A növekvő életkori szakadék súlyosbítja a tehergépkocsi-vezetőhiányt: új IRU-jelentés

– A globális tehergépkocsivezető-hiány 3,6 millió (36 országban).
– A korkülönbség tovább szélesedik: a fiatal járművezetők száma 5,8%-kal csökken, az idősebbeké 1,6%-kal nő.
– 2029-ig 3,4 millió járművezető fog nyugdíjba vonulni.
– A fizetéssel és a munkával való elégedettség továbbra is magas.

Widening age chasm compounds truck driver shortage crisis new IRU report_0

Forrás: IRU

Megjelent az IRU legfrissebb globális tehergépkocsivezető-hiányról szóló jelentése. Míg a betöltetlen pozíciók 2024-ben a szállítási kereslet enyhülése miatt hasonlóak voltak, mint 2023-ban, a riasztó adatok azt mutatják, hogy a fiatal és az idősebb járművezetők foglalkoztatási aránya között egyre nagyobb a korosztályi szakadék. A fizetések és a munkával való elégedettség azonban továbbra is magas.

Az IRU 2024-es globális tehergépkocsi-vezetőhiányról szóló jelentése megállapította, hogy 36 vizsgált országban, amelyek a globális GDP 70%-át képviselik, 3,6 millió állás betöltetlen marad. Ez a 2023-as szinthez hasonló, ami elsősorban a szállítási kereslet enyhülésének köszönhető ebben az időszakban.

A jelentés azonban megerősíti, hogy a teherautó-sofőrök hiánya hosszú távú strukturális probléma, amely minden régióban fennáll. A 2024-ben megkérdezett 5100 teherfuvarozó cég 70%-a egyes országokban súlyos vagy nagyon súlyos nehézségekkel küzd a sofőrök toborzása során.

Szélesedő korkülönbség

Az alapul szolgáló strukturális demográfiai tendenciák egyre aggasztóbbak, nevezetesen a fiatalabb és az idősebb járművezetők közötti szakadék növekedése.

A 25 év alatti fiatal járművezetők a teljes járművezetői létszám 6,5%-át teszik ki.1 Néhány országban kritikusan alacsony az arány, például Olaszországban és Németországban 2,2%, illetve 2,6%. Lengyelországban és Spanyolországban sem sokkal jobb a helyzet (3%).

Sajnos a tendencia csökkenő. A fiatal teherautó-sofőrök aránya az összes járművezetőhöz viszonyítva 5,8%-kal csökkent 2023-ról 2024-re.2 Ez annak ellenére van így, hogy a vizsgált országok teljes munkaerő-állományában fordított tendencia tapasztalható: a fiatal munkavállalók száma 1,4%-kal nőtt.3

Ketyeg a demográfiai időzített bomba

Ezzel szöges ellentétben az 55 év feletti tehergépkocsi-vezetők aránya 31,6%. Az idősebb járművezetők igen magas arányával rendelkező országok közé tartozik Spanyolország (50%), Ausztrália (47%) és Olaszország (45%).

A tendencia itt is riasztó. A korcsoport általános munkaerő-piaci részvételi arányával összhangban az elmúlt évben 1,6%-kal nőtt az 55 év feletti tehergépkocsi-vezetők aránya. A tehergépkocsi-vezetők átlagéletkora világszerte 44,5 évre emelkedett.4

A következő öt évben a jelentés előrejelzése szerint a vizsgált országokban 3,4 millió tehergépkocsi-vezető fog nyugdíjba vonulni. Ausztráliában a jelenlegi járművezetők 21%-a fog nyugdíjba vonulni 2029-re. Kínában ez az arány 18%, Európában 17%.

Ausztráliában és számos európai országban, nevezetesen Németországban, Olaszországban, Szlovákiában és Spanyolországban különösen nagy a strukturális szakadék növekedése a fiatalabb és az idősebb járművezetők között.

Umberto de Pretto, az IRU főtitkára elmondta: „A tehergépkocsi-vezetőhiány válsága tovább mélyül, és a legriasztóbb, hogy egyre nagyobb a szakadék a fiatal és az idősebb járművezetők között. Összehangolt és folyamatos fellépés nélkül ez a demográfiai időzített bomba felrobban, és komoly hatással lesz a gazdasági növekedésre és a versenyképességre szerte a világon.”

Bérek és elégedettség

Gyakran a fizetéseket emlegetik a sofőrhiány fő okaként, de az adatok ezt cáfolják. A kamionsofőrök átlagkeresete minden régióban 30-135%-kal haladja meg a megélhetési alapszintet. A járművezetői fizetések szintje nem függ össze a sofőrhiány szintjével.

A munkával való elégedettség kérdésében az IRU a Truckfly by Michelin vállalattal együttműködve 1100 teherautó-sofőrt vizsgált meg hét nagy európai piacon. Ez a barométer ország, életkor, nem, cégtípus és méret, valamint az útvonal távolsága szerint elemezte az elégedettséget.

A tehergépkocsi-vezetők 81%-a elégedett a munkájával, 57%-uk nagyon vagy rendkívül elégedett. A brit, francia és olasz sofőrök a legelégedettebbek. A 25 év alatti fiatal sofőrök voltak azok a korcsoportok, akik a legelégedettebbek a munkájukkal.

Melyek a legnagyobb problémák, amelyeket a járművezetők szeretnének megoldani? A válaszadók 91%-a a jól felszerelt pihenőhelyekhez való hozzáférést és a szállítási helyszíneken történő bánásmódot említette. A nem és az életkor nem befolyásolta ezt a rangsort.

Umberto de Pretto hozzátette: „A válság megoldására nincs egyetlen csodafegyver, de ez a jelentés kulcsfontosságú megoldásokat mutat fel a növekvő korkülönbség felszámolásának megkezdésére, valamint a járművezetőkkel szembeni nagyobb tisztelet és méltóságteljesebb bánásmódra.”

„A fiatal járművezetők nagyon elégedettek: a kérdés tehát nem a megtartás, hanem a járművezetői szakmához való hozzáférés és annak vonzerejének javítása, különösen a fiatalok számára.”

„A kormányoknak ezért jobban be kell építeniük a hivatásos járművezetői pályafutást az oktatási rendszerekbe, továbbá meg kell szüntetniük a képzésre és képesítésre vonatkozó irreális korhatárokat, és többet kell befektetniük a biztonságos és jól felszerelt parkolókba és pihenőhelyekre.”

A 150 oldalas jelentés részletes bontást tartalmaz a járművezetők kora, neme, országa, vállalati mérete, útvonal hossza, valamint nemzetközi és belföldi műveletek szerint. A jelentés tartalmaz a közúti fuvarozók gazdasági kilátásairól szóló részeket; részletes munkával való elégedettségi, hozzáférhetőségi és vonzerő elemzéseket; valamint vonzási és megtartási megoldásokat a fuvarozók számára.

A fő jelentésben szereplő járművezetői barométer felmérés önálló jelentésként is elérhető.


Globális

Globális tehergépjárművezető-hiányjelentés, 2024 – 2025. március 24.

Európa

Kamionsofőr Barométer 2024 – Európa – 2025. március 24.


1 35 ország súlyozott átlaga, Kína nélkül.
2 A 34 ország súlyozott átlagának különbsége, Ausztrália és Kína nélkül.
3 2023-as adatok alapján; 33 ország esetében, Ausztrália, Kína és Üzbegisztán nélkül.
4 35 ország esetében 2024-ben, Kína nélkül.

Forrás: IRU

(Ezt a cikket 31 alkalommal tekintették meg.)