Németország növeli a gázhajtás részarányát a közlekedésben

Illusztráció - CNG autóbusz - Forrás: One On One Kommunikáció
2020-ra mintegy 4 százalékra nőhet a földgáz aránya az energiamixben Németországban a Német Földgáz Szövetség, a Zukunft Erdgas szerint. Minderről december végén állapodott meg egymással a német autóipar és az illetékes környezetvédelmi minisztérium, egy csúcstalálkozó keretében. A tanácskozáson Sigmar Gabriel, a német alkancellár és a Gazdasági és Energia ügyekért felelős minisztérium szövetségi minisztere, valamint Matthias Wissmann, a Német Autó Szövetség (VDA) elnöke is részt vett.

A csúcstalálkozó fő témája a fenntartható közlekedés koncepciója volt, melyben kulcsszerepet töltött be a cseppfolyósított földgáz (LNG) és a sűrített földgáz (CNG), mint két lehetséges alternatíva. A résztvevők a rendezvény zárónyilatkozatában a CNG-t és az LNG-t különösen alkalmasnak ítélték meg a járművek jövendőbeli hajtására. „Ennek háttérében nemcsak ezen alternatív üzemanyagok elégetésekor jelentkező alacsony szén-dioxid (CO2) kibocsátás, hanem a CNG és az LNG elégetésekor keletkező rendkívül alacsony nitrogén-oxid (NOX) mennyisége áll. Mint ismeretes a nitrogén-oxid tehető felelőssé a szmog, illetve a savas esők kialakulásáért” – hívta fel a figyelmet Domanovszky Henrik, a Magyar Gázüzemű Közlekedés Klaszter Egyesület elnöke. A CNG és az LNG további előnye emellett az üzemanyag-felhasználás alacsonyabb költsége.
A döntésnek köszönhetően Németország a jövőben jelentős mértékben fejlesztheti a földgáz-töltőhálózatát összhangban az Európai Unió „Tiszta Energia a Fenntartható Közlekedésért” – kezdeményezéssel és az alternatív üzemanyagok infrastruktúrájának fejlesztését szabályozó irányelvvel. „A földgáz négy százalékra történő emelése a német energiamixben akár megtízszerezheti a következő öt évben a gázüzemű járművek számát. Olaszország példája jól mutatja, hogy az ambiciózus német célkitűzése igenis megvalósítható” – hangsúlyozta Domanovszky Henrik. A tanácskozáson részt vevő gyártók elkötelezettsége azt is jelenti, hogy a következő években számos új földgázhajtású típussal gazdagodik a járműgyártók ma még szegényes palettája. Új motorok, technológiák és típusok sorának érkezésével lehet csak azt elérni, hogy Európa legnagyobb autópiacának a tavaly 3,2 milliós német piacnak 4 százalékát a földgázos modellek adják.
A Zukunft Erdgas szerint a német gazdaságügyi minisztérium kész arra, hogy 2018 után is biztosítsa a földgáz alacsony adótartalmát. Az alternatív üzemanyagokkal hajtott járművek elterjedését nemcsak az alacsony adóteher, hanem a dinamikusan fejlődő töltőhálózat is segítheti. „Németország ezzel a lépéssel közelebb kerülhet a 2020-ra kitűzött emissziós célok megvalósításához, nem utolsósorban pedig jelentős mértékben csökkentheti a környezetszennyezésből fakadó légúti megbetegedéseket” – tette hozzá az MGKKE elnöke.
A LNG és a CNG töltőhálózat hazánkban is jelentős fejlődés előtt áll. Idén ugyanis elindul a PAN-LNG Projekt, melynek köszönhetően Magyarország becsatlakozhat az európai LNG-hálózatba. A projekt keretében legalább öt – a távolsági áruszállítást épp úgy, mint a helyi közlekedést kiszolgáló – cseppfolyósított és sűrített földgázt kínáló töltőállomás létesülhet 2017-ig hazánkban, 85 százalékos uniós támogatással. Mint ismeretes az Európai Unió 2020-ra szeretné megteremteni a tagállamokban egységesen, a jelentős károsanyag-kibocsátás csökkentése érdekében a szükséges alternatív üzemanyag töltő infrastruktúrát.
A Magyar Gázüzemű Közlekedés Klaszter Egyesületről (MGKKE)
Az MGKKE, vagyis Magyar Gázüzemű Közlekedés Klaszter Egyesületet alapító tagjai azért hozták életre, hogy együttes erővel segítsék elő hazánkban is a gázüzemű járművek elterjedését, amelynek kedvező hatásai mindenki számára tartogatnak előnyöket. Az MGKKE tagjai között olyan szakmailag elismert, nagy cégek szerepelnek, amelyek együttesen a gázüzem elterjedéséhez minden elemet felölelnek; a biogáz kondicionálás technológiáját szolgáltató, töltőállomás infrastruktúrakészítő, járműgyártó és –forgalmazó, továbbá gázszolgáltató mind megtalálható a tagok sorában, így az érdeklődők számára teljes körű tanácsadással szolgálhatnak.
Háttérinformáció:
A CNG 200 barra sűrített metángázt jelent, amely származása szerint lehet földgáz, vagy alternatív kitermelésű ún. kísérőgáz is. Továbbá származhat megújuló forrásból, a biogáz előállítás fontos alkotó részét értékes metángáz képezi, ez tisztítás után járműhajtására is alkalmas. Ipari előállítás szintén létezik, pl. a biomassza pirolízises feldolgozási folyamatában előállított szintetikus gázból tiszta metángáz is formálható, de az Audi által e-gas-nak nevezett, a megújuló áram transzformálásával előállított gáz is tiszta metán. A metán, kémiai képlete szerint CH4, az összes szénhidrogén molekula közül a legkedvezőbb molekula szerkezetet kínálja ahhoz, hogy az égéstérben a legkevesebb károsanyag fejlődjön és a legalacsonyabb üvegházhatású CO2 emissziót bocsássa ki. Számszerűen, dízel motoroknál akár 10 %-kal, benzinmotoroknál mintegy 25 %-kal kisebb kipufogó CO2 emissziót okoz. A megújuló forrásból származó metán esetén, az alapanyag és a technológia függvényében a légkörbe jutó új üvegházhatású gáz mennyisége még sokkal alacsonyabb, akár nulla közelébe is csökkenhet. Mindeközben a metángázzal hajtott motorok PM (PM10, PM2,5 egyaránt) szilárd részecske kibocsátása szinte nulla, NOX kibocsátása pedig már régóta az évtized közepétől majd érvénybelépő nagyon szigorú EURO6 előírásai által megszabott határérték alatt marad. Nem utolsó sorban, haszonjárműveknél és buszoknál van komoly jelentősége a jelentős, akár 5 dB-lel alacsonyabb üzemi zajszintnek, ami kevesebb, mint fele akkora zajterhelést jelent.
Figyelem! Ez az autógáz nem az az Autógáz, amelyet LPG néven széles körben használnak ma Magyarországon is és elsődleges alapanyagául a propán, valamint bután gázok elegye szolgál és elsődlegesen a kőolaj finomítás egy termékeként kerül a töltőhelyekre. A Magyar Gázüzemű Közlekedés Klaszter Egyesületet alapító tagjai azért hozták életre, hogy együttes erővel segítsék elő hazánkban is a gázüzemű járművek elterjedését, amelynek kedvező hatásai mindenki számára tartogatnak előnyöket. Az MGKKE tagjai között olyan szakmailag elismert, nagy cégek szerepelnek, amelyek együttesen a gázüzem elterjedéséhez minden elemet felölelnek; a biogáz kondicionálás technológiáját szolgáltató, töltőállomás infrastruktúrakészítő, járműgyártó és –forgalmazó, továbbá gázszolgáltató mind megtalálható a tagok sorában, így az érdeklődők számára teljes körű tanácsadással szolgálhatnak.
Forrás: One On One Kommunikáció
(Ezt a cikket 111 alkalommal tekintették meg.)