A világ legnagyobb tesztpadja megoldja a tömegproblémákat
Minden egyes kilogramm, amit sikeresen lehámoznak a mérnökök a teherautók szerkezetéről, a fuvarozóknál hasznos teherbírásként használható ki. Egy kifinomult új tesztpad segítségével, amely a legnagyobb a világon, a Volvo Trucks immár hatékony eszközzel rendelkezik a tömeg csökkentésére a szilárdság és a tartósság csorbítása nélkül.

A Volvo Trucks új tesztpadjának helyet adó létesítményt új anyagokból és új kialakítással készült alkatrészek, például tengelyek és felfüggesztési rendszerek tesztelésére használják. Mindez olyan körülmények között történik, ahol az igénybevétel a lehető legközelebb áll ahhoz, ami egy teherautóra hárul, ha elért végfelhasználójához.
„Ez a világ legnagyobb tengely és felfüggesztési rendszer vizsgálópadja. Egyetlen más létesítmény sem képes olyan erőhatásokat és igénybevételt alkalmazni, mint a miénk” – mondja Göran Johansson, a Volvo Trucks tengelyek, felfüggesztések, kormányszerkezetek és fékek tartósságvizsgáló részlegének vezetője.
A tesztpad négy egyforma részre oszlik az egyes sarkaiban, amelyek igény szerint összetolhatók vagy széthúzhatók. Ezek egy teherautó kerékpárjainak felelnek meg. A tesztjárműhöz olajtartályok, csövek, vezérlőpanelek és robotszerű acélkarok csatlakoznak különböző irányokból. A pad több mint 200 tonnát nyom, és egy közel ezertonnás betontömbön nyugszik, amit pedig 36 levegővel töltött párna választ el magától az épülettől. Arra méretezték, hogy valós méretű tengelycsoportok tesztelését is elvégezhessék vele, akár 32 tonnás bogikét is, és a Volvo az egyetlen teherautó-gyártó a világon, amely képes ilyen méreteket kezelni.
„Az tesz minket egyedülállóvá, hogy kettős első vagy hátsó tengelyeket is tesztelhetünk. Léteznek a miénkhez hasonló tesztpadok, de azok csak egy tengelyt képesek vizsgálni” – magyarázza Göran Johansson.
Amikor a pad nyugalmi helyzetben van, csak néhány ventilátor és a felépült olajnyomás hangját hallani. Ha a rendszer működik, ami az év legtöbb napján egész nap fennáll, alig hihető, hogy milyen hatalmas igénybevétel éri a vizsgált tengelyeket és felfüggesztési rendszereket.

Valamennyi országban vonatkoznak bizonyos korlátozások az össztömegre és a tengelyterhelésre, és a Volvo Trucks jelentős forrásráfordítással igyekszik feltárni a súlycsökkentési lehetőségeket, ami kiemelt fontosságú tényező lehet, amikor az ügyfelek eldöntik, hogy melyik teherautó-márkát választják.
„A teherautó egy munkagép kilogrammonkénti költséggel, alkalmazási területétől függetlenül” – magyarázza Göran Johansson. „Szinte bármit tesztelhetünk – méghozzá rendkívüli pontossággal. Minden egyes teszt során olyan igénybevételnek vetjük alá a tengelyeket és a felfüggesztési rendszereket, amilyenek használat közben az ügyfeleinknél érik majd a teherautót.”
Az alváz kis tömege kiemelt fontosságú a távolsági üzemeltetők számára, ahol a teherautók teherbírása roppant jelentőséggel bír.
„Az egyetlen, amit nem tudunk szimulálni a tesztpadon, a különböző éghajlatok környezeti tényezői” – mondja Göran Johansson.

A Volvo Trucks természetesen továbbra is végez valós körülmények közötti teszteket megterhelő, szélsőséges éghajlati és üzemeltetési körülmények között, Ausztráliától Norvégiáig.
„A tengelyek tesztelésekor azonban a tényleges futás fontosabb, mint a környezeti tényezők. Különböző körülményeket kell számításba vennünk, mint például a teherautó részleges lerakodását, ami a relatív tömegközéppont elmozdulását okozhatja a két hátsó tengelytől az első tengely felé. A tengelyekhez használt anyagok tulajdonságait gyakran külön-külön vizsgálják, de a teljes tengelycsoport erősségének valósághű, megerőltető körülmények közötti tesztelését rendkívül szigorúan vesszük.”
Azon körülmények és helyzetek meghatározása, amelyek megfelelnek a tengelyekre háruló valós igénybevételnek az utakon, a Volvo Trucks tesztpályáján veszi kezdetét a svédországi Hälleredben.

A lehető legkülönfélébb körülményeknek tesszük ki a teherautókat a tesztpályánkon, így előidézhetjük azokat a valós közlekedési körülményeket, amelyek a különböző ügyfeleknél érik a járműveket a világ különböző részein” – magyarázza Magnus Larsson tesztmérnök. „Vízmosásokon, emelkedőkön hajtunk keresztül, mosódeszkákon és éles kanyarokon át, erőteljesen gyorsítunk majd beletaposunk a fékbe – mindez olyasmi, amivel egy teherautó valószínűleg találkozik majd az utakon. Mindeközben minden egyes kilométert rögzítünk digitális jelek formájában, amelyeket később lemásolunk és átalakítunk a tesztpadnál használt számítógépes program számára.”
A mérnökök kiszűrnek minden szükségtelen információt, mint például az egyenes haladást, a sima útfelületen, kis terheléssel végzett szállítást, a hosszú távú járatokat és egyebeket, és csak azokat a részeket tartják meg, amelyek a főbb igénybevételt jelentik. Mindennek célja a teszt hosszának csökkentése fontos adatok elvesztése nélkül.
Három alap profilt alakítottunk ki, különálló programokkal – távolsági, áruterítő és építőipari.

„Úgy működik az egész, mint egy zenei stúdió, ahol különböző hangszereket kevernek össze a megfelelő hangzás eléréséhez. Számunkra az a fontos, hogy a megfelelő terheléseket és gyakoriságokat alkalmazzuk, és gondosan ügyelünk arra, hogy ne szűrjünk ki egyetlen olyan apróságot sem, ami befolyásolhatná a végső eredményt” – magyarázza Magnus Larsson.
A berendezést egy vezérlőteremből irányítják egy jelerősítő és vezérlőelektronikák segítségével, amelyek segítségével a különböző közlekedési profilok programozása is elvégezhető.
„A feladat egy kicsit olyan, mint földkörüli pályára állítani egy rakétát” – mondja Emil Skoog tesztmérnök, aki felelős a berendezésért.
Ha minden szerelvény a helyére került és a vezérlőprogram készen áll, már csak a részletes megfigyelés és a teszt időtartamára vonatkozó beállítások vannak hátra.
„Az itt dolgozók egyedülálló szaktudást szereztek ezzel az adott berendezéssel, olyan szaktudást, amit meglehetősen nehéz lenne pótolni” – mondja Göran Johansson.
Az időmegtakarítás a tengelyek és felfüggesztési rendszerek időigényes tesztpályás teszteléséhez képest felbecsülhetetlen. A rövidebb idő a tesztpadon azt is jelenti, hogy az új termékjellemzők gyorsabban piacra kerülhetnek, és hamarabb reagálhatnak az egyedi ügyféligényekre is. Olykor változnak a szabályozások, amihez a Volvo Trucks-nak rövid időn belül alkalmazkodnia kell.
Az új tesztpad nagyobb szabadságot is biztosít a Volvo mérnökeinek – egy ötlet gyorsabban vethető el vagy igazolható, ami azt jelenti, hogy a mérnökök nem fordítanak időt és forrásokat a helytelen elképzelésekre.

Tesztpadok és próbapályák nélkül öt-tíz évbe is beletelne egy új tengelykialakítás valós körülmények közötti tesztelése az ügyfelekkel. Egy tesztpályán egy ilyen teszt hat-tizenkét hónapig tart, míg a tesztpad ugyanezt mindössze két hónap alatt végzi el. Sőt, mi több, a tesztpad pontossága is nagyobb.
„Egy százalékponton belüli pontosságú méréseket végezhetünk el” – mondja Emil Skoog. „Sőt, mi több, az egy százalékos mérési pontosság a rendszerben semmit sem jelent a többi más figyelembe vett tényezőhöz képest, például, hogy hogyan vezeti a gépkocsivezető a teherautót vagy hogyan rakja meg. Célunk annak biztosítása, hogy az általunk gyártott termékek a különböző piacokra jellemző igényeknek megfelelően kerüljenek az ügyfelekhez.” ■
A TESZTPAD SZÁMOKBAN
■ A pad 14 x 8 méter alapterületű és 4,5 méter magas.
■ Tömege 220 tonna, és egy 980 tonnás alapzaton (szeizmikus tömegen) nyugszik.
■ A hidraulikus rendszer 12 szivattyút tartalmaz, amelyek együttes teljesítménye 2000 kilowatt, összkapacitásuk pedig 4900 liter percenként, akár 210 bar nyomás mellett.
■ A pad vezérlőelektronikájának frissítési frekvenciája 1024 Hertz.
(Ezt a cikket 288 alkalommal tekintették meg.)