Hírek Környezetbarát

Levegő Munkacsoport: Eső után köpönyeg a szmogriadó

Nem váratlanul szakadt ránk a szmog Budapesten. A levegő szennyezettsége ugyanis rendszeresen túllépi az egészségügyi határértéket. A szmogriadó most már szükséges, azonban ennél sokkal fontosabb lenne egy intézkedéssorozat, amellyel megelőzhető a súlyos légszennyezettség kialakulása.

Számos olyan intézkedés ismert, amely nem kerül sok pénzbe, ugyanakkor jelentősen javítja a levegő minőségét. Az egyik ilyen az avar és a kerti hulladékok égetésének teljes tiltása, mivel egy nagyobb kupac avar elégetése több millió köbméter levegőt szennyez el határérték felett. Ám nem elégséges kizárólag a fővárosban tiltani ezt a tevékenységet, hiszen a környező területek szennyezése is eléri Budapestet. Országos tiltás lenne indokolt legalább októbertől áprilisig, amikor gyakran magas a szállópor-szennyezettség.

Hasonlóan nem igényel jelentős összeget a lakosság oktatása arra, hogyan használják fával üzemelő tüzelőberendezéseiket. Amennyiben ugyanis száraz fát égetnek, és helyesen választják meg a tüzelés módját, számottevően csökkenthető a szennyezés. Sürgető annak a tudatosítása is, hogy a műanyag és más hulladék égetését a hatályos jogszabályok büntetik, mivel égéstermékeik rendkívül ártalmasak az egészségre. Nemcsak környezetszennyező, de rendkívül energiapazarló az, ha egy hivatalban vagy áruházban 24–26 fok van, miközben alacsonyabb hőmérséklet is elegendő lenne.

A közlekedés terén a legsúlyosabb szennyezés a tehergépkocsikból származik, ezért sokkal szigorúbban kell ellenőrizni, hogy rendelkeznek-e ezek a járművek fővárosi behajtási engedéllyel. A legutóbbi ellenőrzés sajnos azt mutatta, hogy 80 százalékuk engedély nélkül közlekedik Budapesten. A teherforgalmi behajtási díjat a jelenleginél sokkal jobban kell differenciálni, vagyis kapjanak jóval nagyobb arányú kedvezményt azok a járművek, amelyek megfelelnek a korszerű környezetvédelmi normáknak, a legszennyezőbbeket pedig elrettentő mértékű díjjal kell terhelni. Szükséges a dugódíj mielőbbi vezetése, amelynél szintén jelentős kedvezményt kell kapniuk a korszerű járműveknek.

A tömegközlekedési járművek forgalmi előnyben részesítése terén komoly előrelépések történtek az utóbbi időszakban. Ezt a folyamatot fel kell gyorsítani: további buszsávokat kell kialakítani, és a közlekedési lámpákat úgy kell hangolni, hogy azok a buszoknak, villamosoknak adjanak előnyt.

Meg kell kezdeni azokat az intézkedéseket is, amelyek viszonylag sok pénzbe kerülnek, de jelentős változást hozhatnak. Mindenekelőtt haladéktalanul le kell cserélni a BKV elavult autóbuszait. Ez körülbelül annyiba kerülne, mint amennyit ebben az évben a 4-es metró építésére költ a fővárosi önkormányzat. Továbbá támogatni kell az épületek hőszigetelését és a fűtésük korszerűsítését, valamint a távfűtés szélesebb elterjesztését.

A Levegő Munkacsoport meggyőződése, hogy ezeken felül sokat segíthetne, ha a főváros vezetése többet és jobban tájékoztatná a lakosságot, hiszen ha tudatosul az emberekben, milyen veszély fenyegeti őket, tenni fognak annak megelőzésére, és elfogadják az esetenként szigorú intézkedéseket is.

Forrás: Levegő Munkacsoport
.

(Ezt a cikket 225 alkalommal tekintették meg.)

LEAVE A RESPONSE

Ez az oldal az Akismet szolgáltatást használja a spam csökkentésére. Ismerje meg a hozzászólás adatainak feldolgozását .