Heti üzemanyagárak: áremelések után kivárás

shell-bp-ocsai-ut-140102

Fotó: Karsai Attila - hungarokamion.hu

A Reuters adatközlése alapján a november 21 -november 25-i héten a benzin ára a mediterrán piacon, heti átlagban 4%-kal nőtt, a gázolaj ára 5,6%-kal lett drágább. A forint árfolyama ugyanezen időszak alatt, heti átlagban 0,8%-kal gyengült a dollárhoz viszonyítva. A benzinárak  a hét 4 napján emelkedtek, de pénteken csökkentek, a gázolaj ára a hét első részének emelkedése után stagnált, majd pénteken csökkent. A heti átlagos piaci ár- és árfolyam-változások alapján, figyelembe véve a pénteki 5-5 forintos áremelést, nem várható változtatás. 

A hazai üzemanyagárak változását alapvetően két tényező alakítja: az üzemanyagok nemzetközi piaci árváltozása és a forint-dollár árfolyamának alakulása. Az árdöntések azonban számos más, az olajvállalatok tényleges beszerzéseinek és működési költségeinek alakulásától függnek, A piaci változások regisztrálását több cég (pl. Bloomberg, Platts, Reuters) végzi, az árjegyzések között esetenként nagyobb eltérés is lehet. A GKI Energiakutató Kft. a Reuters árjegyzései alapján végzi el az árváltozás előrejelzéséhez tartozó számításokat.

A Brent spot kőolaj ára a héten 45-47 dollár között ingadozott, heti átlagban közel 2,5 dollárral, 5,6%-kal nőtt az ár. A spot olajár a hét folyamán csütörtökig emelkedett, majd pénteken csökkent. Az olajpiaci áralakulásra az OPEC tárgyalásaival kapcsolatos hírek hatottak. A hét elején még az volt az uralkodó nézet, hogy az egyezség körvontalazódik, azonban a hét második felében egyre több jel érkezett, hogy továbbra is Irak, Irán, s újabban Indonézia sem elégedett az országukra leosztott termelési szinttel. A korábbi tervek szerint 28-án a nem-OPEC országok képviselőivel lett volna tárgyalás, de Szaúd-Arábia jelezte, hogy ők csak akkor tárgyalnak az OPEC-en kívüli országokkal, ha az egyezség megszületett. Kiszivárgott, hogy az eredeti tervek szerint Szaúd-Arábia és az Öböl-menti országok együttesen 1 millió hordó/nap termelés-visszafogást vállaltak, amelynek fele Szaúd-Arábiát érintette. Algéria új javaslata pedig 4,5%-os, Líbia és Nigéria kivátelével minden országra  kiterjedő kitermelés csökkentést javasolt. A tagországok hétfőn, 28-án szakértői szinten folytatják a tárgyalást, majd 30-án lesz a miniszteri értekezlet. Valószínűleg csak kicsit befolyásolta az árak változását, hogy az elmúlt 13 hétből 12 alkalommal emelkedett az amerikai kőolajfúrások mennyisége, a múlt héten három fúrással növekedett, s elérte a 474 darabos szintet. 

Az egy hónapos határidős Brent olajár heti átlaga 2,4 dollárral, 5,1%-kal nőtt ezen a héten. Az idei év negyedik negyedévére vonatkozó határidős árak most 47 dollár körül változnak, ez jelenleg azt jelzi, hogy január elejétől marad az üzemanyagok megemelt jövedéki adója. A számításokhoz az is hozzátartozik, hogy a spot Brent ár októberi átlaga sem érte el az 50 dollárt. Természetesen itt még sok változás jöhet, az OPEC meglepheti az olajpiacot egy egyezséggel, amely decemberre jócskán 50 dollár fölé tolhatja az árakat.  

Az 1 hónapos határidős amerikai WTI és a Brent heti átlagára közötti átlagos különbség ezen a héten gyakorlatilag nem változott.

Az európai üzemanyagpiacokon, elsősorban a benzin piacán a legjelentősebb erő az, hogy dél- és közép-amerikai vásárlók tömegesen jelentkeztek. Az USA-felé irányuló export most újraindult, de a közel-keleti és az ázsiai országok is vásárolnak, mivel ott, ezekben a hetekben teljesedik ki a finomítói felújítások időszaka. Az európai dízelpiac kissé feszült, mivel az import mennyisége mérséklődik, a fenti okok miatt. Az orosz export azonban lassan növekszik. A rajna vízszintje most lehetőbvé tette a szállítást, emiatt az ARA piac készletei erősen csökkentek, főképp a tüzelőolaj esetében.

A Reuters adatai szerint a prémium ólmozatlan benzin (10 ppm ESZ 95) tonnánkénti ára (dollárban mérve) a mediterrán piacon a megelőző hét átlagához viszonyítva a november 21 – november 25-e közötti időszakban 4%-kal nőtt, az észak-nyugat-európai piacon és az ARA, Amsterdam-Rotterdam-Antwerpen piacon 2,6-5,5%-kal nőttek az árak. A motorikus gázolaj (EN590) jegyzésárai az európai piacokon 5,5-5,7%-kal emelkedtek.

A forint átlagos heti árfolyama a november 21 – november 25-i héten 0,8%-kal gyengült a dollárhoz képest, a dollár árfolyam 292,5 forint korül ingadozott. A megelőző héthez viszonyítva ezen a héten 2,5 forinttal kellett többet adni egy dollárért. A gyengülés a hét második felében megfordult és kis erősödés jelentkezett. A dollárban kifejezett üzemanyagpiaci áremelkedést a forint gyengülése kissé felerősítette. A forint-dollár árfolyam egyengülése egyrészt a dollár euróhoz viszonyított erősödéséből fakad, másrészt a forint kicsit gyengült az euróhoz viszonyítva.

A hét folyamatai alapján, a már literre és forintra átszámolt különböző tőzsdei jegyzésárak mellett, a benzin esetében, heti átlagokkal számolva, az európai piacokon 3,4-6,3%-os áremelkedés mutatható ki, a gázolajnál a heti átlagok szerint forintban számolva 6,4-6,5%-os volt az árak emelkedése.

A mediterrán és más európai tőzsdei piaci folyamatok hatására összességében – a 27%-os áfával is növelten – a heti átlagos árváltozások alapján a benzinnél 4-7, a gázolaj esetében 6-8 forintos emelkedés jelentkezett. Pénteken, november 25-én 5-5 forintos áremelés történt. A fentiek miatt várhatóan hétfőn, november 28-án, nem valószínű az áremelés, mivel az üzemanyagárak a hét végére mérséklődtek. Szigorúan csak a heti átlagos változást figyelve a benzinnél még elképzelhető 2 forint körüli, a gázolajnál pedig 3 forint körüli emelés. 

A fenti változtatásokkal a benzin ára 344, a gázolaj ára 360 forint/liter körüli szinten változhat. (A heti tény forint üzemanyag-árak adatait az Eurostat heti üzemanyagár statisztikájából vesszük, a magyar árakat a MEKH szolgáltatja az Eurostatnak.) 

Az elmúlt egy év során a benzin ára 1,6%-kal, a gázolaj ára 4,3%-kal nőtt.  Az árváltozások és az időszaki (utolsó publikált) átlagos keresetek változása miatt 2%-kal kevesebb benzint és 5%-kal kisebb mennyiségű gázolajat lehet egy havi átlagos, nettó keresetből tankolni, mint egy évvel ezelőtt.

 

MEGJEGYZÉS

A fenti számításaink a nemzetközi tőzsdei árváltozásokból és a forintárfolyam változásából adódó piaci  hatásokat mutatják a Thomson-Reuters árjegyzései alapján. A változások figyelembe vételéhez a legtöbb nagy olajcég nem a Reuters, hanem más ügynökség jegyzési árait használja. A MOL az üzemanyagok nagykereskedelmi listaárát ennek alapján, illetve a mediterrán térségből vasúton történő fuvar, import és logisztikai költségek és egyéb költségek figyelembe vételével alakítja ki. (Ezt állapította meg egy korábbi versenyhivatali vizsgálat.) Erre rakódik még a kiskereskedelmi árrés, ami meglehetősen nagy szórást mutat (az egyes kutak árképzése egymástól jelentősen eltérő). Mindez együttesen az üzemanyagárak kb. 50-55%-át teszik ki. Az üzemanyagárak másik felét a jövedéki adó (benzin esetében 125 Ft/liter, dízel esetében 120,35 Ft/liter), illetve a készletezési díj (benzin esetében 1,5 Ft/liter, dízel esetében 1,405 Ft/liter) fix tételek, valamint ezek összességére (így a jövedéki adóra is) kivetett 27%-os ÁFA jelenti.

A MOL rendszeres árváltoztatásai eltérhetnek a piaci folyamatok által indokolt árváltozásoktól (pl. néhány forintos emelést átvíve a következő hétre), azonban hosszabb távon (1-2 hónap) a trendek azonosnak.

Forrás: GKI Energiakutató Kft.

 

(Ezt a cikket 83 alkalommal tekintették meg.)