Két évvel ezelőtt „En Trave Till”, magyarul „Még egy rakás” néven indította el nagyszabású kutatási projektjét a Volvo Trucks a cellulóz alapú termékeket gyártó SCA-val, a Svéd Erdészeti Kutatóintézettel és a Svéd Közútkezelővel közösen.

Az ETT projekt főszereplője, a 30 méter hosszú és 90 tonna össztömegű óriásszerelvény a Skandináviában szokásos három helyett négy rakás rönkfát szállít egyszerre Észak-Svédországban, 42 helyett 66 tonna hasznos teherbírásának köszönhetően. A vontató tehergépkocsi egy 6×4-es Volvo FH16, 660 lóerős motorral, valamint I-Shift automatizált sebességváltóval. Mivel elektronikus vezérlésű fékrendszere a pótkocsik fékjeit is működteti, mind a 26 kerék részt vesz a lassításban, ezért a szerelvény fékútja megegyezik a 60 tonnásokéval.

A jármű tömege pedig kilenc helyett tizenegy tengelyen oszlik meg, ezért nem teszi ki nagyobb igénybevételnek az utakat. A tesztsofőrök véleménye szerint egyébként könnyen megszokható a közúti vonat vezetése, csupán az előzésekhez kell hosszabb szabad útszakasz. Míg a Volvo Trucks szakemberei a Dynafleet online flottafelügyelő rendszerrel valós időben figyelik és elemzik a jármű üzemelési paramétereit. Ezek alapján a szerelvény eddig 550 ezer kilométert futott, több mint százezer tonna fát szállított le és 276 ezer liter gázolajat égetett el.

Hagyományos kapacitású kamionokkal ehhez másfélszer több fordulóra lenne szükség, 347 ezer liter üzemanyag felhasználásával. Az ETT szerelvény által megspórolt húsz százaléknyi üzemanyag pedig 180 tonnával kevesebb szén-dioxid kibocsátását jelenti. Az első két év tehát igen kedvező tapasztalatokkal zárult, így a jövőben Svédország más részein is szeretnék tesztelni a kísérleti szerelvényt, hiszen sok területen hatékonyan alkalmazhatóak lennének ezek az óriások.

Forrás: Volvo Trucks
.

(Ezt a cikket 353 alkalommal tekintették meg.)

Vélemény, hozzászólás?