Az „Érchegy” költöztetése Scaniával

Forrás: Scania
Egy fagyos októberi reggelen az északi sarkkörtől északra fekvő kis svéd bányaváros, Malmberget lakói azért gyűltek össze, hogy szemtanúi legyenek egy különleges előadásnak – melyben egész környezetüket felkapják, és hét kilométerre szállítják el, az egyik házat a másik után.
A nagy svéd bányavállalat, az LKAB, a dán Mammoet túlméretes szállító vállalat és a NYAB svéd építő vállalat közös vállalkozásában 30 házat és többlakásos épületet, melyek között a legnehezebb 230 tonna súlyú, szállítanak el a közeli Koskullskulle községbe. Bár a városban az átalakulás részeként sok épületet egyszerűen lebontottak, illetve le fognak bontani, az LKAB úgy döntött, hogy számos történelmi épületet, melyek közül legrégebbi az 1909-as évből származik, megóvnak a gällivare-i önkormányzat kérésére.
Kulturálisan jelentős
„Elhatároztuk, hogy kulturális és történelmi okokból megmentjük őket. Ezek közül néhány Malmberget legrégebbi házai közé tartozik, melyek az LKAB dolgozói számára épültek” – mondta Maritha Mossberg, az LKAB szóvivője, elmagyarázva, hogy a lakásokat ezekben az épületekben ki lehet majd bérelni.
A Kapitány bányagödör
A Mammoet – amint elvégezték az előkészületi munkálatokat, és a házakat felemelték alapjaikról – Scania tehergépkocsijainak csapatával, köztük egy, a túlméretes szállítmányokhoz Allison automata sebességváltóval ellátott Scania R 620 V8 járművel, szállítja át az épületeket új környezetükbe.
18 tengely, 144 kerék
Miután betolatnak az egyes házak alá, a Mammoet csapat lassan felemeli a 63 tonnás, 18 tengelyes Nicolas MHD trélert, kiegyensúlyozva, egyenletesen elosztva a házak súlyát a tréler 144 kerekére, mielőtt rögzítenék a terhet és elvontatnák. „A tréler teherbírása maximum 36 tonna tengelyenként, ami a tréler teherbírását 600 tonna felettivé teszi” – magyarázta a Mammoet gépkocsivezetője Trond Friis. A vontató hátsó részén elhelyezett generátor látja el energiával a tréler hidraulikus és kormányzási rendszereit, mely rendszereket a tréler elején ülő szakember kezel a szállítás közben.
Mivel a speciálisan felszerelt Scania R 620 maximálisan 250 tonna terhelésre van jóváhagyva, a nagyobb házaknál a Mammoet egy második, a tréler hátuljához kapcsolt vontatóval segít be, egyaránt tolni és fékezni. A Mammoet gyorsan dolgozva, az egyes házak felhelyezése után, kevesebb, mint egy óra alatt teszi meg az egész hét kilométeres távolságot.
Évtizedekig tartó átalakítás
Az épületekből tizennégyet költöztettek át októberben, a maradék szállítását 2017-ben tervezik. A projektet az LKB azon tervei eredményezték, miszerint kiterjesztik a vasérc kitermelését a város alá. Egy olyan város alá, melynek történelmét a szó szoros értelmében a 18. századtól itt folyó vasérc-bányászat alakította. Eltekintve a város nevétől, ami „Érchegyet” jelent, a látogatóknak meg is kell találniuk a helyi ipart azt követően, ahogy megpillantották azt az óriási gödröt, ami két részre osztja a várost.
Bár Kaptensgropen-t, vagyis ahogy hívják, a „Kapitány bánya gödröt” esetleg feltöltik, a földalatti bányászati tevékenység folytatódik a város kiszorításával, melynek központját várhatóan 2032-re tisztítják meg. A lakosok, akiknek megélhetése a bányászati kitermeléstől függ, ahogy Malmberget-et átalakítják, vagy Koskullskulle-be vagy a nagyobb városba, Gällivare-ba költöznek.
„Olyan szerencsések vagyunk, hogy nem kell egy várost létrehoznunk. Már van egy városunk csak néhány kilométerre Malmberget-től. Gällivare megnő, Koskullskulle megnő, és Malmberget eltűnik” – mondta Mossberg. „A bánya, az LKAB és a város egymástól függnek. Így nincs város a bánya nélkül, és nincs bánya a város nélkül”.
Forrás: Scania
(Ezt a cikket 130 alkalommal tekintették meg.)