Hírek Közút Külföld Országok közlekedése Tudnivalók Útdíj

Az ASMAP (MKFE társegyesületének) hivatalos tájékoztatója az Orosz Útdíjfizetéssel kapcsolatban

Információ
a 12 tonnát meghaladó tömegű járművekre vonatkozó díjfizetési rendszerről

2015 november 15-től indult a „Platon” állami díjfizetési rendszer. Az a járműtulajdonos, aki 12 tonna megengedett össztömegű járművel rendelkezik, díjat köteles fizetni a szövetségi főútvonalakon megtett minden kilométer után. Erre két féle lehetősége van: használhat fedélzeti berendezést vagy készíthet útvonaltérképet. A díj mértékét az Oroszországi Föderáció kormányának rendelete szabályozza – 2015. november 15-től 2016. február 29-ig 1,53 rubel/km, 2016. március 1-től 2018. december 31-ig 3,06 rubel/km.

Mindenek előtt minden fuvarozónak regisztrálnia kell a platon.ru portálon. A regisztráció módjáról és az ehhez szükséges okmányok listájáról a Roszavtodor portálján lehet olvasni: http://rosavtodor.ru/activity/investing-activity/concession-projects/toll-collection-system/news/15382.html.

A sikeres regisztrációt követően Ön kap egy loginnevet, jelszót a személyes fiókhoz, valamint folyószámlát, amelyre azt az összeget kell utalni, amelyből később a díjfizetés történik.

Sajnos jelenleg a fedélzeti berendezések korlátozott mennyiségben állnak rendelkezésre.

Alternatívaként áll rendelkezésre az útvonaltérképek készítése, amelynek háromféle módja van: a platon.ru portál személyes fiókján keresztül, az önkiszolgáló terminálokon és a felhasználók információs támogató központjaiban (FITK).

A rendszerben beregisztrált járműtulajdonos a személyes fiókjában nem csak úgy készítheti el az útvonaltérképet, hogy megadja az indulási és az érkezési pontokat, hanem megadhat 3-10 közbülső pontot is. A fuvarozó maga alakítja ki az útvonalát. Ez a fizetési mód nem kötelez oda-vissza érvényes térkép megvásárlására és az ugyan azon útvonalon történő visszaútra. Ha le kell térni a kiválasztott útvonalról, majd arra visszatérni, lehetőség van a szükséges útszakaszokra vonatkozó kiegészítő útvonaltérkép megvásárlására.

Az útvonaltérkép internet segítségével történő elkészítésére vonatkozó időbeli korlátozások az üzemeltető és a felhasználó közötti kommunikációs rendből kimaradtak a társadalmi viták eredményeképpen. Vagyis a fuvarozó az interneten megvásárolhatja a térképet és azonnal útnak is indulhat, az útdíjfizetési rendszer nem akadályozza. Az útvonaltérkép egy hónapig érvényes, amelynek kezdete az út megkezdésének a fuvarozó által meghatározott ideje. Az érvényesség lejártáig, azaz az egy hónapon belül a rendszer használója szabadon, bírságtól mentesen megváltoztathatja az útvonaltérképet. A lejárt érvényességű útvonaltérkép módosítása nem lehetséges. Az útvonaltérkép azért is kényelmes, mert a díjfizetés azonnal megtörténik, kiállítása után a jármű tulajdonosának nem kell a számlájának egyenlegét figyelnie, mint a fedélzeti berendezés esetében.

A fedélzeti berendezés beszerzéséhez nem csak az útdíjfizetési rendszerben való regisztrációra van szükség, hanem szerződést is kell kötni a díjmentes használatra, amit az ügyfélszolgálati központ felkeresésével lehet megtenni. Részletes információt a fedélzeti berendezés beszerzésének módjáról, valamint az ehhez szükséges okmányokról a www.platon.ru portálon vagy a (külföldről indított hívás esetén) a +7-495-540-02-02 telefonszámon a call-centerben, illetve az ügyfélszolgálat felkeresésével lehet kapni.

A rendszer ügyfélszolgálati központjainak, ezen belül a határátkelőkre telepített ügyfélszolgálatoknak a listáját a http://platon.ru/ru/about/service_centre/?address címen lehet megtalálni. A Roszavtodortól kapott információ szerint ezek a FITK-ok minden fontosabb útnál telepítésre kerülnek az Oroszországi Föderációba való belépések helyén.

A fedélzeti berendezés állami tulajdon és azt a fuvarozó térítésmentesen kapja meg. Az üzemeltetéséért a rendszerüzemeltető nem számít fel díjat.

Egy fedélzeti berendezés szigorúan csak egy bizonyos járműhöz tartozik, vagyis nem engedélyezett azt áttenni egy másik járműre, átadni egy másik felhasználónak vagy továbbértékesíteni. Jogellenes, ha valaki ilyen szolgáltatást kínál.

Az alábbi linken letölthető egy videó az útvonaltérkép elkészítésének módjáról és a fedélzeti berendezés elhelyezéséről: https://yadi.sk/d/Bg0-tt1PkKQnc.

ASMAP – az MKFE Orosz társegyesülete


Információink alapján hétfőn beállt az oroszországi teher közlekedés amely kihatással van az egész keleti szektorra.
Az Orosz útdíjszolgáltató karbantartásra hivatkozik, de igaziból a felkészülés hiánya miatt összeomlott a rendszer.

A fedélzeti eszközök (OBU) hiánya miatt az útvonaltérkép esetében eltekintenek a regisztrációtól.

Forrás: MKFE – Ignácz József Péter
.
.

(Ezt a cikket 75 alkalommal tekintették meg.)