A Daimler Truck Wörthben ünnepli a távolsági áruszállításra szánt Mercedes-Benz eActros 600 sorozatgyártását
Az eActros 600-zal az eActros 300/400 és az eEconic után a Mercedes-Benz wörthi gyárában már a harmadik akkumulátoros-elektromos teherautó modell sorozatgyártása kezdődik.
A Daimler Truck termékkínálatának villamosítása halad előre: A vállalat a távolsági áruszállításra szánt Mercedes-Benz eActros 600 sorozatgyártásának bevezetését ünepelte a wörthi Mercedes-Benz gyárban. A startra Karin Rådström, a Daimler Truck vezérigazgatója és Daniela Schmitt, Rajna-vidék-Pfalz tartomány gazdasági, közlekedési, mezőgazdasági és szőlészeti minisztere, valamint Jürgen Distl, a Mercedes-Benz Trucks Operations vezetője, Andreas Bachhofer, a Mercedes-Benz Trucks wörthi telephelyének és termelésének vezetője, valamint Michael Brecht, a Daimler Trucks csoport- és általános üzemi tanácsának elnöke jelenlétében került sor.
Karin Rådström, a Daimler Truck vezérigazgatója: „Az eActros 600 sorozatgyártásának megkezdése újabb bizonyítéka az iparág átalakítására irányuló törekvésünknek. Egyetlen akkumulátortöltéssel 500 kilométeres hatótávolságával az eActros 600-asunk az európai távolsági szegmensre irányul, amely a nehéz tehergépjárművek CO2-kibocsátásának kétharmadáért felelős. Az akkumulátoros-elektromos távolsági teherautónk tehát valódi változást fog hozni.”
Daniela Schmitt, Rajna-vidék-Pfalz tartomány gazdasági, közlekedési, mezőgazdasági és szőlészeti minisztere: „Az eActros 600 sorozatgyártásával a Daimler Truck ismét bebizonyítja, hogy a CO2-semleges áruszállítás már ma is valóság. A jövőben olyan jármű gördül le itt, Wörthben a gyártósorról, amely a technológiai fejlődés élvonalába pozícionálja magát. Egy héten belül már másodszor ad ez a helyszín erős jelzést a haszongépjármű-ipar számára. Együtt akarjuk biztosítani, hogy a nemzetközi versenyképesség és az ipari értékteremtés a jövőben is megmaradjon Rajna-vidék-Pfalzban.”
Jürgen Distl, a Mercedes-Benz Trucks operatív vezetője: „A Mercedes-Benz Trucks termelési hálózatának vezető üzemeként a wörthi telephely központi szerepet játszik, különösen az olyan akkumulátoros-elektromos modellek integrációja tekintetében, mint az eActros 600. Azonban a termelési hálózatunk minden szintjén – beleértve a CO2-semleges gyártást és a saját ellátási láncunkat is – nekilátunk az átalakulásnak: Már ma is elektromos teherautók szállítanak nekünk, és a wörthi üzembe irányuló szállítási forgalom teljes villamosítása a tervek szerint 2026 végére valósul meg – az eActros 600 ebben döntő szerepet fog játszani.”
Andreas Bachhofer, a Mercedes-Benz Trucks wörthi telephelyének és termelésének vezetője: „Az eActros 600 sorozatgyártásának megkezdésével a jövő fontos járművével bővítjük wörthi termékportfóliónkat. Ennek az első Wörthben gyártott akkumulátoros-elektromos teherautónak a gyártása teljes mértékben a meglévő összeszerelőcsarnokba integrálódik, rugalmasan a belsőégésű motorral hajtott teherautók gyártása mellett. Ez azt jelenti, hogy ideális helyzetben vagyunk nagyobb mennyiségek gyártásához. Gyártócsapatunk jól felkészült az elkövetkező hónapok egymást követő felfutására.”
Thomas Zwick, a wörthi üzem Üzemi Tanácsának elnöke: „Az eActros 600 egy további lépés a jövőbeni szerződés végrehajtásában, amelyről az Üzemi Tanácsban 2021-ben megállapodtunk az üzem vezetőségével. Az az alapvető döntés, hogy minden tehergépkocsit itt, Wörthben gyártunk – függetlenül a meghajtás típusától – biztosítja a munkahelyeket a telephelyen és a régióban. Emellett az elektromos vagy üzemanyagcellás hajtású, károsanyag-kibocsátásmentes teherautók fenntartható és vonzó munkahelyeket teremtenek új feladatokkal.”
A Mercedes-Benz eActros 600 rugalmas gyártása Wörthben
Az eActros 600 a Wörth A-sorozatú gyártásának meglévő szerelősorán készül majd, párhuzamosan a dízelhajtású teherautókkal. Az eActros 600 ebben a gyártócsarnokban kapja meg az összes elektromos alkatrészt is. A teljes rendszer üzembe helyezése a szerelősor végén történik: Ettől kezdve a teherautó menetkész, és végül a többi teherautóhoz hasonlóan átesik a befejezési folyamaton és a végső ellenőrzésen.
Az eActros 600 tehát az első olyan elektromos teherautó Wörthből, amelynek összeszerelése egy gyártócsarnokban történik. Az összeszerelő sorok átalakítása, valamint az eActros 600 integrálása a soros gyártásba fokozatosan ment végbe. A korábbi eActros 300/400 és eEconic elektromos teherautó modellek az elektromos hajtáselemek összeszerelése céljából hagyják el a gyártócsarnokot, hogy a wörthi Future Truck Centerben kerüljenek villamosításra.
Az eActros 600 gyártásában fontos szerepet töltenek be a mannheimi, kasseli és gaggenaui Daimler Truck üzemek is, amelyek az akkumulátoros-elektromos hajtáshoz szükséges alkatrészeket szállítják, mint például az elektromos tengely, a sebességváltó alkatrészek és az elülső doboz, amely számos magas- és kisfeszültségű alkatrészt tartalmaz, és a belső égésű motor korábbi beépítési terében található.
Michael Brecht, a Daimler Truck Általános Üzemi Tanácsának elnöke: „Mi az Általános Üzemi Tanácsban gondoskodunk arról, hogy a jövőre vonatkozó megállapodásokat Wörthben és a többi helyen is végrehajtsák, még költségmegtakarítás és szűkös költségvetés idején is. Ha versenyképesek akarunk maradni, magas szintű házon belüli termelésre van szükség a telephelyeken. Nemcsak a részvényeseknek, hanem a munkavállalóknak is nyertesként kell kikerülniük az átalakulásból.”
Mintegy 3300 képzés a wörthi telephelyen dolgozók számára
A Daimler Truck a kibocsátásmentes közlekedés felé vezető átalakulás közepén jár. Ezt csak nagyon jól képzett munkatársakkal lehet elsajátítani. Ezért a vállalat mindent megtesz, hogy a vállalatcsoporton belül tovább bővítse a know-how-t: a munkavállalók képesítésével és új tehetségek célzott toborzásával, például a villamosított hajtásláncok területén. Ennek oka, hogy az alternatív meghajtású járművek gyártási folyamatai különleges követelményeket támasztanak a munkaerővel szemben.
A wörthi képzési központ célja, hogy felkészítse a munkaerőt az új járművekkel kapcsolatos feladatokra. Csak 2023-ban mintegy 3300 képzést tartottak a wörthi telephelyen a munkavállalók számára az új akkumulátor-, nagyfeszültségű és hidrogéntechnológiákról. A Wörthi Oktatási Központ tehát fontos munkát végez az átalakítási folyamat keretében, mivel a nagyfeszültségű járművek és alkatrészek kezelésében való jártasság elengedhetetlen feltétele az elektromos meghajtású teherautók összeszerelésének.
A CO2-semleges gyár felé vezető úton
A Daimler Truck elkötelezett a fenntarthatóság mellett az olyan új járművek fejlesztése során, mint az eActros 600, de ezen járművek gyártása során is. A Mercedes-Benz wörthi üzeme intenzíven dolgozik a klímabarát termelés megvalósításán a telephelyen: 2022 óta az üzem termelése CO2-semleges, többek között a napenergiából származó CO2-mentes villamos energia vásárlásával, szél- és vízenergia, valamint kompenzációs tanúsítványok vásárlásával. A telephely a zöldáram megvásárlása mellett a termeléshez szükséges saját energiatermelést is támogatja, például fotovoltaikus rendszerek alkalmazásával. 2023-ban a Daimler Truck az EnBW-vel és Wörth am Rhein városával közösen megalapította a „WärmeWerk Wörth” közös vállalatot, amelynek célja a wörthi gyár és Wörth am Rhein városának klímasemleges energiaellátásának lehetőségeinek feltárása geotermikus energia révén.
A Mercedes-Benz eActros 600 sorozatgyártásának megkezdésével a vállalat a wörthi telephely jövőjére vonatkozó szerződés egy újabb elemét valósítja meg: A vállalat vezetése és az üzemi tanács 2021 nyarán megállapodott arról, hogy az üzem a Mercedes-Benz Trucks gyártási hálózatán belül a jövő szállítmányozási központjaként orientálódik. A jövőre vonatkozó szerződés magában foglalja az akkumulátoros-elektromos és hidrogén üzemanyagcellás teherautók fenntartható sorozatgyártását a Mercedes-Benz wörthi üzemében, a munkaerő továbbfejlesztését és képesítését ezen átalakulás keretében, valamint a CO2-semleges gyártást.
A wörthi Mercedes-Benz üzemről
A Mercedes-Benz Trucks legnagyobb teherautó-összeszerelő üzemét Wörth am Rheinben 1963-ban alapították. A kezdetek óta körülbelül 4,4 millió teherautót építettek itt. Ma ezek az Actros, Arocs és Atego sorozatok. A Mercedes-Benz Special Trucks Econic, Unimog és Zetros is Wörthben készül. 2021-ben megkezdődött a disztribúciós szállításra szánt akkumulátoros elektromos Mercedes-Benz eActros 300/400 sorozatgyártása. Ezt 2022-ben követte a második elektromos sorozatú teherautó, a települési használatra szánt Mercedes-Benz eEconic. A mintegy 10 000 alkalmazottat foglalkoztató wörthi Mercedes-Benz üzem a második legnagyobb munkaadó Rajna-vidék-Pfalz tartományban.
Az eActros 600-ról
A távolsági áruszállításra szánt eActros 600 2023 végén ünnepelte világpremierjét. A nagy, több mint 600 kilowattórányi [1] akkumulátorkapacitás – innen a 600-as típusjelzés – és egy új, saját fejlesztésű, különösen hatékony elektromos meghajtótengely lehetővé teszi, hogy az elektromos teherautó közbenső töltés nélkül 500 kilométeres [2] hatótávolságot érjen el. Ez a hatótávolság nagyon reális és gyakorlatias körülmények között, 40 tonna össztömegű kombinált tömeggel érhető el, ami a vezetési stílustól és az útvonaltól függően jelentősen túlléphető is. Az eActros 600 akár napi 1000 kilométert is jóval meghaladó távolságot képes lesz megtenni. A jogszabályban előírt vezetési szünetekben történő közbenső töltés – megawattos töltés nélkül is – lehetővé teszi ezt, feltéve, hogy a töltési lehetőségek rendelkezésre állnak. Az eActros 600 az akár 400 kW-os CCS-töltés mellett később a megawattos töltést (MCS) is lehetővé teszi.
Az elektromos zászlóshajó már többször bizonyította képességeit valós körülmények között: ügyfélhasználatban és az „eActros 600 European Testing Tour 2024” részeként, amely egy 15 000 kilométeres, tisztán elektromos hajtású fejlesztési út összesen 22 országon keresztül, 40 tonna össztömegű szerelvénnyel. Emellett az e-teherautót 24 európai ország haszongépjármű-újságírói „Az év nemzetközi teherautójának 2025” választották – ez a díj az iparág legfontosabb díja.
Az első hónapokban sorozatgyártott járműveket elsősorban bemutatójárművekként használják a vállalat saját értékesítési és szervizüzletei, valamint a kereskedők. Főként a németországi ügyfelek számára biztosított állami támogatási lehetőségek miatt, néhány járművet még 2024 vége előtt legyártanak és forgalomba helyeznek.
[1] Az eActros 600 három akkumulátorcsomaggal rendelkezik, egyenként 207 kWh-val. Ezek teljes beépített kapacitása 621 kWh. Új akkumulátor névleges kapacitása, belsőleg meghatározott keretfeltételek alapján. A hatótávolság az adott alkalmazástól és a környezeti feltételektől függően változhat.
[2] A tartományt belsőleg meghatározott vizsgálati körülmények között határozták meg, 40 t össztömegű, 4×2-es nyerges vontatóval, 20°C-os külső hőmérsékleten, távolsági fuvarozásban, és eltérhet a rendelet szerint meghatározott értékektől. (EU) 2017/2400.
Forrás: Daimler Truck AG
(Ezt a cikket 35 alkalommal tekintették meg.)