Hírek Járműtechnika Márkahírek Renault Tudnivalók Üzemanyag Vezetéstechnika

ESZKÖZÖK ÉS SZOLGÁLTATÁSOK A KISEBB FOGYASZTÁSÉRT: A TEHERAUTÓ HELYES KONFIGURÁLÁSA (1/4)

Egy teherautó fogyasztása jelentősen csökkenthető, ha a legjobb műszaki megoldásokkal és a használatnak leginkább megfelelő technikákkal vértezzük fel. A Renault Trucks a takarékosság jegyében Optifuel Technology teherautóit hatékony hajtáslánccal és Optitronic, illetve Optidriver+ robotizált sebességváltóval szereli fel. További fogyasztás-csökkenés érhető el a legújabb műszaki innovációk, köztük az OptiTrack és az Optiroll alkalmazásával. A teherautó takarékossága további opciókkal fokozható, ilyen például a motor automatikus leállása, vagy a power mód kiiktatása.

A robotizált váltóknak köszönhető takarékosság és mobilitás

A robotizált váltók meghatározó szerepet játszanak az üzemanyag-fogyasztás csökkentésében. Körülbelül három százalékra becsülik az Optidriver+ robotizált váltó használatából adódó fogyasztás-csökkenést a távolsági fuvarozásban (a DXi 11 és a DXi 13 motor esetén), az Optitronic (DXi 7 és DXi 9 motorok) esetén ez akár a 7 százalékot is elérheti. Ez a megtakarítás azért is becses, mert a Renault Trucks esetében példátlan mobilitással párosul: «Saját számítógépet fejlesztettünk ki a váltó vezérléséhez» – magyarázza Amélie Debreux, a távolsági fuvarozáshoz szánt teherautók termékfelelőse. «A zöld zónát úgy állítottuk be, hogy ebben a tartományban nemcsak a fogyasztás a legkisebb, hanem a rendelkezésre álló nyomaték is a legjelentősebb.»

Az elektronikus vezérlésű fokozatváltás a legjobb kompromisszumot kínálja a mobilitás és a fogyasztás között, minden körülmények között. Ám ehhez nem elég a hatékony sebességváltó. Arra is szükség van, hogy az párbeszédet folytathasson és szinkronba kerülhessen a hajtáslánc többi elemével, mindez optimális módon. Miután a Renault Trucks kezében van ezeknek a szerelvényeknek a gyártása és a fejlesztése, homogén és hatékony együttest tud kínálni ügyfeleinek.

A robotizált váltók néhány évvel ezelőtt terjedtek el a piacon. Az elektronikus vezérlésű fokozatváltás megkíméli a tengelykapcsolót, és ezzel növeli élettartamát, továbbá csökkenti a fordulatszám-túlpörgés, ezzel a motor meghibásodásának veszélyét. Ráadásul kimagasló komfortszintet kínál, így a sofőrnek a vezetésre, és csak a vezetésre kell figyelnie. Kifejezetten az építőipari feladatokhoz fejlesztették ki az off-road üzemmódot az Optidriver+ váltón. Ez lehetővé teszi a fokozatváltás módjának megváltoztatását, amikor a jármű nehéz helyzetbe kerül. Ilyenkor a teherautó legnagyobb teljesítménye kerül előtérbe, de csak ideiglenesen. Egyéb esetekben a fogyasztáson van a hangsúly. Az Optidriver+ váltó a hintáztatást is lehetővé teszi, amikor a sofőr manuális váltással, többször és gyorsan előre- és hátramenetbe vált, hogy kikerüljön a szorult helyzetből.

Tíz százalékkal kisebb fogyasztás az OptiTrack rendszerrel

A Renault Trucks még tovább megy a fogyasztás csökkentésében: innovatív műszaki megoldásokat fejleszt ki az Optifuel Technology-n belül. Ide sorolható például a Premium Lander OptiTrack rendszer az építőipari járművek között. Az OptiTrack az első kerékagyba épített két hidraulikus motornak köszönhetően átmenetileg megnöveli a hajtott kerekek számát, amit leginkább az ipartelepi szállításoknál tud kihasználni a szállító. Például egy 4×2-es nyergesvontató ideiglenesen 4×4-es, egy 6×2-es platós teherautó egy mozdulattal 6×4-es meghajtásra válthat. Az OptiTruck rendszerrel a teherautó kiválóan használható nehéz terepen (például laza, sáros talajon való felhajtás egy ipartelepi kaptatón), anélkül, hogy a nélkülöznie kellene a közúti fuvarozáshoz fontos tulajdonságait, mint a nagy teherbírás (a hasznos teherbírás így 500 kg-mal több lehet, mint az összkerékhajtású változatban), a magas komfortszint, és főleg a kisebb fogyasztás, hiszen a teherautó « étvágya » akár tíz százalékkal csökkenthető a hagyományos négykerék hajtású járművekéhez képest.

Egyszázalékos fogyasztáscsökkenés az Optiroll csomagnak, illetve a «vezérelt szabadon futó keréknek» köszönhetően

A távolsági fuvarozásban minden százalékpont számít a fogyasztásban. A Renault Trucks ezért kifejlesztette az Optiroll csomagot a Premium Route és a Magnum modellekhez. A sebességtartó automatikába épített Optiroll funkció automatikusan beindítja az Optidriver+ sebességváltó «szabadon futó vezérelt kerék» funkcióját, amikor a menetkörülmények lehetővé teszik a kisebb fogyasztást. Ezzel hasznot húz a teherautó tehetetlenségéből, és azt a fogyasztás csökkentésére használja fel. Ez körülbelül 1 százalékos csökkenést jelent.

A csomag magába foglalja a soft cruise control sebességtartást is, amely hegyes-völgyes terepen igazán hatékony és gazdaságos. A soft cruise control a beállított sebességtől optimalizálja a fogyasztást. Így például bizonyos emelkedőkön enyhén csökkenti a sebességet, előnybe részesítve ezzel a nyomaték/hatásfok tekintetében legelőnyösebb fordulatszámot, ami kisebb fogyasztást eredményez.

A power mód kiiktatása

A power üzemmóddal a sofőr váratlan helyzetbe kerülve megnövelheti a teherautó teljesítményét. A megnövekedett teljesítmény azonban nagyobb fogyasztással jár, vagyis drága üzemmód. Ezért a Renault Trucks opcióként kikapcsolható power módot kínál a szállítóknak.

A motor automatikus leállása

Egy kamion álló helyzetben, járó motorral körülbelül 3 litert fogyaszt óránként. A  «felesleges» fogyasztást a Renault Trucks olyan rendszerrel igyekszik kiküszöbölni, amely öt perc állás után automatikusan leállítja a motort, ha a parkolófék behúzott állapotban van, és egyik mellékhajtómű sincs bekapcsolva.

A kisebb fogyasztás szolgálatába állított felszerelések

A Renault Trucks már a jármű konfigurálásától egy sor olyan tartozékot kínál, amely a kisebb fogyasztást szolgálja. Ezek egy része az aerodinamikát javítja, mint például az állítható légterelők, amelyek a nyergesvontató és a pótkocsi összehangolásával csökkentik a szerelvény légellenállási együtthatóját. A kisebb fogyasztást az oldalsó burkolat, vagy egy üzemanyag-csökkenést eredményező gumiabroncs is szolgálhatja.

A takarékos teherautó: a Premium Route

A Premium Route kifejlesztésével a Renault Trucks a járműgyártók közül elsőként kínált olyan teherautót, amely számításba veszi az ügyfelek jövedelmezőségét, a kategória egyik legjobbja a hasznos teherbírás terén, és ezért gazdaságosabb és termelékenyebb a szállítók számára. A német szállító, a Fehrenkötter által három éven át, 2008 és 2010 között valós üzemeltetési körülmények között tesztelt hat típus közül a Premium Route került ki győztesen. A takarékosság bajnokának bizonyult, hiszen a legkisebb fogyasztással büszkélkedhet.

A kisebb fogyasztást szolgáló járműkínálat és szolgáltatások: Premium Optifuel

2009-ben a Premium Optifuel piacra dobásával a Renault Trucks volt az első teherautó-gyártó, amely a fogyasztás csökkentését célzó, átfogó «termék + szolgáltatás» kínálattal jelentkezett. Az ajánlat a Premium Route-ra épül, amely kicsi fogyasztásával piacvezető helyet vívott ki. Úgy tervezték meg, hogy fogyasztása a lehető legkisebb legyen. A kedvező fogyasztást a Renault Trucks a gazdaságos vezetésről szóló, saját fejlesztésű képzéssel, valamint a fogyasztás mérésére szolgáló Optifuel Infomax programmal ötvözte. Az összekapcsolt megoldásoknak köszönhetően a Premium Optifuel 6,4 százalékkal kevesebbet fogyaszt. Ezt az értéket a német független szervezet, a TÜV hitelesítette, azóta a Premium Optifuel az Optiroll funkció beépítésével tovább növelte előnyét.

A felhasználáshoz igazodó hajtásmód kiválasztása: dízel, elektromos, hibrid, vagy földgáz

A teherautó konfigurálása során rendkívül fontos a megfelelő hajtásmód kiválasztása. A Renault Trucks a dízel járműveken kívül más, alternatív energiával működő teherautót is kínál Clean Tech márkanéven, amelyek új horizontokat nyitnak meg az üzemanyag-költségeket folyamatosan csökkenteni kívánó szállítók előtt.

Az « utolsó kilométerek » megtételéhez, vagyis a városközpontban található hipermarketekbe történő szállítások utolsó szakaszához a Maxity Electrique az ideális megoldás. Ez a 4,5 tonnás, 100 százalékig elektromos kisteherautó, amely Franciaországban B kategóriás jogosítvánnyal vezethető, egyáltalán nem fogyaszt üzemanyagot, ráadásul nem bocsát ki káros anyagot és szén-dioxidot, működése zajtalan, így nagy népszerűségnek örvend a lakosság körében. A Maxity Electrique a legmegfelelőbb teherautó az éjszakai szállításokhoz és a belvárosi üzletek feltöltéséhez.

A nagyobb szállítási kapacitást igénylő városi áruterítéshez a Renault Trucks a Premium Distribution Hybrys Tech teherautót ajánlja, amelyben a dízelmotor együtt dolgozik egy olyan elektromos motorral, amelyet a jármű fékezési és lassítási szakaszaiban visszanyert mozgási energia táplál. A visszanyert energiát a hajtásért felelős akkumulátorok tárolják, ezek önállóan működnek, nem igényelnek feltöltést. A jármű elektromos üzemmódban indul, és amikor eléri a 20 km/óra sebességet, a dízelmotor veszi át a hajtást. A dízelmotor tehát csak azokban a szakaszokban működik, amikor a legelőnyösebb a fogyasztása, vagyis a nagy fogyasztással járó induláskor nem. A Premium Distribution Hybrys Tech a legnagyobb hibrid teherautó a kategóriában. 19t és 26t össztömeggel, zárt dobozos, billenőplatós, platós változatban, valamint daru, illetve kukás felépítménnyel rendelhető. A mérések szerint a fogyasztása akár 20 százalékkal csökkenthető.

Egyes alkalmazásokhoz, például a tömegközlekedés és a helyi szállítás, valamint az önkormányzati feladatok ellátásához a földgázüzemű járművek (GNV) jelentik a legjobb megoldást. Ezek a járművek sem füstöt, sem részecskéket nem bocsátanak ki, és csendesebbek, mint a dízel teherautók. A GNV technika remekül passzol azokhoz az alkalmazásokhoz, amelyekhez a Premium Distributiont kifejlesztették. A Renault Trucks GNV teherautói kétféle kerékképlettel kaphatók: 18-19t 4×2-es teherautó-alváz és 26t 6×2*4-es teherautó-alváz. Elsősorban városi és városkörnyéki használatra készülnek, jellemzően áruterítést, úttakarítást, ipari és háztartási hulladék elszállítást, vagy emelőkart igénylő műveleteket, például újrafelhasználásra kerülő üveg begyűjtését végzik velük.

A fogyasztás csökkentése nem rögtönözhető és rendelettel nem előírható. A Renault Trucks hosszú évek óta az előfutár és a piacvezető szerepét tölti be ezen a területen, így átfogó megoldást kínál a saját fejlesztésű Optifuel Megoldásokon keresztül.

A kézzel fogható és tartós eredmények eléréséhez a Renault Trucks a következőket tartja fontosnak: a teherautó helyes konfigurálása, ezen belül is a megfelelő hajtásmód kiválasztása; a sofőrök képzése, a fogyasztás megfelelő mérése és kiértékelése; végül a járműpark megfelelő állapotban tartása a szükséges karbantartások és javítások elvégzésén keresztül.

A Solutions Optifuel az egyik pillére a Renault Trucks All For Fuel Eco programjának, mely mozgósítani kívánja a gyártó valamennyi munkatársát, a tervezéstől az értékesítésen át a javításig azzal a céllal, hogy kézzel fogható és hatékony megoldásokat kínáljanak az ügyfeleknek a fogyasztás további csökkentésére.

Renault Trucks
.

(Ezt a cikket 744 alkalommal tekintették meg.)

LEAVE A RESPONSE

Ez az oldal az Akismet szolgáltatást használja a spam csökkentésére. Ismerje meg a hozzászólás adatainak feldolgozását .