Eurowag piackutatás: Budapesten a nagycsomagos szegmensben már 100%-ban elektromos autókkal történik az áruszállítása Gebrüder Weiss-nél
A Gebrüder Weiss-nél Budapesten 100%-ban, a vidéki szállítások 50%-ában elektromos autókkal történik az áruszállítás a nagycsomagos szegmensben.

Forrás: Eurowag
Az Eurowag által készített Transform Transportation 2024 című piaci jelentés kilenc európai ország CRT (kereskedelmi célú közúti fuvarozás) piacát értékeli. Hazánkat a fenntarthatósági szempontból kiemelkedő kategóriában a Gebrüder Weiss Kft. képviselte. Ez a kiemelt pozíció elsősorban annak köszönhető, hogy a Gebrüder Weiss esetében Budapesten 100%-ban, a vidéki szállítások 50%-ában elektromos autókkal történik az áruszállítás a nagycsomagos szegmensben. A következő lépés, hogy a 7,5-12 tonna közötti járművek esetében is elinduljon az érdemi átállás a fenntartható megoldásokra. Ebben lehet majd az első lépcső a HVO alkalmazása, amiben az Eurowag partnersége központi szerepet tölt be.

A Gebrüder Weiss, a világ legrégebbi szállítmányozási és logisztikai vállalata még ma is családi tulajdonban van. Több évszázados tapasztalatával, erős nemzetközi csapatával globális szinten működik. A magyar leányvállalat a rendszerváltozás után kezdte meg működését, mára 5 telephelyen nagyjából 460 embert foglalkoztat és működése főleg a raktározásra és a késztermék-szállításra terjed ki.
Varga Bálint, a Gebrüder Weiss magyar leányvállalatának ügyvezető igazgatója úgy látja, hogy az elmúlt években a piaci környezet kedvező volt a növekedéshez, fejlesztéshez. Persze volt pandémia, üzemanyagár-változás, háború, anyag -és áruhiány, de eggyel hátrébb lépve mégis az látszik, hogy kedvező trend jellemezte a logisztikát. A külső körülmények alapvetően alakítják a vállalat működését, így a mostani időszak a megnyugvásról, a konszolidációról szólt. A recessziós, inflációs környezetben a küldeményszámok folyamatosan csökkennek, a bázishoz képest 10–15, a két évvel ezelőttihez képest 20–25 százalékos a visszaesés. Ez persze az eredményekben is érezteti a hatását. Ugyanakkor a GW eredményében ez a csökkenés nem ilyen mértékben valósult meg. Sokat tudtak tompítani a forgalomcsökkenés hatásán, és viszonylag jól kihasználták a konszolidációs időszakot. A beruházások folyamatosak, egyiket sem vizsgálták felül, sőt 2024 több szempontból is mérföldkőnek számított: tavaly áprilisban adták át a vállalat 2,5 millió eurós beruházással épült logisztikai komplexumát Dunaharasztiban. Az átadott komplexum 10 ezer négyzetméteres, átrakóraktárakkal, magasraktárakkal, valamint a hozzájuk tartozó irodákkal és 100 dokkolókapuval rendelkezik. A fejlesztéssel a vállalat központi logisztikai létesítménye 32 ezer négyzetméterre bővült, magyarországi logisztikai telephelyhálózatának összesített területe ezzel megközelíti a 100 ezer négyzetmétert.
A fenntarthatóság tekintetében is pont 2024-re valósult meg az egyik legfontosabb célkitűzés, miszerint a fővárosban 100%-ban elektromos autókkal bonyolítják az áruszállítást. „Amikor dübörög a gazdaság, akkor mindenki azzal van elfoglalva, hogy miként elégítse ki a növekvő keresletet, ilyenkor nincs vagy alig van mód az újításra, módosításra. A recessziós időszakban persze megjelennek az árcsökkentési elvárások is, a megbízók zsarolási potenciálja is megnő, és a kevésbé versenyképes beszállítók is könnyebben feltűnnek a megbízóknak. Nagyot lehet ilyenkor nyerni vagy veszíteni. Konjunktúra idején nem látszik a csökkenő versenyképesség, mert a piaci növekedés eltakarja. Mindent összevetve sosem lehetünk teljesen biztosak abban, hogy azért növekszünk, mert versenyképesek vagyunk, vagy azért, mert a megbízóink piaci részesedése változott. Aki versenyképes, az örül annak, hogy az ügyfelek recessziós környezetben nyitottabbak a változtatásra. Ebbe az útvonalak felülvizsgálata, a folyamatok ésszerűsítése, de akár a szolgáltatóváltás is belefér. A recesszió fájdalmas katalizátora a fejlesztéseknek, de aki ügyes és versenyképes, az ezt az időszakot is az előnyére képes fordítani“ – mondja Varga Bálint a Gebrüder Weiss Magyarország ügyvezetője.
Befektetés a jövőbe
A modern logisztikát a fenntartható működés és az erőforrások körültekintő felhasználása fémjelzi. Éppen ezért a Gebrüder Weiss nagyratörő célokat tűzött ki maga elé a fenntartható működés tekintetében. Az innovatív logisztikai megoldások és a legkorszerűbb technológia segítségével a vállalat szén-dioxid-lábnyomát az elkövetkező években fokozatosan nullára fogja csökkenteni, amely célkitűzésből a magyar leányvállalat is vastagon kiveszi a részét. „Az egyik látványos projektünk a Budapesten belüli elektromos autókkal való áruterítés. Ebben sikerült kilépnünk a tesztjellegű környezetből, és ma már büszkén mondhatom, hogy Budapesten 100%-ban, vidéken pedig 50%-ban elektromos járművekkel végezzük az áruszállítást. Európai szinten is kuriózum, hogy egy 2 milliós nagyvárosban 100%-ban elektromos járművekkel jutnak el a nagycsomagok piaci alapon a címzettekhez“ – emeli ki Varga Bálint.
Ugyanakkor tény, hogy a szolgáltatásnak van egy kis felára, de az ügyfelek egy része hajlandó ezt megfizetni. „Ez egy marginális díjtétel, nekünk ennél többe kerül ez a kiszállítási mód. Egyfajta költségmegosztás van ebben köztünk, amihez elengedhetetlen a stabil háttér. Lényegében a jövőbe invesztálunk és hiszünk abban, hogy ez a költségátvállalás a jövőben nullára csökken majd. Azt látom, hogy amikor már olyan szinten van egy új technológia, hogy már csak minimális kompromisszumot jelent a korábbihoz képest árban és/vagy szolgáltatási szintben, akkor gombamód szaporodni kezdenek az ilyen projektek. Ha még nincs meg ez a szint, akkor csak egy drága és nehézkes kirakatprojektről beszélhetünk“ – teszi hozzá Varga.
Partner az innovációban
Ahhoz, hogy a vállalat a nulla emissziós vállalását mihamarabb elérje elengedhetetlen, hogy a zöld megoldásokat saját működésében is tesztelje, amint lehetőség nyílik rá. Ezt a stratégiát követve a GW már a legkorábbi szakaszban alkalmazza az elérhető zöld technológiákat, legyen szó az elektromos, az LNG, CNG vagy éppen a HVO meghajtásról.
Az Eurowagos partnerség erőssége – az alap üzemanyagkártya és útdíjszolgáltatás mellett – éppen ebben rejlik: az Eurowag nyitottsága és proaktivitása a logisztika zöldítése iránt olyan partnerséget jelent a Gebrüder Weiss-nak, amely hozzásegítheti a vállalatot ambiciózus célja eléréséhez. Az alternatív üzemanyagok piacnyerésének elengedhetetlen feltétele, hogy a vállalható ár mellett annak elérhetősége is biztosítva legyen. Mivel az Eurowag Európa szerte vezető szerepet tölt be e cél elérésében minden olyan vállalatnak kiemelt partnere lehet, ahol szempont a logisztikai folyamatok környezetbaráttá tétele.
„Véleményem szerint a széndioxid-kibocsátás előbb utóbb meg lesz adóztatva, és az energiaköltségek sem lesznek alacsonyabbak. Így az, hogy működésünk minden területén igyekszünk a fenntartható megoldásokat előtérbe helyezni nem egy öncélú vállalás, hanem eszköz a hosszú távú stabil üzleti működés biztosításához. Azt látjuk, hogy egy folyamat elindult például az elektromos hajtású tehergépjárművek területén. De az is tény, hogy még komoly kötöttségek vannak például a futott kilométer tekintetében. Ami működik a furgonoknál az egyelőre nem működik a kamionoknál. Az elektromos hajtású járművek országúton sokkal többet fogyasztanak, mint városi környezetben, mert nagyobb a légellenállásnak való kitettségük, és a tömegre is nagyon érzékenyek. Saját töltőhálózaton való tankolás esetén az elektromos személygépkocsik feleannyi értékű energiát használnak fel, mint a robbanómotoros társaik. Ez a megtakarítás a furgonok esetén már csak 30 százalékos, egy 12 tonna össztömegű járműnél egyenlő, a 40 tonnás kamionnál viszont drágább! Ez tiszta fizika, ezért is vagyok szkeptikus az elektromos kamionok elterjedésével kapcsolatban. Az útdíjkedvezmények természetesen árnyalhatják a képet (Németország esetében töredékére csökken, itthon egyelőre jelképes a megtakarítóható arány). Véleményem szerint a kamionok esetében például a környezetbarát üzemanyagok alkalmazása (pl. HVO) lehet az első lépcső a zöldítéshez. Ebben a folyamatban lehet kulcsfontosságú az olyan szolgáltatók szerepvállalása – mint például az Eurowag –, amelyek pénzt és energiát vállalva invesztálnak abba, hogy az alternatív üzemanyagok mind szélesebb körben legyenek elérhetők“ – teszi hozzá Varga Bálint.
Forrás: Eurowag
(Ezt a cikket 33 alkalommal tekintették meg.)