Alkatrészgyártók hírei Hírek

Visszaesett az új abroncsok értékesítése Európában – Magyarországon minimális a visszaesés

Az Európai Gumiabroncs- és Gumigyártók Szövetsége (ETRMA) a napokban publikálta a 2019-re vonatkozó értékesítési adatait. Összességében elmondható, hogy az iparág teljesítménye általában némileg elmarad a várakozásoktól. A tagok egyedül a motor- és robogópiacról jelentettek pozitív számokat, (+2%), ezzel szemben a mezőgazdasági gumiabroncsok értékesítése a hatodik egymást követő évben csökkent (-6%). 2019 utolsó negyedévében minden gumiabroncsszegmensben csökkent az értékesítés 2018 negyedik negyedévhez képest. Magyarországon az értékesítés csak statisztikai hibahatáron belüli mértékben csökkent.

Illusztráció – MTI Fotó: Máthé Zoltán

 

1. táblázat: új abroncsok értékesítése Európában  
 

ezer darabban

2018 2019 Változás %
Személyautók Gumiabroncs értékesítés – nem új járművekre 225.188 218.743 -3%
Új autók eredeti felszereltségeként történő gumiabroncs értékesítése 90.520 85.790 -5%
       
  Teherautó gumiabroncs értékesítés – nem új járművekre 12.551 12.584 0%
Teherautók  Új teherautók eredeti felszereltségeként történő gumiabroncs értékesítés 6.364 5.704 -10%
Mezőgazdasági járművek Mezőgazdasági jármű gumiabroncsok – nem új járművekre 1.260 1.184 -6%
Motorkerékpárok és robogók Motorkerékpár és robogó gumiabroncsok – nem új járművekre 9.025 9.233 +2%
  (forrás: europool ETRMA)  

A jelentés kapcsán Fazilet Cinaralp, az ETRMA főtitkár asszonya elmondta, hogy a kínai tehergépjármű-gumiabroncsok behozatalára kivetett dömpingellenes vámok csak részben érték el a várt hatást: „A teherautó szegmensben mért gyenge számok arról tanúskodnak, hogy a kieső kínai abroncsokat a Délkelet-Ázsiából, illetve Koreából származó behozatal váltotta fel. Az ASEAN*- országokból származó behozatal 2018-ban 215%-kal, 2019-ben 170%-kal, míg a Dél-Koreából származóé 2018-ban 117 %-kal, 2019-ben pedig további 7%-kal nőtt.”

A hazai számok

A magyarországi helyzet hasonló az európaihoz: 2019-ben a magyarországi személygépjárművekre gyártott gumiabroncsok piaca 0,8%-kal lett kisebb 2018-hoz képest. A nyári abroncsok forgalma 2,3%-kal, a téli abroncsoké 1,6%-kal csökkent, míg a négy évszakos abroncsok forgalma 32,2%-kal nőtt. Igaz, ezen utóbbiak részesedése az összvolumenből még mindig relatíve alacsony.

Éves visszatekintésben elmondható, hogy a személygépjármű-gumiabroncs piac a hosszú évek óta tartó emelkedés után először korrigált vissza, stagnált.

2019-ben a magyarországi haszongépjármű-gumiabroncs (teher) piac 10,4%-al, a motorabroncsok piaca 3,5%-al nőtt, míg a mezőgazdasági abroncsok piaca 12,9%-al csökkent a 2018-as évhez képest.

2018-ban összesen 2 millió 960 ezer gumiabroncsot értékesítettek a forgalmazók Magyarországon, 2019-ben több mint 2 millió 940 ezer darabot tett ki az értékesítés volumene, ami inkább csak jelzésértékű zsugorodást jelent. Az értékesítők a nyári szezon lassú indulásáról, illetve arról számoltak be, hogy sokan fent hagyták a téli szettet az autóikon. 2019-ben is tetten érhető volt a korábbi trend, mely szerint a hagyományos téli, illetve nyári abroncsok csökkenő mennyiségét némileg kompenzálja a négy évszakos abroncsok lassú térnyerése.

*ASEAN: Association of Southeast Asian Nations – A Délkelet-ázsiai Nemzetek Szövetsége. Tíz délkelet-ázsiai állam kormányközi együttműködésén alapuló regionális szervezet.

Forrás: Magyar Gumiabroncs Szövetség (HTA)

Illusztrációs kiemelt kép: MTI Fotó – Ujvári Sándor

 

(Ezt a cikket 29 alkalommal tekintették meg.)