Hírek Járműtechnika Kiállítások Márkahírek Renault

Renault Trucks: Üzemanyag-megtakarítást szolgáló formatervezés

A hannoveri kiállítás alkalmával a Renault Trucks egy nemzetközi áruszállító jármű alapján kidolgozott, teljes mértékben az üzemanyag-megtakarításra összpontosító ipari formaterv-tanulmányt mutat be. Nemes anyagok, kiemelkedő aerodinamikai tulajdonságok és technológiai újítások ötvöződnek ebben a járműben, mely arra hivatott, hogy hosszú távra irányt mutasson a gyártónak az üzemanyag-megtakarítást célzó kutatásaiban.

„A gondos tervezőmunkával megalkotott CX/03 egy ipari formaterv-tanulmány, nem pedig egy stílustanulmány” hangsúlyozza Hervé Bertrand, a Renault Trucks formatervezési igazgatója. Ez a jármű, az Optifuel Lab tanulmánykamionhoz hasonlóan, szervesen illeszkedik a gyártó által e téren folytatott korábbi kutatások sorába. „Arra hivatott, hogy bemutassa a Renault Trucks üzemanyag-megtakarítás terén megszerzett tudásának kvintesszenciáját,” – folytatja Hervé Bertrand – „és hogy hosszú távra irányt mutasson a jövőbeni kutatásaihoz.” Éppen ezért a jármű minden egyes elemének, elsősorban az aerodinamika és a hatékonyság követelményei által megszabott, pontos funkciója van.

Először is nézzük a homlokfalat. A kamion külső vázát alkotó, kizárólag szénszálas és alumínium csővázas szerkezetű homlokfal a könnyedség és egyben az erőteljesség benyomását kelti. A középső részén egy leszerelhető terelőlap található, amely a homlokfal alsó részére ereszkedik le, ha nő a jármű sebessége. Kis sebességnél a terelőlap visszaállítható a kiindulási helyzetbe. A lejjebb található spoiler szintén leereszthető, hogy csökkentse a jármű hasmagasságát. Ezen kívül három légterelő lap biztosítja a légáram oldalra való elvezetését. A visszapillantó tükrök méretét a tervezők a lehető legkisebbre csökkentették. Két csőprofil tartja őket. A többi elemhez hasonlóan, a visszapillantó tükrök esetében is ugyanaz a cél vezérelte a tervezőket: a légellenállás csökkentése, ami kedvezően hat a fogyasztásra.

Ugyanebből a megfontolásból, a levegő áramlásának elősegítése érdekében a légörvényeket keltő fellépőket és a nyerges vontató kerekeit borítással látták el. A vezetőfülke szélvédőjének dőlésszöge – melyet a formatervezők az „A-oszlop” ívének neveznek – 12°. A fülke kialakítása a legjobb aerodinamikai kompromisszumot kínálja. Álló helyzetben kissé meg van döntve, ami dinamikussá teszi a tehergépkocsi megjelenését. „Az volt a szándékunk, hogy első pillantásra nyilvánvaló legyen, hogy a jármű valamennyi elemét úgy terveztük meg, hogy könnyűek, hatékonyak legyenek és kedvezően befolyásolják az aerodinamikai tulajdonságokat”, mondja Hervé Bertrand.

Egy tehergépkocsi áramvonalassága azonban nem csupán a vontatóra korlátozódik. A pótkocsi is fontos szerepet játszik ebben. A Renault Trucks a korábbi kutatások (mint például az Optifuel Lab) elemeit felhasználva, egy domború tetejű, vízcsepphez hasonló formájú pótkocsit gondolt ki, az összes kereket és a hátsó légterelőket magában foglaló oldalsó borítással. Emellett különös gondot fordítottunk a vontató és a pótkocsi kapcsolódására is, mivel a közöttük lévő tér jelentős légörvényeket kelt. „Ezek minimalizálása érdekében kitaláltunk egy állítható borítás-rendszert”, magyarázza a Renault Trucks formatervezési igazgatója; „amikor autópályán halad a jármű, a vezetőfülke összefüggő egységet alkot a pótkocsival, zavartalan légáramlást biztosítva. Kis sebességnél azonban, amikor már nincs szükség a borításra, a borítóelemek visszahúzódnak, hogy manőverezni lehessen a tehergépkocsival.”

A hatékonyság, a tekintélyparancsoló megjelenés és az üzemanyag-megtakarítás szem előtt tartásával megalkotott igazi munkagépnek számító CX/03 azonban semmiképp sem tekinthető egy rideg óriásnak. „Nem akartuk, hogy a tekintélyparancsoló megjelenés minden érzelemtől mentes legyen”, idézi fel Hervé Bertrand; „hogy egy kicsit barátságosabbá tegyük a munkagép megjelenését, elhatároztuk, hogy egy piros színátmenetes alumíniumtáblát helyezünk el a vezetőfülke oldalán. A piros szín, mint tudjuk, a szenvedély és a Renault Trucks színe is egyben.”

Forrás: Renault Trucks
.

(Ezt a cikket 536 alkalommal tekintették meg.)

LEAVE A RESPONSE

Ez az oldal az Akismet szolgáltatást használja a spam csökkentésére. Ismerje meg a hozzászólás adatainak feldolgozását .