Németországban bírságra számíthat, aki nem a VDI 2700 szabványnak megfelelő kerékrögzítő spanifert használ

Illusztráció - Fotó: Karsai Attila - hungarokamion.hu
A rakományrögzítő spaniferek, más néven hevederek, kulcsfontosságú szerepet játszanak a közúti szállítás biztonságában. A kerékrögzítő spanifer egy olyan eszköz, amelyet kifejezetten autószállítás során használnak a járművek stabil és biztonságos rögzítéséhez.

A VDI 2700 8.1. szabvány a legfeljebb 4,5 tonna megengedett legnagyobb össztömegű személygépkocsik és könnyű haszongépjárművek szállítására szánt valamennyi szállítójármű rakományrögzítésére vonatkozik.
A VDI 2700 8.2. szabvány ezzel szemben a legfeljebb 20t megengedett össztömegű közepes és nehéz haszongépjárművek szállítására alkalmas járműszállítók rakományrögzítésére összpontosít.
A VDI 2700 8.2 szabvány a nehéz haszongépjárművek rögzítésére vonatkozik, és 2024 szeptemberében lépett életbe. Ez az előző, 2009-es verzió frissítése, és célja, hogy növelje a biztonságot a járművek szállítása során, mind Németországon belül, mind a nemzetközi szállítás során. Ez ugyan nem európai, hanem német szabvány – amelyet a Német Mérnökök Szövetsége (VDI) hozott létre -, de a szállítási piacra gyakorolt hatása óriásinak bizonyulhat. Az új verzió szigorúbb követelményeket vezet be a rögzítőhevederekre és a rakományrögzítéshez használt egyéb elemekre vonatkozóan. A szabvány meghatározza a spaniferek és egyéb rögzítő eszközök műszaki követelményeit, beleértve a húzóerőt, a nyúlást és az anyagminőséget.
A szabvány 8.2 része minden olyan járműszállítóra vonatkozik, amely legfeljebb 20t tényleges tömegű és legfeljebb 1,25m (átmérőjű) gumiabroncsmérettel rendelkező közepes és nehéz haszongépjárművek szállítására alkalmas, és ennek a szabványnak megfelelően van felszerelve. Ez a szabvány a feladóknak, fuvarozóknak, járműtulajdonosoknak, járművezetőknek és azoknak szól, akik törvény, rendelet, szerződés vagy egyéb szabályok és előírások szerint felelősek a rakomány rögzítéséért és a biztonságos szállításért. A felelősségi területek a határon átnyúló közúti árufuvarozásban más országok nemzeti szabályozásaiból származnak, és követik a vonatkozó technológiai szabályokat.
A szabvány célja, hogy növelje a közúti szállítás biztonságát, csökkentve a rakomány elmozdulásából eredő balesetek kockázatát. A VDI 2700 8.2 szabvány előírja, hogy a spanifereknek és egyéb rögzítő eszközöknek meg kell felelniük bizonyos tesztelési és minősítési követelményeknek, hogy biztosítsák a rakomány biztonságos rögzítését.
A fent hivatkozott szabvány a biztonsági berendezésekre, azaz a biztonsági övekre és a reteszelő ékekre vonatkozó tesztekre és követelményekre összpontosít, valamint a rakomány megfelelő rögzítésének módszereire és technikáira összpontosít. Leírja továbbá azokat a műszaki paramétereket, amelyeknek a hevedereknek meg kell felelniük, beleértve azok szilárdságát, kopásállóságát és húzószilárdságát, valamint a rakomány hatékony elrendezésének módjait, hogy az ne mozduljon el a szállítás során, figyelembe véve a különféle szállított járműveket.
Mi lesz ezután?
Bár a VDI 2700 8.1 és 8.2 szabvány jelenleg német szabályozás, nagy a valószínűsége annak, hogy a jövőben európai szabvány lesz. Kulcsfontosságú lesz, hogy a közlekedési ágazat gyorsan alkalmazkodjon az új követelményekhez, ami megvédheti a fuvarozókat az elégtelen rakományrögzítésből eredő esetleges problémáktól.
Milyen előnyökkel jár?
A VDI 2700 szabvány használata számos előnnyel jár, mind a fuvarozó cégek, mind a járművezetők és az áruk átvevői számára. Íme a legfontosabbak:
- Fokozott közúti biztonság
A rakományok megfelelő rögzítésével csökken a szállítás közben elmozduló áruk okozta balesetek kockázata. Ez magában foglalja a hirtelen manővereket, fékezéseket vagy irányváltásokat. A szabványnak megfelelő biztonsági intézkedések minimálisra csökkentik a rakomány járműből való leesésének kockázatát is. - A szállított áruk védelme
A rakomány megfelelő rögzítése segít elkerülni a szállítás közbeni sérüléseket. Ennek köszönhetően az áru épségben jut el a címzetthez, ami autószállítás esetén különösen fontos. - Szankciók és jogi problémák elkerülése
A VDI 2700 szabványt Németországban és sok más európai országban széles körben elismerik és betartják. Az ennek a szabványnak megfelelő fuvarozó társaságok elkerülik a rakomány nem megfelelő rögzítésével kapcsolatos szankciókat és bírságokat. Sok országban a rakomány megfelelő rögzítésének elmulasztását a szabályok súlyos megsértéseként kezelik. - Pénzügyi megtakarítás
A balesetek, árukár és jogi problémák számának csökkentése megtakarítást eredményez. A rakomány sérülésével vagy a járműjavítással kapcsolatos költségek sokkal nagyobbak lehetnek, mint a megfelelő biztonsági felszerelésekbe való befektetés. - Jobb vállalati hírnév
A VDI 2700 szabványnak megfelelő fuvarozó vállalatokat professzionálisabbnak és biztonságtudatosabbnak tekintik. Ez új ügyfeleket vonzhat, és növelheti a meglévő üzleti partnerek bizalmát. - Biztosítási követelmények teljesítése
A szabvány betartása az autógyártók gyártelepein történő rakományfelvétel elengedhetetlen feltételévé válik.
A VDI 2700 szabvány ezért kulcsfontosságú eszköz azoknak a járműszállító vállalatoknak, amelyek a biztonságot, a jogi és pénzügyi problémák elkerülését, valamint a nyújtott szolgáltatások minőségét kívánják biztosítani.
Bírságok és következmények
A fuvarozók, akik nem tartják be a VDI 2700 szabvány előírásait, komoly bírságokra számíthatnak németországban. A szabvány megsértése nemcsak pénzbírságot vonhat maga után, hanem jogi következményekkel is járhat, beleértve a fuvarozási engedélyek visszavonását és a biztosítási fedezet elvesztését. A nem megfelelően rögzített rakomány balesetekhez vezethet, ami további jogi és pénzügyi következményekkel járhat a fuvarozók számára.
A VDI 2700 szabvány betartása tehát nemcsak a közúti biztonság szempontjából fontos, hanem a fuvarozók jogi és pénzügyi védelme érdekében is elengedhetetlen.
A VDI 2700 szabványnak megfelelő kerékrögzítő spaniferek beszerezhető a Convoy Truck Shop kamionos boltokban és a convoy.hu webáruházban!
K.A.
(Ezt a cikket 95 alkalommal tekintették meg.)