Hírek Közút Külföld

Újabb fellebbezés késlelteti az észak-erdélyi autópálya építését

Újabb fellebbezés késlelteti az Észak-Erdélyen áthaladó A3-as romániai autópálya Kolozsvár közeli szakaszának építését.

Az A3-as autópálya félbehagyott szakasza a romániai Berettyószéplaknál 2012. november 20-án. Tovább késnek az autópálya észak-erdélyi szakaszának építési munkálatai, miután a román kormány 2012-re előirányozott költségvetési tétele elégtelennek bizonyult a tervezési és kivitelezési munkálatokra. MTI Fotó: Czeglédi Zsolt

A Ziua de Cluj napilap internetes oldalán szerdán közölt hír szerint a Romániai Autópályák és Országutak Társasága (CNADNR) egy fellebbezés miatt kényszerült arra, hogy elnapolja az Észak-Erdélyen áthaladó A3-as autópálya Gyalu-Magyarnádas (Gilau-Nadasel) szakaszának megépítéséről szóló szerződés megkötését.

A 8,7 kilométeres autópályaszakasz a Kolozsvár-Nagyvárad és a Kolozsvár-Szatmárnémeti országutat köti majd össze. A megépítésére januárban kiírt pályázaton hatszori halasztás után hirdettek októberben győztest. A román útépítőkből álló cégcsoportnak a szerződéskötéstől számított két éven belül kellett volna megterveznie és megépítenie 258 millió lejért (15,7 milliárd forintért) a kolozsvári körgyűrű funkcióját is ellátó pályaszakaszt.

Victor Ponta miniszterelnök múlt heti kolozsvári kampánylátogatásán elmondta, az észak-erdélyi pálya építéséhez akkor tudnák biztosítani az anyagi hátteret, ha sikerülne uniós pénzforrásokat szerezni hozzá. “Az országos költségvetésből csak apránként folytathatjuk a pályaépítést, és ez nem hiszem, hogy megfelel Erdély fejlődési szükségleteinek” – jelentette ki a miniszterelnök.

A Nagyváradot Brassóval összekötő, Erdély magyar lakta területein áthaladó A3-as autópálya megépítésére 2004-ben kötött szerződést a román állam az amerikai Bechtel társasággal. Az akkor közölt adatok szerint a 415 kilométeres pályának 2013-ig kellett volna megépülnie, a pályaépítés költségeit pedig 2,5 milliárd euróra (702 milliárd forintra) becsülték.

A pályából mindeddig az 52 kilométeres Gyalu-Aranyosgyéres szakasz épült meg, az újratárgyalt szerződés szerint pedig a Bechtel már csak a 64 kilométeres Bors-Berettyószéplak szakaszt építi meg. Utóbbi szakasznak az új szerződés szerint 2012 november 30-ig kellett volna elkészülnie, de a munkálatoknak csak mintegy felét végezték el. A román állam eddig 1,2 milliárd eurót fizetett ki az amerikai társaságnak.

Az Európai Unió mindeddig nem nyújtott támogatást az észak-erdélyi pályaépítéshez. Egyfelől azt kifogásolta, hogy a román kormány – nemzetbiztonsági okokra hivatkozva – versenytárgyalás nélkül kötött szerződést az amerikai pályaépítővel, másfelől pedig azt, hogy Románia nem a IV. páneurópai folyosóba illeszkedő Nagylak-Arad-Nagyszeben dél-erdélyi nyomvonalon kezdte építeni az autópályát.

Forrás: Gazda Árpád – MTI  (kga \ guz \ gkp)
.

(Ezt a cikket 320 alkalommal tekintették meg.)

LEAVE A RESPONSE

Ez az oldal az Akismet szolgáltatást használja a spam csökkentésére. Ismerje meg a hozzászólás adatainak feldolgozását .