Hírek Környezetbarát Külföld Márkahírek Scania

A Scania elektromos hajtású tehergépkocsikat tesztel valós üzemi körülmények között

A Scania 2016 februárjában megkezdi elektromos tehergépkocsik tesztelését az „elektromos közúton”, amelynek megvalósulása immár bizonyossá vált, ugyanis a svéd közlekedési hatóság jóváhagyta a Gävle Electric Road projekt támogatását. A projekt bemutatja és kiértékeli az áramvezetési technológiát, amely felsővezetékeken keresztül juttatja el az elektromos áramot a pantográf áramszedőkkel felszerelt járművekhez.

Scania felsővezetékes tehergépkocsi
Scania felsővezetékes tehergépkocsi – Forrás: Scania

A Gävle Electric Road projektbeli beruházás összhangban áll a svéd kormány azon céljával, miszerint 2030-ra energiahatékony és fosszilis energiaforrásoktól független járműállomány jöjjön létre, ami egyúttal erősíti Svédország versenyképességét. A projekt pénzügyi hátterének jelentős részét, mintegy 77 millió svéd koronát az állam biztosította, míg a fennmaradó 48 millió svéd koronát különböző vállalatok és a Gävleborg régió finanszírozta.

A Scania teherautói egy két kilométer hosszú tesztútvonalon végeznek majd árufuvarozási szolgáltatást, amelyet Gävle kikötője és Storvik között építenek ki az európai 16-os autópálya (E16) mentén. A tehergépkocsikat a Scania által kifejlesztett elektromos hibrid hajtáslánccal szerelik fel.

A tehergépkocsik felsővezetékekből kapják az áramot a fülke mögötti vázra szerelt pantográf áramszedőn keresztül. Ezzel a technológiával a Siemens és a Scania 2013 óta végez közös kísérleteket villamosított tehergépkocsikkal a Siemens Berlin melletti kutatóközpontjában.

Scania felsővezetékes tehergépkocsi - Forrás: Scania
Scania felsővezetékes tehergépkocsi – Forrás: Scania

A nehéz-tehergépkocsik elektromos hajtása ily módon lehetővé teszi, hogy a teherautó elektromos áram felhasználásával valamint hagyományos hibrid járműként is elláthassa fuvarfeladatát, miközben a fosszilis üzemanyag alkalmazásával járó károsanyag-kibocsátás akár 80-90 százaléka is megszűnhet. Az üzemeltetési költségek egyrészt az elektromos motor nagy hatásfokának köszönhető kisebb energiafelhasználás miatt csökkennek, másrészt az elektromos áram eleve olcsóbb energiahordozó, mint a gázolaj.

„A villamosítással jelentős üzemanyag-megtakarítás érhető el, és ez a technológia a fosszilis energiaforrásoktól mentes közúti fuvarozás egyik sarokköve lehet. Az elektromos utak révén a meglévő úthálózat felhasználásával a fuvarozás környezetkímélőbb formája valósítható meg.” – mondta Nils-Gunnar Vågstedt, aki a Scania ilyen irányú kutatásaiért felel.

A konduktív technológiára irányuló kutatások az Electric Roads Project (Elektromos utak projekt) részeként valósulnak meg, amely az egyik legnagyobb jelenleg futó innovációs beszerzési projekt Európában. A svéd közlekedési hatóság, a svéd energiahivatal és a VINNOVA együttműködésében az ipar és a felsőoktatás bemutatja és kiértékeli majd az elektromos utakat, mint a közlekedésben a fosszilis energiaforrások visszaszorításának egy lehetséges megoldását.

A Gävle Electric Road projektben részt vesz többek között a Gävleborg régió, a Siemens, a Scania, a Boliden, az SSAB, a Sandvik, a Stora Enso, az Ernst Express, a Midroc Elektro, a Sandviken Energi, Gävle kikötője, a Gävle Energi és a Stockholm School of Economics közgazdaságtudományi egyetem. A svéd közlekedési hatóság, a svéd nemzeti villamosbiztonsági tanács és a svéd közlekedési hivatal szintén szorosan együttműködik a projekttel.

A Scania egy másik kutatási kezdeményezésben is részt vesz az Electric Roads Project keretében, ahol városi buszok üzemeltetése közben tesztelik az indukciós technológiát. Egy elektromos hibrid hajtáslánccal ellátott Scania városi buszt állítanak mindennapos üzembe Södertäljében, 2016. júniusában. Az egyik buszmegállóban elhelyezett töltőállomásnál a jármű csupán hat-hét perc alatt az egész útvonalra elegendő energiával töltődhet fel.


A Scaniáról
A Scania a világ vezető nehéztehergépkocsi-, autóbusz-, hajómotor- és iparimotor-gyártói közé tartozik. A vállalat tevékenységében a termékek mellett egyre nagyobb részarányt képviselnek a pénzügyi és egyéb szolgáltatások, amelyek költséghatékony szállítmányozási megoldásokat és maximális üzemidőt biztosítanak a Scania ügyfeleinek. A Scania több mint 40 ezer alkalmazottal mintegy száz országban van jelen. A kutatás és fejlesztés jellemzően Svédországban összpontosul, míg a termelés Európában és Dél-Amerikában folyik, az alkatrészek és komplett járművek gyártásának világméretű megosztásának lehetősége mellett. A 2014-es évben a vállalat értékesítési árbevétele meghaladta a 92 milliárd svéd koronát, míg nettó eredménye 6 milliárd svéd koronát tett ki.

Forrás: Scania
.

(Ezt a cikket 224 alkalommal tekintették meg.)

LEAVE A RESPONSE

Ez az oldal az Akismet szolgáltatást használja a spam csökkentésére. Ismerje meg a hozzászólás adatainak feldolgozását .