A horvát kormány nem áll el az autópálya-koncessziótól

A horvát kormány az ellenzék nyomására sem áll el a fő reformok bevezetésétől, így az autópályák koncesszióba adásától sem – írták a horvát lapok hétfőn.

A horvát A1 autópálya a nyári hónapokban
A horvát A1 autópálya a nyári hónapokban – Fotó: Karsai Attila – hungarokamion.hu

Branko Grgic, a kormány alelnöke úgy nyilatkozott, hogy az ellenzéknek és másoknak is sokkal nagyobb felelőséggel kellene hozzáállniuk a reformok bevezetéséhez, hisz jól tudják, hogy ezek nélkül a kormány nem tudja csökkenteni az államadóságot és fizetni a kamatokat. Hozzátette, a koncessziós modellt a most ellenzéki Horvát Demokrata Szövetség (HDZ) terjesztette fel még akkor, mikor kormányon volt.

„Kulcsfontosságú üzenet, hogy komoly reformok nélkül nem tud az ország kikeveredni abból a recesszióból, amely már öt éve tart. Eljött a végső pillanat, hogy a reformokat bevezessük, hogy ne szenvedjünk további öt évig” – nyilatkozta a miniszter a horvát állami televíziónak, HRT-nek.

A horvát kormány 2013 júliusában elfogadta a horvát autópályák vállalat (HAC) és a rijeka autópálya vállalat (ARZ) koncesszióba bocsátásról szóló modelljét 30-40 évre. Ezt azzal magyarázták, hogy a vállalatok adóssága több mint 4 milliárd euró, a befolyó összegből pedig az adósság egy részét kívánják törleszteni. Csak ebben az évben a HAC és a ARZ kötelezettségei körülbelül egy milliárd euróra rúgnak.

A javasolt modell egyszeri koncessziós díjat határozott meg, 2,4 milliárdtól 3,2 milliárd euróig, attól függően, mennyi időre kerül más cég üzemeltetési jogkörébe a több mint 1000 kilométer kiépített autópálya.

Az üzemeltetési tárgyalásoknak, amelyre a pályázatot még tavaly októberben írták ki, az év végéig be kellene fejeződniük, amennyiben nem lesz fennakadás az érdeklődőkkel való egyeztetés során.

Sinisa Hajdas Doncic, tengerészeti, közlekedési és infrastrukturális miniszter a Bloombergnek nemrég úgy nyilatkozott, hogy az új határidő akár február is lehet.

A miniszter nyomatékosította, a kormány azzal köt szerződést, aki 3-tól 5 évig terjedően garanciát vállal az alkalmazottak jogait illetően, valamit csak az éves infláció mínusz 1 százalékpont mértékig emeli autópályadíjat. Cserébe a kormány 35 év helyett 40 évre meghosszabbítja az üzemeltetés időtartamát.

A döntést támadják az illetékes szakszervezetek és más nem kormányzati szervek is, amelyek a hét végén aláírásgyűjtésbe kezdtek, hogy népszavazást írjanak ki a koncesszióról.

Horvátország az év végéig újabb pályázatot is meg akar jelentetni, mégpedig a horvát állami légitársaság, a Croatia Airlines eladásáról.
Hajda Doncic miniszter a Bloombergnek adott interjúban elmondta azt is, hogy első körben a részvények 49 százalékát próbálták eladni, de nem volt rá vevő. A második körben, amennyiben az érdeklődő az EU tagállamaiból való lesz, a többségi tulajdonjogot is felajánlják.

Forrás: MTI  (kkk \ gry)
.

(Ezt a cikket 198 alkalommal tekintették meg.)

Vélemény, hozzászólás?