NiT Hungary: Az elektronikus útdíj megjelenik majd a közúti fuvardíjakban
Az elektronikus útdíj bevezetésével járó többletköltségek megjelennek majd a fuvardíjakban 2013 közepétől. Bár a kormányzat kompenzálja a fuvarozókat – erről a döntésről kormányhatározat is született -, a részletek még kidolgozás alatt állnak. A NiT Hungary közúti fuvarozói érdekvédelmi szervezet küldöttközgyűlésének – a közel 3500 tagvállalkozás képviselete – határozata szerint a jelenlegi piaci és versenyhelyzetben még a kormányzat által biztosított legmagasabb mértékű kompenzációval sem lehetne elkerülni az új díjteher inflációt növelő hatását. Az is kérdéses, hogy a terhek könnyítését milyen prioritások mentén képzelik el a döntéshozók, mely adónemek vagy illetékfajták alól kaphatnak részleges vagy teljes mentességet a fuvarozók.
A NiT Hungary küldöttközgyűlése hangsúlyozza, hogy az elfogadott távközlési adó, valamint jelenleg a parlament előtt lévő biztosítási adó és a pénzügy tranzakciós illeték szintén nagyobb terhet ró a közúti fuvarozókra, mint a más ágazatokban dolgozókra. A szervezet tisztában van azzal, hogy a jelenlegi hazai útdíj mértéke lényegesen alacsonyabb más európai országokéhoz képest és az úthálózat fenntartása komoly költségekkel jár. Az sem kérdéses, hogy a fizetendő díjak tekintetében nem lehet különbséget tenni a hazai és a külföldi fuvarozók között. Ezért minél előbb meg kell kezdeni a kompenzációt célzó intézkedési tervek kidolgozását, bevonva a több évtizedes tapasztalattal rendelkező közúti fuvarozói érdekvédelmi szervezeteket. Emellett folytatni kell a közúti fuvarozó vállalkozások tevékenységét hátráltató túlzott bürokrácia csökkentését is. A NiT Hungary felhívja a figyelmet arra, hogy a közúti közlekedési alágazat mintegy 130 ezer embert foglalkoztat, a hazai nemzeti össztermék 6 százalékát termeli meg és ugyancsak 6 százalékát biztosítja az államháztartás adóbevételeinek.
Az elektronikus díjszedést a tervek szerint 8000 km-es gyorsforgalmi és az országos közúthálózat főúti külterületi szakaszain vezetik be a 3,5 tonna megengedett össztömeget meghaladó tehergépjárművekre 2013. július 1-jével. A díj beszedésének technikai részletei még kidolgozás alatt állnak. Az alkalmazott díjszintek a korábbi díjpolitikai alapelvek aktualizálásával, az Európai Unió érintett intézményeivel való egyeztetést követően alakulnak ki. Az e-útdíj bevezetésével egy időben szükséges a kompenzációs rendszer és utána fél évvel induljon kedvezményrendszer a gyakori használók számára. A kedvezmény mértéke az uniós szabályozással összhangban legfeljebb 13 százalék lehet.
Forrás: NiT Hungary
.
(Ezt a cikket 269 alkalommal tekintették meg.)