Sikeres volt a kínai villanybusz bemutatkozása

A kínai BYD cég eBUS-12 típusú villanybuszának budapesti próbaüzeme után a szakértők úgy kalkulálták, hogy ez a jármű negyedannyi energiát sem fogyaszt, mind a dízelmotorral szerelt autóbuszok – közölte a Levegő Munkacsoport az MTI-vel.

BYD eBUS-12 típusú, elektromos hajtású autóbusz a Móricz Zsigmond körtéren. A Budapesti Közlekedési Központ (BKK) és a BKV több héten keresztül teszteli a kínai gyártmányú buszt, az utasok szerdától a dél-budai térségben, valamint a belvárosban vehetik majd igénybe az alternatív meghajtású járművet. Az eBUS-12 egy feltöltéssel 250 kilométer megtételére is képes, a jármű feleannyi energiát fogyaszt, mint egy hasonló méretű, dízel üzemű busz.
MTI Fotó: Máthé Zoltán

A közlemény szerint az energia felhasználásba bekalkulálták az erőmű veszteségét is.
„A Levegő Munkacsoport helyesen döntött, hogy elősegíti a villanybusz magyarországi kipróbálását. Most már a kormányon a sor, hogy a nulla emissziós buszokra kapható 85 százalékos uniós támogatásnak és a rendelkezésre álló egymilliárd eurós kínai hitelkeret egy részének felhasználásával mielőbb lecserélje a mindannyiunkat mérgező, energiapazarló dízelbuszokat” – idézi a közlemény Lukács Andrást, a civil szervezet elnökét.

Az eredmény a környezetvédő szervezet szerint a vártnál is sokkal kedvezőbb, annak ellenére, hogy a nagy meleg miatt a busz klímaberendezését is szinte folyamatosan üzemeltetni kellett – áll a közleményben. A komoly teljesítmény részben annak köszönhető, hogy a villanymotor hatásfoka eleve jóval nagyobb, mint a dízelmotoré. A villanybusz további előnye, hogy fékezéskor és lejtmenetkor energiát táplál vissza, ellentétben a dízelbusszal, amely ezekben az esetekben energiát használ fel.

A budapesti közlekedésben különös jelentőségű, hogy a villanybusz üresjáratban nem fogyaszt energiát. Ezzel szemben a BKV dízelbuszai gyakran üzemanyaguknak több mint 30 százalékát álló helyzetben égetik el, vagyis a megállókban, a végállomásokon, a piros lámpáknál, a zebrák és egyes útkereszteződések előtt, valamint a dugókban.

A Budapesti Közlekedési Központ (BKK) és a BKV július 9-én közölte, hogy több héten keresztül egy elektromos meghajtású autóbuszt tesztel Budapesten, az utasok a dél-budai térségben, valamint a belvárosban vehették igénybe az alternatív meghajtású járművet. Az eBUS-12 a legkorszerűbb akkumulátoros hajtásnak köszönhetően egy feltöltéssel 250 kilométer megtételére is képes, a végsebessége pedig eléri az óránkénti 70 kilométert.

Forrás: MTI  (ghg \ gpp \ gkp)
.

(Ezt a cikket 322 alkalommal tekintették meg.)

Vélemény, hozzászólás?