Meg van az első magyar flottaüzemeltetővel kötött LNG üzemanyagvásárlási szerződés

A Pannon Fuel Kft és az Éder STT között aláírásra került az első LNG üzemanyagvásárlási megállapodás

A PAN-LNG Projekt keretében a Pannon Fuel Kft. által megvalósított LNG és LCNG töltőállomás legelső próba járműtöltés is az Éder STT-nél (Spezial Tank Transport) tesztelésre kapott IVECO-n történt és az első üzemanyagkártya szerződést is a jó tapasztalatoknak köszönhetően flottabővítést tervező vállalkozással írhatta alá az üzemanyagkereskedő.

Forrás: Pannon Fuel Kft.

Az Éder STT-nél egy IVECO Stralis NP 460 lóerős nyergesvontató teljesít szolgálatot. Az eddigi pozitív tapasztalatok között szerepel az alacsony fogyasztás és nagy hatótávolság. A kizárólag LNG, azaz cseppfolyósított földgázzal hajtott vontató az M0 szigetszentmiklósi pihenőjénél található töltőállomás és az észak-csehországi szállítási célpontot oda-vissza újratöltés nélkül képes teljesíteni. Az 1400 km-t meghaladó távolságon a részben hegyvölgyes és kacskaringós nehéz terep ellenére magas átlagsebességet és alacsony fogyasztást mutat az IVECO, ami egyrészről számottevő üzemanyagköltség csökkenést eredményez a vállalkozásnak, másrészről pedig igazolta azon várakozást, hogy az útvonalon addig használt dízel járművel szemben 15 % feletti CO2 kibocsátáscsökkenés érhető el, köszönhetően az LNG üzemanyagnak.

Az új töltőállomáson, beállításait követően már nagyon gyorsan halad a járművek kiszolgálása. Az útvonalon elhasznált 350 kg üzemanyagot 6 perc alatt tölti be a járműbe a töltőoszlop, amihez az előkészülési időre még további néhány perc adódik.

Az IVECO tesztjármű kimagaslóan csendes és vibrációszegény üzemét a járművezető dicséri. A feltűnően szagtalan jármű szinte teljesen mentes a NOx szennyezéstől, valamint koromkibocsátása sincs. Az üzemanyagból eredő előnyei miatt, az LNG üzemű járművek beszerzését a kormányok Európa sok országában segítik elő fuvarozóik számára. Változó mértékben, 12 és 20 ezer euro közötti beszerzés támogatást kapnak járművenként azok, akik a dízelek helyett a drágább LNG üzemű vontatók mellett döntenek. Az elterjedést persze a Németországban bevezetett autópályadíj mentesség is felerősítette. Ez jelentős költségtétel minden arra fuvarozó számára, hiszen a legkedvezőbb EuroVI dízel szerelvények után is kilométerenként 18,7 centet kell fizetni, a régebbi emissziós kategóriák pedig lépcsőzetesen többet fizetnek. A tiszta, gázüzemű távolsági áruszállítók elterjedését Magyarországon is hasonló intézkedéssel lehetne előmozdítani.

Forrás: Pannon Fuel Kft.

Európa már több mint 200 nyilvános LNG töltőállomása a fő közlekedési útvonalak mentén található, lehetővé téve, hogy csaknem bármerre végezhessenek szállítási feladatot az LNG üzemű járművek.

A Pannon Fuel Kft LNG töltőállomását rendszeresen veszik igénybe a környező országokból, így a Szlovákiából, Lengyelországból, Romániából Szerbiából és alkalmanként Bulgáriából érkező LNG hajtású járművek, de üzemanyagkártya szerződés biztosítja spanyol és olasz fuvarozók Padova felől érkező flottáinak újratöltését is.

Forrás és kiemelt kép: Pannon Fuel Kft.

 

(Ezt a cikket 69 alkalommal tekintették meg.)

Hozzászólások

Ezeket olvastad már?