőben sem könnyű mozgásban tartani a járműveket az ágazatban egyre jellemzőbb gépkocsivezető hiány miatt.

Mi, a fuvarozókat és munkavállalóikat képviselő érdekképviselet tehát arra kérjük honfitársainkat (és a médiát), hogy a kirekesztés helyett tekintsenek hősként a gépjárművezetőinkre! Ismerjük el kemény, kitartó munkájukat, elutasítás helyett segítsük sofőrjeink családjait, vállaljunk sorsközösséget velük, hiszen e nehéz helyzetben csak az összefogás, szolidaritás segíthet. Kitűnő példa erre Olaszország, ahol az emberek pánik és kirekesztés helyett fegyelmezetten viselkednek, betartják a higiéniás szabályokat, a hatósági előírásokat, és segítik egymást a mindennapokban.

Ezúton szeretnénk megnyugtatni minden magyar honfitársunkat, hogy a hazai logisztikai lánc, az áruszállítás, a magyar gépkocsivezetőknek és munkaadóiknak, a hazai fuvarozó vállalkozásoknak köszönhetően működik, és a magyar kormány segítő támogatása mellett a továbbiakban is működni fog. Lesz a boltokban áru, a gyógyszertárban gyógyszer, a drogériában fertőtlenítő szer és toalett papír, a termelő üzemekben alapanyag. Kérjük tehát, hogy kirekesztés, megbélyegzés helyett tekintsenek hősként – az orvosok, egészségügyi dolgozók és a rendfenntartásban tevékenykedők mellett – a gépkocsivezetőkre is!

„Andrà tutto bene”, azaz Minden rendben lesz! – ez az olasz emberek mottója e nehéz napokban. Javaslom, mi is hasonló optimizmussal tekintsünk a jövőbe, és tanuljuk meg mi az igazi szolidaritás!

Forrás: Magyar Közúti Fuvarozók Egyesülete (MKFE)

Kiemelt kép: Szlovénia felől érkező kamionok a magyar-szlovén határ közelében, az M70-es autópálya csörnyeföldi pihenőhelyénél 2020. március 17-én. A koronavírus-járvány miatt ettől a naptól csak magyar állampolgárok léphetnek be Magyarország területére, de a teherszállítást nem korlátozzák. MTI/Varga György

 

(Ezt a cikket 1916 alkalommal tekintették meg.)