Heti üzemanyagárak: nem várható árváltoztatás

Fotó: Karsai Attila - hungarokamion.hu

A Reuters adatközlése alapján a június 6 – június 10-i héten a benzin ára a mediterrán piacon, heti átlagban 2%-kal lett olcsóbb, a gázolaj ára 3%-kal nőtt. A forint árfolyama ugyanezen időszak alatt, heti átlagban 2 százalékkal erősödött a dollárhoz viszonyítva. A heti átlagos piaci ár- és árfolyam-változások alapján, valamint a június 10-i, pénteki 3 forintos benzin árcsökkentést követően június 13-án, hétfőn nem várható változtatás az üzemanyagáraknál.

Illusztráció - Fotó: Karsai Attila - hungarokamion.hu
Illusztráció – Fotó: Karsai Attila – hungarokamion.hu

A hazai üzemanyagárak változását alapvetően két tényező alakítja: az üzemanyagok nemzetközi piaci árváltozása és a forint-dollár árfolyamának alakulása. Az árdöntések azonban számos más, az olajvállalatok tényleges beszerzéseinek és működési költségeinek alakulásától függnek, A piaci változások regisztrálását több cég (pl. Bloomberg, Platts, Reuters) végzi, az árjegyzések között esetenként nagyobb eltérés is lehet. A GKI Energiakutató Kft. a Reuters árjegyzései alapján végzi el az árváltozás előrejelzéséhez tartozó számításokat.

A Brent spot kőolaj ára a héten 48-51 dollár között ingadozott, heti átlagban közel másfél dollárral, 3%-kal nőtt az ár. A spot olajár szerdáig emelkedett, majd csütörtökön és pénteken kicsit csökkent. Az áremelkedést ezen a héten makrogazdasági hír nem támogatta, a hét végén az árcsökkenéshez a dollár erősödése azonban hozzájárult. Továbbra is a kőolajpiacokon az az uralkodó nézet, hogy a kereslet-kínálat közötti mennyiségi különbség megszűnik, a túltermelés az idei év végére, vagy a következő év elejére eltünik. A kínálat legutóbbi mérséklődését azonban ideiglenes tényezők okozták, nyilvánvaló, hogy a kanadai olajtermelés rövidesen ismét a régi mennyiséget szolgáltat, de Venezuela, Líbia és Nigéria kitermelése csak lassan bővülhet. Irán olajexportja tovább bővül, a jelentések szerint az európai kereskedőkkel folyó tárgyalások 80%-át sikeresen lezárták, legutóbb a Shell tért vissza a vevők közé, miután kifizette az embargó előtti időszak tartozásait. A hét végére a készletező társaságok jelentései szerint az Egyesült Államokban a tárolt kőolaj és feldolgozott termékek mennyisége a várakozásokkal szemben tovább emelkedett. Európában szintén emelkedtek a készletek, egyedül a gázolaj készleteknél mutatható ki kisebb csökkenés.

Az egy hónapos határidős Brent olajár heti átlaga 1,6 dollárral 3,3%-kal nőtt ezen a héten. A hosszabb határidőkre vonatkozó olajtőzsdei befektetések ezen a héten tovább növekedtek, azonban a rövid lejáratokra vonatkozóan még nagyobb volt az érdeklődés, de a hét végén erős volt a profitrealizálás is. Az 1 hónapos határidős amerikai WTI és a Brent heti átlagára közötti átlagos különbség ezen a héten egy dollárra emelkedett. Az amerikai kőolajfúrások száma ezen a héten kettővel emelkedett, a múlt héten kilenccel. Az amerikai kőolajkitermelés mennyiségét (és a várakozásokat) csak akkor befolyásolja a fúrások számának növekedése, ha annak üteme exponenciálisan növekszik.

Az európai benzinpiacokon az árak a hét elején csökkentek, majd stagnáltak. A gázolajnál a hét elején emelkedtek az árak, majd a hét második felében csökkentek. A francia sztrájkhullám a jövő héttől talán már csak kevésbé érinti a Total finomítóit, a hírek szerint már csak egy finomítóóban folytatják a sztrájkot. Az import üzemanyag mennyisége megnövekedett, s a kormány felszabadította a biztonsági készleteket is. Összességében a sztrájk nem okozott olyan mértékű áremelkedést, mint amekkorát a piaci kereskedők vártak, de a benzinexport csökkenése kedvezőtlenül érintette az amerikai benzinárakat.

A Reuters adatai szerint a prémium ólmozatlan benzin (10 ppm ESZ 95) tonnánkénti ára (dollárban mérve) a mediterrán piacon a megelőző hét átlagához viszonyítva a június 6 – június 10-e közötti időszakban 2%-kal csökkent, az észak-nyugat-európai piacon 2,5%-os volt a csökkenés, míg az ARA, Amsterdam-Rotterdam-Antwerpen piacon 1,2%-kal mérséklődtek az árak. A motorikus gázolaj (EN590) jegyzésára a mediterrán piacon 3%-kal emelkedett a megelőző hét áraihoz viszonyítva, az észak-európai piacokon 3,6-3,4%-os volt az áremelkedés.

A forint árfolyama a június 6 – június 10-i héten 274,4 Ft/dollár körül ingadozott, több öt forinttal kellett kevesebbet adni 1 dollárért, mint egy héttel korábban. A forintárfolyam az euróhoz viszonyítva ezen a héten csak kicsit erősödött, a hét utolsó két napján az árfolyam gyengülésbe fordult. A forintárfolyam változása ezen a héten mérsékelte a dollárban számított átlagos árak emelkedését, illetve felerősítette az árcsökkenés ütemét.

A hét folyamatai alapján, a már literre és forintra átszámolt különböző tőzsdei jegyzésárak mellett, a benzin esetében, heti átlagokkal számolva, a mediterrán piacon 3,8%-os süllyedést mutatnak az indexek, az NWE  piacon 4,2%-os, az ARA piacon 3%-os volt az árcsökkenés. A gázolajnál a mediterrán piacon a forintban számított heti emelkedés 0,6%-os volt, az észak-európai piacokon 1,1-0,9%-kal nőttek az árak forintban mérve. Pénteken, június 10-én 3 forintos benzinár-csökkentés volt.

A mediterrán és más európai tőzsdei piaci folyamatok hatására összességében – a 27%-os áfával is növelten – a heti változások a benzin esetében a mediterrán és a többi piacon is 4-5 forintnyi árcsökkenést jelentettek. A gázolaj forintban mért ára esetében a piacok az egy forintot el nem érő áremelkedést mutattak. A hét második felében a forintban számolt árak a benzinnél emelkedtek, a dízelnél csökkentek. Hétfőn, június 13-án, várhatóan a benzin árát nem változtatják figyelembe véve a múlt heti árdöntést, bár a heti változásokba még 1-2 forintnyi további csökkentés esetleg belefér. A dízel ára valószínűleg nem változik.

A benzin ára 347 forint/liter körüli szinten, a gázolaj ára várhatóan 348 Ft/liter körüli szinten változhat. (A heti tény forint üzemanyag-árak adatait az Eurostat heti üzemanyagár statisztikájából vesszük, a magyar árakat a MEKH szolgáltatja az Eurostatnak.)

Az elmúlt egy év során a benzin ára 9,5, a gázolaj ára 9%-kal csökkent.

Az árváltozások és az időszaki (utolsó publikált) átlagos keresetek változása miatt 19,5%-kal több benzint és 19%-kal több gázolajat lehet egy havi átlagos, nettó keresetből tankolni, mint egy évvel ezelőtt.

MEGJEGYZÉS

A fenti számításaink a nemzetközi tőzsdei árváltozásokból és a forintárfolyam változásából adódó piaci  hatásokat mutatják a Thomson-Reuters árjegyzései alapján. A változások figyelembe vételéhez a legtöbb nagy olajcég nem a Reuters, hanem más ügynökség jegyzési árait használja. A MOL az üzemanyagok nagykereskedelmi listaárát ennek alapján, illetve a mediterrán térségből vasúton történő fuvar, import és logisztikai költségek és egyéb költségek figyelembe vételével alakítja ki. (Ezt állapította meg egy korábbi versenyhivatali vizsgálat.) Erre rakódik még a kiskereskedelmi árrés, ami meglehetősen nagy szórást mutat (az egyes kutak árképzése egymástól jelentősen eltérő). Mindez együttesen az üzemanyagárak kb. 50-55%-át teszik ki. Az üzemanyagárak másik felét a jövedéki adó (benzin esetében 120 Ft/liter, dízel esetében 110,35 Ft/liter), illetve a készletezési díj (benzin esetében 3,3 Ft/liter, dízel esetében 3,205 Ft/liter) fix tételek, valamint ezek összességére (így a jövedéki adóra is) kivetett 27%-os ÁFA jelenti.

A MOL rendszeres árváltoztatásai eltérhetnek a piaci folyamatok által indokolt árváltozásoktól (pl. néhány forintos emelést átvíve a következő hétre), azonban hosszabb távon (1-2 hónap) a trendek azonosnak.

Forrás: GKI Energiakutató Kft.

Kiemelt illusztrációs kép: Karsai Attila – hungarokamion.hu

(Ezt a cikket 50 alkalommal tekintették meg.)