ket-kamion-koze-szorult-szemelyauto-es-egy-kisteherauto-torokszentmiklosnal-140227

Baleset helyszíne a 4-es úton Törökszentmiklósnál, ahol két kamion közé beszorult egy személyautó és egy kisteherautó 2014. február 27-én. A balesetben egy embert sérült meg, őt a mentők kórházba vitték. MTI Fotó: Bugány János

A Európai Bizottság által közzétett, a közúti közlekedés biztonságáról szóló 2015. évi statisztikák tanúsága szerint továbbra is igaz, hogy Európa közútjai a legbiztonságosabbak a világon, ám megtorpant a közúti közlekedési balesetek halálos áldozatainak számában eddig tapasztalt csökkenés.

halalos-kozlekedesi-balesetek-2001-2014

A közlekedéspolitikáért felelős uniós biztos, Violeta Bulc így nyilatkozott a helyzetről: „Egyetlen elveszített emberélet vagy súlyos sérülés is sok. Az elmúlt évtizedekben figyelemre méltó mértékben sikerült csökkenteni a halálos kimenetelű közlekedési balesetek számát, de mostanra megtorpant ez a folyamat, ami aggodalomra ad okot. Az EU azt a célt tűzte ki maga elé, hogy 2020-ig Európában a felére csökkenti a közúti balesetek halálos áldozatainak számát, ezért nagyon sok még a tennivaló. Arra biztatom a tagállamokat, hogy mind a szabályok betartatása, mind a figyelemfelhívás terén fokozzák eddigi erőfeszítéseiket. Természetesen ennek is megvan a költségvonzata, de ezek a költségek korántsem jelentenek akkora terhet, mint a személyi sérüléssel vagy halállal végződő közúti balesetek miatt a társadalomra nehezedő, 100 milliárd eurónyi kiadás. A Bizottság a maga részéről a jövőben is a tettek mezejére lép, ha azzal európai szinten egyértelműen és érdemben hozzá tud járulni a tagállami erőfeszítésekhez. Az új technológiák és a technológiai újítások egyre meghatározóbbak abból a szempontból, hogyan alakul majd a jövőben a közúti közlekedés biztonsága. Közép- és hosszú távon például rendkívül ígéretes megoldást jelenthet az ütközések elkerülésére az ún. „összekapcsolt” és az automatizált gépjárművezetés.

Mi, jogalkotók is mindent megteszünk azért, hogy meglegyen a változásokhoz szükséges jogszabályi háttér.”2015-ben az EU-ban egymillió lakosra vetítve átlagosan 51,5-en haltak meg közúti balesetben. Nagyjából ugyanannyian, mint az ezt megelőző két évben. A stagnálás azt követően állt be, hogy 2012-ben és 2013-ban is számottevő, 8%-os csökkenést sikerült ezen a fronton elérni. Ebben több tényezőnek is szerepe lehet: a városokban manapság például egyre nagyobb a találkozási felület a védtelen közlekedők és a motorizált úthasználók között. A 135 ezer súlyos sérült jelentős hányada a Bizottság becslései szerint[1] az úthasználók veszélyeztetett csoportjából (gyalogosok, kerékpárosok stb. közül) került ki. A Bizottság most először tett közzé statisztikai adatokat erre vonatkozóan. Ez annak köszönhető, hogy a tagállamok elkezdtek összehasonlítható és megbízható adatokkal szolgálni a közúti közlekedési balesetek súlyos sérültjeiről. Megtettük tehát az első lépést abba az irányba, hogy európai szintű koncepciót dolgozzunk ki a súlyos sérülésekkel járó balesetek kapcsán.

Az adatok tagországok szerinti bontásából (lásd a lenti táblázatot) kiderül, hogy a közúti közlekedési balesetekben elhunytak számát tekintve igen nagy az eltérés az egyes tagállamok között, bár ennek mértéke évről évre csökken. Egyes, a közúti közlekedésbiztonság terén hagyományosan jól teljesítő tagállamok nem számoltak be látványos eredményekről, ugyanakkor három, korábban kiemelkedően sok halálesetet bejelentő tagországban számottevően javult a helyzet.

Közúti halálesetek egymillió lakosra vetített száma – 2015-re vonatkozó előzetes statisztikák tagállamok szerinti bontásban

2010 2014 2015 2014–2015 2010–2015
Belgium 77 65 67 4 % -10 %
Bulgária 105 91 95 4 % -12 %
Cseh Köztársaság 77 65 70 7 % -8 %
Dánia 46 32 30 -8 % -35 %
Németország 45 42 43 3 % -5 %
Észtország 59 59 50 -15 % -16 %
Írország 47 42 36 -15 % -22 %
Görögország 112 73 74 2 % -36 %
Spanyolország 53 36 36 0 % -32 %
Franciaország 64 53 54 2 % -13 %
Horvátország 99 73 82 13 % -18 %
Olaszország 70 56 56 1 % -17 %
Ciprus 73 52 66 27 % -5 %
Lettország 103 106 94 -11 % -14 %
Litvánia 95 91 82 -10 % -19 %
Luxemburg 64 64 58 -9 % 0 %
Magyarország 74 63 66 3 % -13 %
Málta 36 24 26 10 % -27 %
Hollandia 32 28 28 0 % -12 %
Ausztria 66 51 56 10 % -14 %
Lengyelország 102 84 77 -8 % -25 %
Portugália 80 61 60 -2 % -33 %
Románia 117 91 95 4 % -21 %
Szlovénia 67 52 58 11 % -13 %
Szlovákia 65 48 51 6 % -22 %
Finnország 51 42 48 15 % -3 %
Svédország 28 28 27 -2 % 0 %
Egyesült Királyság 30 29 29 -1 % -4 %
EU 63 51 51,5 1 % -17 %

A közúti közlekedés biztonságának javítása az EU-ban

A hétvégére is balesetmentes közlekedést kívánunk! - ORFK felvétele H.Szabó Sándor
Illusztráció – ORFK felvétele H.Szabó Sándor

További erőfeszítésekre van szükség annak az uniós stratégiai célnak az eléréséhez, hogy 2010 és 2020 között a felére csökkenjen a közúti balesetek halálos áldozatainak száma. Ebben a tagállamoké a főszerep, mivel a legtöbb lépést nemzeti vagy helyi szinten, napi alapon kell megtenni: betartatni a közlekedési szabályokat, fejleszteni és karbantartani a közlekedési infrastruktúrát, figyelemfelhívó és ismeretterjesztő kampányokat szervezni. Az Európai Bizottság ott lép közbe, ahol ennek az EU egésze szempontjából egyértelmű hozzáadott értéke van: például megteremti a jogalapot a több tagországot érintő közlekedési szabálysértések szankcionálásához, illetve műszaki biztonsági szabványokat határoz meg a közlekedési infrastruktúrára és a járművekre vonatkozóan. A Bizottság szorosan figyelemmel kíséri a helyzet alakulását, továbbá ösztönzi és elősegíti, hogy a tagállamok az adatok, ismeretek, tapasztalatok és bevált gyakorlati módszerek megosztása révén javítsák teljesítményüket.

Az elmúlt évtizedben számos olyan technológiai vívmány látott napvilágot, amely nagymértékben javított a gépjárművek biztonságán. A gyors ütemben fejlődő innovatív, új technológiákban jelentős potenciál rejlik a közlekedésbiztonság növelésére, különösen ami a gépjárművek automatizálását és informatikai összekapcsolását illeti. A közlekedés automatizálását és a forgalomirányítás javítását szem előtt tartva a Bizottság arra törekszik, hogy főtervet dolgozzon ki a kooperatív intelligens közlekedési rendszerek (ITS) – 2016 második felétől induló – bevezetésére. Az ilyen rendszerek lényege, hogy módot nyújtanak a gépjárművek közötti, valamint a közúti infrastruktúrákkal folytatott és az azok közötti kétirányú kommunikációra. Lehetővé válna például, hogy a gépjárművek közvetlenül figyelmeztessék egymást (pl. vészfékezéskor) vagy az infrastruktúra jelzést küldjön a számukra (pl. a jármű útvonalán folyó útépítési, útjavítási munkálatokról).

További információk

MEMO/16/864

A Bizottság közúti közlekedésbiztonság terén végzett munkája és uniós közlekedésbiztonsági statisztikák


[1] 2014-es adat

Forrás: europa.eu

Kiemelt illusztrációs kép: MTI Fotó – Bugány János

(Ezt a cikket 123 alkalommal tekintették meg.)

Figyelem! Falkavaró tartalom!

Az oldalon felkavaró és megrázó tartalmak jelenhetnek meg! Az erre érzékenyeknek és kiskorúaknak az oldal megtekintése nem ajánlott!