Az LNG mint üzemanyag használata a szállítmányozásban 2040-ig 142 millió tonnával csökkentheti az üvegházhatású gázok kibocsátását

Egy Berlinben kiadott tanulmány szerint a cseppfolyós földgáz (LNG) jelentős lehetőséget rejt magában, hogy tisztábbá és gazdaságosabbá tegye a szállítmányozási üzemanyag-ellátást, és csökkentse a hajók és nehéz tehergépjárművek által kibocsátott üvegházhatású gázok mennyiségét.

A “Cseppfolyós földgáz – Új üzemanyag a hajók és teherautók számára? – Tények, trendek és perspektívák” című LNG tanulmányt a Shell készíttette a German Aerospace Centerrel (Német Légügyi és Űrkutatási Központ, DLR) és a Hamburgi Műszaki Egyetemmel (TUHH) együttműködve, ezzel járulva hozzá a zöldebb üzemanyagokról szóló széleskörű vitához.

2040-ig világszerte 6 000 nagyméretű, LNG-meghajtású hajóval, az EU-ban pedig 480 000 LNG-meghajtású teherautóval számolva, a szállítmányozásból adódó üvegházhatást okozó gázok mennyiségét 132 millió tonnával lehetne csökkenteni, illetve – a motortechnológiától függően – 4,5 millió tonnával a nagy teherbírású közúti szállításban. A teherautók esetében a bio-LNG 30%-os bekeverési aránya további 20%-os csökkenést tenne lehetővé. Jelenleg a teljes németországi szállítmányozási szektor hozzávetőlegesen 166 millió tonna üvegházhatású gázt termel.

Nagy lehetőséget látunk az LNG felhasználásában a szállítmányozás területén, különösen a nagy energiaigényük miatt viszonylag magas üzemanyag-felhasználású konténerszállító hajók esetében. Másrészt pedig az utasszállító hajók még inkább úttörő szereppel bírnak. A tengeri hajók üzemanyagaként jelenleg használt nehézolaj LNG-vel való kiváltása jelentős kibocsátási előnyöket eredményezne” – mondta Dr. Jörg Adolf, a Shell németországi vezető közgazdásza.

A kereskedelmi közúti szállításban az LNG főként a nehéz tehergépjárművek esetében jelent már ma alkalmas alternatívát a gázolaj kiváltására. Azonban ahhoz, hogy a kibocsátás nagymértékű csökkenését elérjük, az LNG-nek olyan megújuló energiaforrásból kell származnia, mint például a bio-LNG” – magyarázza a DLR közlekedési szakértője, Andreas Lischke mérnök.

A Nemzetközi Energia Ügynökség (NEÜ) előrejelzése szerint 2040-ig kétharmadával nő majd a nemzetközi gázkereskedelem, és ennek a növekedésnek a 80%-át az LNG fedi majd le. Míg napjaink gázfogyasztásának az LNG nagyjából 8-9%-át teszi ki, ez az arány 2040-ig körülbelül 14%-ra nő majd.

A tengeri hajók a közlekedésből származó légszennyezés fő forrásai. Továbbá a nemzetközi szállítmányozás hozzávetőleg a világ szén-dioxid-kibocsátásának 3%-át adja. Az LNG jelenleg az egyetlen észszerű és kereskedelmileg érett alternatíva a fosszilis-alapú tengeri üzemanyagok tekintetében. Ennek megfelelően a tanulmány szerint a 2040-ig tartó időszakban az LNG-meghajtású hajóflották aránya sokkal gyorsabban bővül majd, mint maga a teljes flotta. A konténerszállító hajók kategóriája a legdinamikusabban növekvő, ezzel szemben az utasszállítók, az óceánjáró luxushajók és a kompok is úttörő szerepet játszanak majd.                                                                        

A közúti szállítmányozásban az LNG elsősorban a nehéz tehergépjárművek (NTG) számára jelent tisztább és gazdaságosabb alternatívát. Előre vetítve napjaink trendjeit 2040-ig, ezeknek a járműveknek a száma az EU-ban 307 000-rel fog nőni, így 2,76 millió lesz belőlük. 480 000 NTG (17%) rendelkezik majd LNG motorral és helyettesíti a 11,5 milliárd liternyi dízelfogyasztást mással.                                 

Az alacsony kibocsátású LNG használatának bevezetése és ösztönzése érdekében, a megújuló energiaforrásoknak technológiára nyitott támogatásra van szükségük az LNG ellátó láncban, illetve a szükséges infrastruktúra kiépítése során. Megbízható gazdasági juttatások kellenek, hogy a felhasználókat meggyőzzék az LNG technológia előnyeiről – például szabályozó és pénzügyi eszközök által” – mondja Adolf.

További információ: www.shell.de/lngstudie

Tudnivalók az LNG-ről:

  • A hagyományos földgázt, csakúgy mint a biogázt vagy az áramból generált e-gázt különleges üzemekben tisztítják és finomítják. Ezt követően cseppfolyósító üzemekben -162°C-ra hűtve kriogén LNG-vé cseppfolyósítják. Ezt speciális tartálykocsikkal szállítják nagy távolságokra található felhasználókhoz, ahol visszagázosítják vagy folyékony állapotban – pl. üzemanyagként – felhasználják. LNG hetekig folyékony formában is tárolható úgynevezett kirogén tartályokban, így téve elérhetővé a hajók illetve a tehergépjárművek számára.
  • A gázolajhoz képest az LNG akár 25%-kal kevesebb szén-dioxid, akár 90%-kal kevesebb nitrogén-oxid, valamint szinte semennyi kén vagy koromrészecske kibocsátását okozza.
  • A gázolajat literenként, míg az LNG-t kilogrammonként értékesítik, így egy liter gázolaj energia-sűrűsége 0,72 kg LNG-nek felel meg.
  • A Shell által vezetett konzorcium, a BioLNG Euronet bejelentette, hogy középtávon 39 LNG töltőállomást kíván építeni a Spanyolország és Kelet-Lengyelország közötti fő közlekedési folyosók mentén 7 országban és támogatja 2000 LNG üzemű Iveco es Scania tehergépkocsi vásárlását.
  • Jelenleg a Shell 9 LNG töltőállomást üzemeltet, Hollandiában, Belgiumban és Németországban. A következő 12 hónapban további négy állomás megnyitását tervezi Németországban.

Forrás és kiemelt kép: Shell – WELL PR

 

(Ezt a cikket 16 alkalommal tekintették meg.)

Hozzászólások

Ezeket olvastad már?