Illusztráció - Fotó: Karsai Attila - hungarokamion.hu

A NiT Hungary korábbi tájékoztatása szerint a német hatóságok 2017. május 25-től ellenőrzik és szankcionálják, ha a gépkocsivezető a rendszeres (45 órás) heti pihenőidejét a járműben tölti.

A szabályozás bevezetése óta számtalan kérdés érkezett a NiT-hez arra vonatkozóan, hogy a Németországban nemzetközi kereskedelmi árufuvarozásban részt vevő, 2,8 – 3,5 tonna össztömeg közötti járművek vezetőire vonatkozik-e a rendszeres heti pihenőidő járműben történő eltöltésének tilalma, és amennyiben igen, úgy azt milyen módon ellenőrzi a hatóság.

Ezeket a járműveket nem kell kötelezően menetíró készülékkel felszerelni, ugyanakkor a német rendelkezések szerint az adott gépjármű vezetőjének ún. „lázlapon” (kontrollblatt) minden egyes napra lebontva vezetnie kell a vezetési és egyéb munkaidőket, a pihenőidőket, valamint a vezetési idő megszakításait is. Hasonlóan a tachográf koronghoz vagy szalaghoz, a lázlapok esetében is érvényesül az a szabály, hogy a gépjárművezetőnek mind az adott napi, mind az azt megelőző 28 napra vonatkozó lázlapokat is magánál kell tartania, és fel kell tudni mutatnia egy esetleges kontroll során.

A NiT Hungary a Bundesverband der Transportunternehmen (BVT) szervezethez, az UETR német tagszervezetéhez fordult válaszért, amely a napokban érkezett meg. Dagmar Wäscher, a BVT elnöke válaszának tartalma szerint Németországban a 2,8 és 3,5 tonna megengedett legnagyobb össztömegű gépjárművek vezetőire is érvényesek az 561/2006/EK rendelet előírásai, ezért esetükben is érvényes a rendszeres heti pihenőidő járműben töltésének tilalma, ők is az új szabályozás hatálya alá esnek.

Hogy lesznek-e ebben a tekintetben ellenőrzések, és azok milyen tematika szerint zajlanak, a NiT társszervezete még nem tudott konkrét válaszokkal szolgálni. Vélelmezik, hogy a 45 órás pihenőidő járműben töltésére vonatkozó ellenőrzések az egyébként is alkalmazott ellenőrzési tematikába épülnek be. Célzott ellenőrzésre esetleg olyan helyszíneken lehet számítani, melyek bolgár és román kamionok ismert éjszakázó helyei. Ezeket a helyszíneket a német érdekvédelmi szervezetek javasolják elkerülni.

A rendszeres heti pihenőidő eltöltésének utólagos igazolására vonatkozó dokumentációról a NiT Hungary nem kapott egyértelmű választ, a BVT a menetíró készülékek, vagy a kontrollblatt adatait nevezte meg az ellenőrzések alapjaként.

A rendelkezés megsértése esetén a pénzbírság gépkocsivezető esetében minimum 30 euró, a vállalkozás esetében 60 euró, de a bírság teljes összege annak a függvénye, hogy mekkora az az időszak, amellyel a jogsértés következtében csökken a pihenőidő mértéke.

A német bírságtáblázat ide vonatkozó része a NiT Hungary oldalán található.

Forrás: NiT Hungary

 

(Ezt a cikket 3667 alkalommal tekintették meg.)