Érdekességek Hírek Kiemelt hírek Külföld

Castro hagyaték – a vidéki Kuba járművei

November 25-én éjjel elhunyt Fidel Castro, volt kubai diktátor. Ennek alkalmából vettem elő az alábbi cikket, amelyben beszámoltam a 2014-es Kubai utazásom alatt látott vidéki járművek sokszínűségéről. A Castro diktatúra erősen rányomta bélyegét a járműparkra, egyfajta hagyatékként a lassan változó Kubára.

IMG_1368
Személyszállítás teherautóval – Fotó: Karsai Attila – hungarokamion.hu

Még 2014-ben a Convoy Truck Shop kamion-felszerelési üzlethálózat jóvoltából jutottam el Kubába, amely a járművek sokszínűségét tekintve is az egyik legexkluzívabb ország a világon.  Ebben az országban a járműgyártás szinte valamennyi korszakából fellelhető, valamilyen személy- vagy teherszállításra használatos jármű, legyen az emberi, állati, gőz vagy robbanómotoros  meghajtású. Ebben persze még semmi különleges nincs, de Kubában ezeket az eszközöket a mindennapi életben ma is használják!

IMG_1479
Személyszállítás teherautóval – Fotó: Karsai Attila – hungarokamion.hu

Kuba valójában nem más, mint egy élő járműipari múzeum, amelyben jól megfér a kelet és nyugat, a jelen és múlt technikája. Ezt a sokszínű világot két cikkben próbálom bemutatni, amelynek mostani részében a vidéki Kuba járműveit, útjait és közlekedését nézhetjük meg a képeken.

IMG_1242
Személyszállító kisteherautó és büszke tulajdonosa Kubában. Fotó: Karsai Attila – hungarokamion.hu

A szálláshelyem Varaderon, Kuba legismertebb tengerparti üdülőhelyén volt, amely Havannától 100 km-re keletre helyezkedik el. Mint ahogy a helyi turistavezetőnk mondta, Varaderon van Kuba legfehérebb homokos tengerpartja amely a 20 km hosszú és pár száz méter széles félsziget legfőbb vonzereje. Egyébként Varadero a nem helyi lakosú többi kubai számára szigorúan elzárt világ, amelyet félsziget elején a luxusszállodákhoz vezető úton rendőrségi ellenőrző ponttal biztosítanak.

IMG_3339
Taxi Varaderon – Fotó: Karsai Attila – hungarokamion.hu

Ha valaki a szállodából szeretne kimozdulni és megnézné a közel 8000 lakosú Varadero köszséget, annak turista busz és taxi áll rendelkezésére, de bérelhet autót és robogót is. Mi ez utóbbit vettük igénybe néhány konvertibilis pesoért (CUC). A robogó kínai gyártmány volt, amelynek a tankja szinte teljesen üres volt. A bérbeadó tájékoztatott, hogy a falu felé haladva néhány km múlva lesz egy benzinkút, ahol megtudjuk tankolni, de ha biztosan odaakarunk érni, akkor Ő is tud beletölteni 1 liter benzint persze a kútnál lévő ár közel duplájáért.

IMG_1354
Az új, a régi, a keleti és a nyugati, jól megfér egymás mellett a parkolóban. – Fotó: Karsai Attila – hungarokamion.hu

Egy kirándulás alkalmával megismerkedhettünk az igazi vidéki Kubával, amelynek során egy kis Hyundai mikrobusszal vittek át bennünket az északi parton fekvő Varaderoból a déli parton lévő Trinidad városáig. Az oda-vissza közel 550 km-es út során megálltunk Santa Clara és Cienfuegos városokban is, ahol a helyi nevezetességek mellett nagy élmény volt látni a helyi emberek mindennapi életét, közlekedését.

IMG_1251
Teherautó javítás az útszéli pihenőben – Fotó: Karsai Attila – hungarokamion.hu

A Karib-tenger partján fekvő Trinidad a 16. és 18. század között élte fénykorát, amikor a rabszolgákkal művelt területeken dohányt és cukornádat termesztettek valamint szarvasmarhákat tenyésztettek. Ez utóbbiakkal a közúton is gyakran találkoztunk.

IMG_1577
Az országúton közlekedő szarvasmarhák – Fotó: Karsai Attila – hungarokamion.hu

A vidéki Kuba is nagy változások előtt áll. A politikai és gazdasági enyhülés jele, hogy a Farmerek a megtermelt termény 10%-ával már saját maguk rendelkezhetnek és “csupán” a 90%-át kell beszolgáltatni. Az utak mentén találkoztunk olyan zöldség-gyümölcs árussal, aki már legálisan is árulhatta a saját maga által megtermelt portékáját.

IMG_1258
Turistákat szállító Hyundai mikrobusz parkol egy saját termékeit árusító gyümölcsárus előtt Kubában. – Fotó: Karsai Attila – hungarokamion.hu

2014-től már Taxit is lehet magántulajdonban üzemeltetni, így a turisták néhány pesoért már legálisan utazhatnak akár egy rózsaszín Cadillac nyitott hátsóülésén. A kubai emberek zöme sajnos még semmilyen motorizált járművet nem birtokol, így a legtöbben tömegközlekedéssel és stoppal járnak munkába. A tömegközlekedés persze elég kezdetleges, hiszen nincs igazi menetrend, ezért a nagyobb csomópontokban sárga egyenruhás állami alkalmazottak segítenek megállítani az üres járműveket. Azok a privát rendszámú járművek sofőrjei akik nem állnak meg, akár a havi étkezési jegyük elvesztést is kockáztatják.

IMG_20140203_141155
Pár pesoért akár rózsaszín Cadillacet is bérelhetünk sofőrrel. – Fotó: Karsai Attila – hungarokamion.hu

Ami a rendszámokat illeti, ezen a területen is nagy változások történnek, hiszen az eddigi amerikai szabványú rendszámokat új, európai stílusú rendszámokra cserélik le. A régi rendszámok színéről lehetett tudni, hogy milyen tulajdonú a jármű, pl. a piros szín az állami autókat jelölte. Az új, európai stílusú rendszámokon a céges és állami autókat a rendszám bal szélén kék sávban CUBA felirattal jelölik, míg a privát járművek rendszámairól hiányzik a kék sáv, helyén egyszerűen csak egy P betű áll.

IMG_1454
Egy Lada 2107-es új kubai privát rendszámmal és kínai tuning hátsólámpával. – Fotó: Karsai Attila – hungarokamion.hu

Míg Havannában a csillogó-villogó, viszonylag jól restaurált 50-es és 60-as évek amerikai luxus kabriói vonzzák a turistákat, addig a vidéki városokban olyan egyedileg átépített autókat is láthatunk, amelyeket az autógyárak ebben a formában sosem gyártottak. Az egyik kisvárosban láttunk egy 5 ajtós kispolskit, amelynek a közepe egy Daewoo Tico lehetett korábban. Mivel Kubában nem léteznek márkaszervizek és gyári alkatrész kereskedők, így mindent javítást és alkatrész pótlást helyi forrásból kell megoldani. Így fordulhat elő, hogy a régi amerikai matuzsálemekben ma már, többnyire valamelyik koreai  autógyár dízel motorja dohog.

IMG_1416
Polski Fiat 126 – Daewoo Tico öszvér kanadai lobogóval Kubában. Fotó Karsai Attila – hungarokamion.hu

A régi Ikarus buszokból már ott is egyre kevesebb fut. A kubai tömegközlekedés leghíresebb járműve a nyerges szerelvény félpótkocsijára épített személyszállító karosszéria, ülésekkel és kapaszkodókkal berendezve. A helyeik ezt a számunkra furcsa járművet hívják a formájára utalva tevének (el camello – camel). A vidéki Kubában persze nem ragaszkodnak a személyszállításra épített járművekhez. A munkába járásra tökéletesen megfelel a traktor pótkocsija  vagy a teherautó platója is.

IMG_1293
A híres kubai el camello, azaz teve busz. Fotó: Karsai Attila – hungarokamion.hu

A turistákat természetesen új, és meglepően jó minőségű kínai buszokkal szállítják, amelyekben a klímaberendezés is alapfelszereltség. A kisebb csoportok vagy családok szállítására pedig többnyire Hyundai mikrobuszokat, illetve Hyundai és KIA személyautókat használnak.

IMG_1375
Munkásjárat – Fotó: Karsai Attila – hungarokamion.hu

Kubában 2014-től szabadon lehet vásárolni új autókat, azonban a magas büntető vámok miatt nagyon drágák lennének, ezért egyetlen új autó kereskedést sem láttunk, igaz használtató kereskedést sem. Új autókat így csupán az állam importál a magasabb beosztású állami alkalmazottaknak, illetve a turisztikai célokra, így az állami autókölcsönzőkben is új autókkal találkozhatunk.

IMG_1267
A nem túl régi amerikai gyártású kamionok, többnyire kanadai cégeken keresztül jutnak el Kubába. Fotó: Karsai Attila – hungarokamion.hu

A Kubába települt külföldi cégek – hasonlóan Kínához – legalább 50%-a állami tulajdonban van, de a külföldi befektetők sok személy- és haszonjárművet hoznak Kubába. A külföldi befektetők zöme Kínából és Kanadából érkezik Kubába, azonban az amerikai embargó miatt a Kanadai cégek zöme mögött valójában amerikai tőkések állnak. A külföldi vállalkozások révén sok új amerikai kis- és nagyhaszonjárművet láttunk, de kisebb mértékben előfordulnak újabb európai teherautók is a kubai utakon.

IMG_1327
Európai márkák is futnak Kuba útjain. Fotó: Karsai Attila – hungarokamion.hu

A következő cikkben, a Havannában látott matuzsálem autócsodák is láthatók lesznek. Hamarosan… (Ez a cikk még azóta sem készült el, de ami késik az nem múlik – akár csak a demokratikus kubai választások.)

Addig is íme a vidéki Kubáról készült galéria:
[Not a valid template]

Karsai Attila – hungarokamion.hu

Az útért köszönet a Convoy Truck Shop kamion-felszerelési üzlethálózatnak!

Convoy Truck Shop

(Ezt a cikket 156 alkalommal tekintették meg.)