Busz hírek Hírek Környezetbarát MAN Üzemanyag

Még az év vége előtt forgalomba állnak a miskolci CNG-autóbuszok

Régen valósult meg ilyen mértékű változás egy város autóbuszflottájában, mint ami ez év végéig bekövetkezhet Miskolcon. A mai nappal ugyanis életbe lépett 75 elavult autóbusz cseréjére és a Közép-Kelet Európa egyik legnagyobb kapacitású töltőállomásának építésére vonatkozó szerződés. „Még az idén nyugdíjba vonulhatnak a borsodi megyeszékhely füstokádó autóbuszai, amelyek helyett korszerű, környezetbarát és alacsony üzemanyag költségű CNG-buszok állhatnak forgalomba – emelte ki Domanovszky Henrik, az MGKKE elnöke.

2015-ben az Év autóbuszának választott MAN Lion's City GL
2015-ben az Év autóbuszának választott MAN Lion’s City GL

Államtitkári bejelentés a gázkonferencián
2015. június 2-án, a Magyar Gázüzemű Közlekedés Klaszter (MGKKE) által szervezett III. CNG és LNG Konferencián és Járműipari Kiállításon Hevesi Zoltán Ajtony, az NFM helyettes államtitkára bejelentette, hogy megszületett a támogatási megállapodás a miskolci autóbuszok cseréjére.

Állami támogatás a CNG-buszokra
A szállópor koncentráció csökkentését célzó kormányhatározat eredményeként, a CNG-autóbuszok beszerzéséhez a Nemzeti Fejlesztési Minisztérium (NFM) saját forrásból 30 százalékos támogatást ajánlott fel. Ennek köszönhetően Miskolc több mint 1,8 milliárd Forinthoz juthat 40 szóló és 35 darab csuklós, teljes mértékben alacsonypadlós autóbusz megvásárlásához. A közbeszerzési eljárásnak köszönhetően az idén az „Év busza” címet viselő MAN Lion’s City GL CNG autóbuszok válthatják ki az a Miskolci Városi Közlekedési (MVK) városi autóbusz flottájának nagy részét.

Elengedhetetlen infrastruktúra-fejlesztés
Az autóbuszok forgalomba helyezéséhez kompresszor-állomás építésére is szükség van. Ennek érdekében az MVK az autóbuszok beszerzésével egy időben tendert hirdetett meg, melyet végül az országban egyedülálló tapasztalattal rendelkező Gilbarco-ACIS Kft. nyert el. Közép-Kelet Európa egyik legnagyobb kapacitású töltőállomását az MVK telephelyének bejáratával szemben, zöldmezős beruházásként valósítja meg a kivitelező. Az 1500 Nm3/h névleges kapacitású kompresszor együttesen 2400 köbméter/órát is meghaladó beépített teljesítménnyel fog rendelkezni. Az új CNG-kút nyilvános lesz, ahol az autóbuszok melletti két sávban személy- vagy teherjárművek is tankolhatnak.

Singlár Zsolt MVK vezérigazgató balról, Kis Csaba a Gilbarco-ACIS Kft. ügyvezetője a támogatói levél birtokában megállapodott a töltőállomás építés elindításáról.
Singlár Zsolt MVK vezérigazgató balról, Kis Csaba a Gilbarco-ACIS Kft. ügyvezetője a támogatói levél birtokában megállapodott a töltőállomás építés elindításáról.

Töltőállomások országszerte
Európa legtöbb országához képest jelentős késedelemmel, de végre elindult a CNG-töltőállomások hálózatának fejlődése Magyarországon. Budapest, Szigetszentmiklós, Győr és Szeged után a napokban nyílt CNG-kút Kecskeméten, a Városföld út 92. szám alatt, magánberuházásból. Az új töltőállomás 7-17 óra között a hét minden napján várja a vásárlókat. „A közeljövőben emellett várhatóan Gödön, Kistarcsán és Pusztazámoron nyílhatnak új töltőállomások. Az Európai Bizottság irányelvének teljesítéséhez legalább 100 töltőállomást kell nyitni az elkövetkezendő öt évben. A költséges beruházásokhoz a CNG-üzemű járművek dinamikus terjedésére is szükség van, ehhez azonban a kiterjedt töltőhálózat nem elegendő. A gázüzemű személy- és haszonjárművek elterjedését viszont segítheti azok felárának megtérülése. Kedvező üzemanyagár és garantáltan stabil feltétel rendszerrel lehet csak a jármű üzemeltetőket a fenntartható közlekedés irányába terelni” – hívta fel a figyelmet, az MGKKE elnöke.

A Magyar Gázüzemű Közlekedés Klaszter Egyesületről (MGKKE)
Az MGKKE, vagyis Magyar Gázüzemű Közlekedés Klaszter Egyesületet alapító tagjai azért hozták életre, hogy együttes erővel segítsék elő hazánkban is a gázüzemű járművek elterjedését, amelynek kedvező hatásai mindenki számára tartogatnak előnyöket. Az MGKKE tagjai között olyan szakmailag elismert, nagy cégek szerepelnek, amelyek együttesen a gázüzem elterjedéséhez minden elemet felölelnek; a biogáz kondicionálás technológiáját szolgáltató, töltőállomás infrastruktúrakészítő, járműgyártó és –forgalmazó, továbbá gázszolgáltató mind megtalálható a tagok sorában, így az érdeklődők számára teljes körű tanácsadással szolgálhatnak.

Kövesse az MGKKE-t már a facebookon is!


Háttérinformáció:
A CNG 200 barra sűrített metángázt jelent, amely származása szerint lehet földgáz, vagy alternatív kitermelésű ún. kísérőgáz is. Továbbá származhat megújuló forrásból, a biogáz előállítás fontos alkotó részét értékes metángáz képezi, ez tisztítás után járműhajtására is alkalmas. Ipari előállítás szintén létezik, pl. a biomassza pirolízises feldolgozási folyamatában előállított szintetikus gázból tiszta metángáz is formálható, de az Audi által e-gas-nak nevezett, a megújuló áram transzformálásával előállított gáz is tiszta metán.

A metán, kémiai képlete szerint CH4, az összes szénhidrogén molekula közül a legkedvezőbb molekula szerkezetet kínálja ahhoz, hogy az égéstérben a legkevesebb károsanyag fejlődjön és a legalacsonyabb üvegházhatású CO2–t bocsássa ki. Számszerűen, dízel motoroknál akár több mint 10 %-kal, benzinmotoroknál mintegy 25 %-kal kisebb kipufogó CO2 emissziót okoz.

A megújuló forrásból származó metán esetén, az alapanyag és a technológia függvényében a légkörbe jutó új üvegházhatású gáz mennyisége még sokkal alacsonyabb, akár nulla közelébe is csökkenhet. Mindeközben a metángázzal hajtott motorok PM (PM10, PM2,5 egyaránt) szilárd részecske kibocsátása szinte nulla, NOX kibocsátása pedig már régóta a már érvényben lévő nagyon szigorú EURO 6 előírásai által megszabott határérték alatt marad. Nem utolsó sorban, haszonjárműveknél és buszoknál van komoly jelentősége az akár 5 dB-lel alacsonyabb üzemi zajszintnek, ami közel harmad akkora zajterhelést jelent.

Figyelem! Ez az autógáz nem az az Autógáz, amelyet LPG néven széles körben használnak ma Magyarországon is és elsődleges alapanyagául a propán, valamint bután gázok elegye szolgál és elsődlegesen a kőolaj finomítás egy termékeként kerül a töltőhelyekre. A Magyar Gázüzemű Közlekedés Klaszter Egyesületet alapító tagjai azért hozták életre, hogy együttes erővel segítsék elő hazánkban is a gázüzemű járművek elterjedését, amelynek kedvező hatásai mindenki számára tartogatnak előnyöket.

Az MGKKE tagjai között olyan szakmailag elismert, nagy cégek szerepelnek, amelyek együttesen a gázüzem elterjedéséhez minden elemet felölelnek; a biogáz kondicionálás technológiáját szolgáltató, töltőállomás infrastruktúrakészítő, járműgyártó és –forgalmazó, továbbá gázszolgáltató mind megtalálható a tagok sorában, így az érdeklődők számára teljes körű tanácsadással szolgálhatnak.

Forrás: One On One KommunikációMGKKE
.

(Ezt a cikket 345 alkalommal tekintették meg.)

LEAVE A RESPONSE

Ez az oldal az Akismet szolgáltatást használja a spam csökkentésére. Ismerje meg a hozzászólás adatainak feldolgozását .