Hírek Szervezetek hírei Útdíj

Levegő Munkacsoport: Leterelődés pedig van!

Mióta szó van a kilométer-arányos útdíj bevezetéséről, rendszeresen írt levelet a Levegő Munkacsoport a közlekedésért felelős döntéshozóknak, többnyire az illetékes minisztérium vezetőinek a leterelődés veszélyeiről. Arról, hogy ha vannak a fizetőssel párhuzamos utak, azokon megnőhet a forgalom a fizetősnek nyilvánítottak kárára. Nemzetközi megfigyelésekre alapoztuk véleményünket, mert ez a jelenség mindenütt megfigyelhető Európában. Most már nálunk is.

Elvi megfontolásokból az a véleménye a Levegő Munkacsoportnak, hogy útdíjat pedig minden úton és minden gépjárműnek fizetnie kell. Ha csak a saját portánk előtt söprögetünk, akkor azért, mert a gépjárműforgalomnak minden úton vannak káros mellékhatásai. Sőt, a levegőszennyezés az autópályánál, ahol csak az autósokat érinti. sokkal kellemetlenebb egy városban. Hiszen a városban ott van a sok ember az utcákon, a lakásokban, akik belélegezve a szennyezett levegőt, éveket áldoznak életükből a mobilitás oltárán. Mint ahogy a közlekedési zaj is a településeken tudja megrezegtetni a poharakat a pohárszékekben, az ilyen jelenségek száma az autópályák mellett elenyésző.

Európai polgárok civil szerveződéseként azt az uniós elvet is képviseljük, hogy ahol ez lehetséges, az infrastruktúra fenntartását fizessék meg azok, akik használják. Vagyis az úthálózatot tartsák fönn azok, akik gépjárművükkel járnak, utaznak rajta, ne pedig az adófizetők. Azok miatt pedig, akiknek ilyesmit olvasva ökölbe szorul a kezük, hogy „De hiszen milyen sok adót fizetnek az autósok! Még külön útfenntartásra szánt eleme is van az üzemanyag árának! Hova kerül az a pénz akkor?”, nos miattuk és persze a tisztánlátás kedvéért elemezte a Levegő Munkacsoport a Közlekedéstudományi Intézettel közösen a 2006. évi adatokat. Megvizsgáltuk, mennyit fizettek be az autósok az államkasszába, és mennyibe került annak biztosítása az államnak, hogy autózni tudjanak. Az eredmény minket igazolt. Kiderült, hogy az autósok befizetése kisebb, mint az állam költségei! Még úgy is, hogy évtizedek óta jóval kevesebbet költ az állam az alsóbbrendű utak fönntartására, kátyúzására és felújítására, mint ami az értékük megóvása érdekében szükséges lenne.

Útdíjat tehát a Levegő Munkacsoport szerint mindenütt fizetni kell, mert ez így méltányos. Sajnos ezt a véleményünket nem osztották a döntéshozók, sőt, olyan útdíjkonstrukciót vezettek be, amely a forgalmat letereli az autópályáról az – ugyan fizetős, de jelentősen olcsóbb – főutakra, onnan pedig tovább a nem fizetős úthálózatra.

Amikor erre előre figyelmeztettünk, a döntéshozók azt a megoldást választották, hogy a nem fizetős kisebb utakon a 7,5 tonna fölötti teherautóknak egyszerűen betiltották az átmenő forgalmat. (A 209/2013. (VI. 18.) Korm. rendeletben, vagyis az autópályák, autóutak és főutak használatáért fizetendő megtett úttal arányos díjról szóló 2013. évi LXVII. törvény végrehajtási rendeletében módosították így a KRESZ-t.) Mint amikor Demszky Gábor telerakatta Budapestet „Traktorral behajtani tilos” táblával. Ami tilos, az nincs. Ha nem tüntethetnek traktorral, akkor mindjárt elégedettek lesznek a gazdák, és amelyik tehergépkocsinak nem szabad egy alsóbbrendű úton közlekednie, az ott nem is fog.

Az első nyilvános cáfolója ennek a rózsaszínű elképzelésnek egy országgyűlési képviselő volt. Boldog István, aki polgármester és Jász-Nagykun-Szolnok megye útügyi miniszteri biztosa is, augusztusban Mezőtúron, egy sajtótájékoztatón bejelentette, hogy javasolni fogja a kormánynak, vessenek ki a teherautókra mindenhol útdíjat. A javaslatról azóta nem hallottunk, arról viszont egyre többet, hogy a képviselő úrnak igaza van, és a spórolós kamionok sok helyen feltűntek az országban.

Kismartoni Andrásnak november elején az origón megjelent írásának, a „Szétbarmolják a falvakat a megsarcolt kamionok” URL-je (http://www.origo.hu/auto/20131029-falusi-turizmus-negyven-tonnaval.html) már egyenesen mozgalomként aposztrofálja a jelenséget. A cikkhez fűzött olvasói kommentárok a levego.hu oldalon olvashatók.

Forrás: Levegő Munkacsoport
.

(Ezt a cikket 281 alkalommal tekintették meg.)

LEAVE A RESPONSE

Ez az oldal az Akismet szolgáltatást használja a spam csökkentésére. Ismerje meg a hozzászólás adatainak feldolgozását .