A Continental új komputertomográfot (CT) helyezett üzembe abroncsai teszteléséhez
A Continental új abroncstesztelő részleget alakított ki a németországi Hannover-Stöckenben található kutatási és fejlesztési központjában.
A beruházásnak köszönhetően az abroncsok tesztelése gyorsabban és hatékonyabban zajlik majd a jövőben, valamint arra is lehetőség nyílik, hogy közlekedési körülmények szimulációja útján vizsgálják az abroncsok belső alkotóelemeinek viselkedését. „Az új CT részlegünkben olyan vezetési szituációkat tudunk modellezni, mint a fékezés, a gyorsítás és a kanyarodás, így pontosan megfigyelhetjük az abroncsok belső részeit olyan hatások alatt, amelyek a leggyakrabban érik őket”, magyarázza André Baumgart, a Continental tesztközpontjának vezetője. „Ráadásul mostantól még hatékonyabban végezhetjük a teszteket, így évente 1.400 személy- és tehergépjármű-abroncsot tudunk megvizsgálni.” A Continental által használt eszköz súlya eléri a 14 tonnát, a beruházás pénzügy vonzata pedig meghaladja az 1,4 millió eurót. A komputertomográfos vizsgálatokat leggyakrabban kórházakban alkalmazzák különböző betegségek feltárása céljából.
A Continental kutatási és fejlesztési központjában dolgozó szakemberek számára ez a roncsolás nélküli abroncsvizsgálati eljárás különösen hasznos, hiszen csak ezzel a módszerrel lehetséges az abroncsok alkotóelemeinek valós körülmények között történő vizsgálata. Az adott terhelés fajtájától és mértékétől függően a belső alkotórészek megváltoznak, mint például az acél övrétegek egymáshoz viszonyított helyzete, amely befolyásolja a gumiabroncs irányíthatóságát. Az abroncsban a vezetés közben lejátszódó folyamatok szimulációja és vizsgálata lehetővé teszi a szakemberek számára, hogy olyan új prototípusokat fejlesszenek ki, amelyek a lehető legnagyobb mértékben ellenállnak a gumiabroncsokat érő erőhatásoknak.
Az új LINAC (Linear Electronic Accumulation – Lineáris Elektrobesugárzás) tesztrészleg berendezéseinek segítségével sokkal jobban láthatóvá válnak az abroncs belső alkotórészei, így például az abroncs keréktárcsára illeszkedése is precízebben vizsgálható. Emellett vezetési körülmények szimulációjához 3 tonna oldalerő és 6 tonna terhelés előállítására is van lehetőség, míg a kerékdőlés akár 5 fokos szögben is állítható.
„Nem csupán a normál körülményeket vizsgáljuk”, mondja Baumgart. „Fontosnak tartjuk, hogy alacsony töltőnyomás, vagy túlterhelés mellett is elemezni tudjuk az abroncsok alkotóelemeink viselkedését.” Az abroncsfejlesztők számára fontos, hogy termékeik a normálistól eltérő körülmények között is biztonságot nyújtsanak. „Az új tesztrészleg nagyban hozzájárul a biztonságos közlekedést elősegítő erőfeszítéseinkhez”, jegyzi meg Baumgart.
Forrás: Continental
.
(Ezt a cikket 250 alkalommal tekintették meg.)