Topolcsik Melinda: gyorsan és hatékonyan alkalmazkodunk a piac változásaihoz

Topolcsik Melindával, a Bridgestone Tatabánya ügyvezető igazgatójával készített interjút a Magyar Gumiabroncs Szövetség (Hungarian Tire Association – HTA).

Topolcsik Melindával, a Bridgestone Tatabánya ügyvezető igazgatója - Forrás: HTA

A Bridgestone Tatabánya ügyvezető igazgatójával egyebek mellett arról beszélgettünk, hogy Magyarországon fenntartható módon állítanak elő kimagasló minőségű és jó ár-érték arányú abroncsokat, nem mellesleg 230 (!) különféle méretben. Mitől lesz okosgyár a tatabányai üzem, mit akarnak elérni 2050-re, és mit lehet tenni, ha az autótulajdonosok „lefelé váltanak”? Részletek az interjúban. 

  • Lassan véget ér az elmúlt évek csapássorozata (Covid, infláció, nyersanyag-beszerzési nehézségek), és úgy tűnik, hogy konszolidálódik a piac. Önöknek mi áll az üzleti tervükben?
  • Bár valóban érzékelhető némi előrelépés, pozitív változás az elmúlt évek megpróbáltatást jelentő válságait követően, az európai gumiabroncspiac még mindig kihívásokkal teli. Ez érezhető és jól látható az eladási adatokon is. Az Európai Gumiabroncs-, és Gumigyártók Szövetsége (European Tyre and Rubber Manufacturers’ Association – ETRMA*) legfrissebb, 2023 negyedik negyedévére, azon belül is a másodlagos piacon vásárolt, tehát nem gyári első szerelésre értékesített abroncsokra vonatkozó adatai alapján is az látszik, hogy az eladások majdnem minden piaci szegmensben csökkentek. Kivételt csupán a személyautókra szánt gumiabroncsok piaca jelenti, ugyanis ezen járművek esetében a téli időszak megnövelte a téli és a négyévszakos abroncsok eladásait. Az ETRMA ezen legfrissebb adatai is megerősítik a már 2022 júliusa óta tapasztalható negatív tendenciákat. A súlyos mértékű inflációs válság csak lassan múlik, és továbbra is jellemző, hogy a járművezetők inkább „lefelé váltanak”, és az alacsonyabb kategóriájú, olcsóbb abroncsok felé fordulnak. A tatabányai üzem egyik legnagyobb erőssége, hogy gyorsan és hatékonyan tud alkalmazkodni a piaci igényekhez, a folyton változó kihívásokhoz, miközben a termelési mutatók stabilak maradnak, és a gyárból kigördülő termékek minősége is a Bridgestone-tól megszokott magas színvonalat tudja képviselni. Üzleti tervünk is erre épít, és többek közt ennek a rugalmasságnak köszönhetően tudtuk eddig is a mérleg pozitív oldalán tartani a gazdasági eredményeinket.  
  • Melyek a legfontosabb fejlesztések a Bridgestone-nál, illetve az iparágban? Anélkül, hogy megelőlegezném a válaszaikat: tudják-e csökkenteni pl. az energiafelhasználásukat? Lehet-e zöld vagy a jelenleginél zöldebb egy gumiabroncs?
  • A vállalatnál – úgy a globális cégcsoportnál, mint a Bridgestone Tatabányánál – a fenntarthatóság kétségkívül az egyik legkritikusabb fejlesztési prioritás. Természetesen látjuk és felismertük az iparágra is jellemző átalakulás irányát és az új technológiák alkalmazásában rejlő lehetőségeket, így nemcsak vezető abroncsgyártóként, hanem a fenntartható mobilitási megoldások globális vezetőjeként pozícionáljuk magunkat a nemzetközi piacon. A Bridgestone globális vállalatcsoport folyamatosan azért dolgozik, hogy 2050-ig elérje célkitűzését: hogy 100%-ban fenntartható anyagokat használjon fel a gyártás során, valamint elérje a karbonsemleges működést. A Bridgestone nagy hangsúlyt fektet gumiabroncsai folyamatos fejlesztésére és optimalizálására, a prémium abroncsok pedig valódi különbséget jelenthetnek, ha nagyobb fokú biztonságról, fenntarthatóbb és hatékonyabb működésről van szó. A prémium gumiabroncsok kisebb súlyúak és nagyobb kopásállósággal rendelkeznek, ami fenntarthatóbb használatot eredményez; emellett hosszabb élettartammal is rendelkeznek.
  • Milyen konkrét fejlesztés történik a hazai üzemükben?
  • A fenntarthatóbb működés érdekében a Bridgestone Tatabánya gyárában is folyamatosan jelentős lépések történnek. A legutóbbi ilyen fejlesztés során például beüzemelésre került három hőszivattyú, melyek összteljesítménye 90 kW. Az üzem villamosenergia-fogyasztását továbbá már évek óta teljes egészében – igazoltan – megújuló forrásból fedezzük, az öko portánk működtetése pedig – beleértve a fűtést, hűtést, melegvíz-ellátást, világítását és a villamos berendezések üzemeltetését – kizárólag megújuló energiával, napelemekkel történik. A következőkben szeretnénk szélesebb körben is bevonni az efféle megoldások használatát, hosszú távon pedig a biomassza hasznosításának lehetőségeiben gondolkodunk. Mindezek mellett kiemelendő a tatabányai gyár modern szemléletmódja és innovatív gyártástechnológiája. Az üzem ugyanis megindult az okosgyárrá alakulás felé vezető úton, melynek folyamata jelenleg is zajlik, például a mesterségesintelligencia-alapú abroncsgyártó berendezésekkel vagy a környezetterhelést csökkentő virtuális abroncsfejlesztési technológiákkal. A Joint Venture Szövetség „Companies for the Future Award” 2024-es díjazottjai között szerepelt a Bridgestone Tatabánya is: a gyár a Best Technology Investment különdíj kategória első helyezését érdemelte ki. A díj digitális technológiáink és adatrendszereink kiépítését méltatja, amelyek nemcsak a gyártási folyamatok hatékonyságát növelik, hanem a környezeti fenntarthatósághoz is hozzájárulnak többek között a selejtcsökkentéssel, valamint a mesterséges intelligencia új generációjának is előkészítik a terepet.
  • A honlapjukon többször említik az ENLITEN technológiát. Miről van szó?
  • Mivel a fogyasztók gumiabroncsokkal kapcsolatos elvárásai attól függetlenül is változatlanok, hogy milyen meghajtású járművet vezetnek, így a Bridgestone számára kiemelt jelentőségű, hogy olyan termékeket tervezzünk, amelyek egyaránt megfelelnek az ügyfelek elvárásainak és az elektromos járművek egyedi műszaki követelményeinek. Az ENLITEN technológia a Bridgestone saját, innovatív gyártástechnológiai irányt képviselő fejlesztése, amely az abroncsok gördülési ellenállásának, üzemanyag-felhasználásának és menetdinamikájának optimalizálására fókuszál; ennek a gumiabroncs-technológiai platformnak köszönhetően a Bridgestone egy termékben képes lefedni az elektromos és a belső égésű meghajtású járművek minden követelményét. Az ENLITEN-technológia már a legfrissebb termékekben is megjelent, valamint az összes jövőbeli gumiabroncs esetében is használni fogjuk mind a személyautókra, mind pedig a haszongépjárművekre illő gumik esetében. Jelentős tényező még a termékek szempontjából, hogy gumiabroncsaink nagy része ’A’ minősítésű címkével rendelkezik a nedves tapadás tekintetében. Fontosnak tartom megemlíteni az Ologic-technológiát is, amely növeli az üzemanyag-hatékonyságot és csökkenti a CO2-kibocsátást is. Mindezen technológiák hozzájárulnak a környezetterhelés jelentős csökkentéséhez.
  • A tatabányai gyár az egyik legjelentősebb hazai termelőüzem a szektorban. Mekkora szerepet tölt be, ha a teljes kontinenst nézzük?
  • Bridgestone Európában, a Közel-Keleten, Indiában és Afrikában (Bridgestone EMIA) 16 abroncsüzemmel rendelkezik – ezek egyike a Bridgestone Tatabánya gyára. Az üzemben elsősorban prémium kategóriás gépjárművekre szánt, nagy sebességindexű, személyautó- és terepjáró-abroncsok készülnek 230 féle méretben. A gyárban a Bridgestone és a Firestone márkák számos termékcsaládjainak modelljei készülnek. A Bridgestone tatabányai gyára a vállalatcsoport egyik legmodernebb üzeme, így Európán belül is nagy jelentőséggel bír. Már több mint 60%-ban alkalmazunk digitalizált technológiákat a gyártási folyamatokban. Emellett jellemző még a gyárra a már említett nagyfokú flexibilitás, melynek köszönhetően az üzem gyorsan és rugalmasan képes reagálni nemcsak a termelésre vonatkozó bármely hirtelen adódó elvárásra, hanem a változékony piaci vagy gazdasági környezet által támasztott kihívásokra egyaránt. Továbbá a tatabányai üzem amellett, hogy rendkívül diverz termékportfólióval rendelkezik, különösen fontos szerepet tölt be a régió abroncsüzemei között, hiszen szűk részpiacokra szánt (alacsony számú, kis szériás) termékek gyártásásra is lehetőség van.
  • Kimondva-kimondatlanul mindenki tart egy kicsit a kínai gyártóktól. Önök mit gondolnak erről, mi a válaszuk?
  • Az elmúlt években számos ázsiai – többek között kínai – gumiabroncsgyártó lépett be a piacra. Ezekre a rohamléptekben felzárkózó vállalatokra, mint versenytársakra valóban érdemes odafigyelni, hiszen könnyen átrendeződést hozhatnak az erőviszonyokban. A kínai gyártók által kínált belépő kategóriájú, alacsonyabb árú abroncsoknak erős létjogosultsága lehet a jelen piaci helyzetben, ugyanakkor így még nagyobb jelentőségűvé válhatnak a prémium termékek. Ezzel párhuzamosan az innováció és az új fejlesztések is felértékelődhetnek. A globális jelentléttel rendelkező Bridgestone számára a kiváló minőség biztosítása, a folyamatos fejlesztések és a K+F-beruházások hosszú évek óta kiemelt fontossággal bírnak. Úgy gondolom, a piaci siker az egyre korszerűbb, kiváló teljesítményű, valamint a fenntarthatósági szempontoknak is kifogástalanul megfelelő, a célcsoportunk számára optimális ár-érték arányú termékekkel érhető el – a Bridgestone pedig töretlenül ezen dolgozik.
  • Az ETRMA Ön által is említett negyedéves statisztikáiból az is jól kiolvasható, hogy a négyévszakos abroncsok előretörése egyértelmű. Kinek ajánlják vagy nem ajánlják ezeket?
  • A négyévszakos abroncsok szegmense évek óta dinamikus növekedést mutat: egyre tekintélyesebb szeletet hasít ki az értékesített gumik piacából nemcsak hazánkban, de egész Európában is. Ennek egyik oka az időjárási viszonyok átalakulásának köszönhető: az egyre melegebb és egyre hosszabban tartó nyarak, illetve az enyhe telek egyértelműen megváltoztatták a végfelhasználók szokásait az abroncshasználatot és -cserét illetően. A négyévszakos gumik térnyerése ebből a szempontból szinte borítékolható volt, valamint a jövőre nézve is arra számíthatunk, hogy a négyévszakos kategória tovább növekszik a magyar piacon. Mivel a négyévszakos gumiabroncsok optimális mértékben ötvözik a nyári, illetve a téli abroncsok jellemzőit, így kiegyensúlyozott teljesítményt nyújtanak különböző időjárási körülmények között – például száraz, meleg aszfalton és nedves, enyhén havas úton egyaránt. További előnyt jelent emellett, hogy egész évben használhatók, az évszakonkénti abroncscsere elkerülésével a járműtulajdonos pedig időt és költségeket takaríthat meg mind a beszerzés, a csereköltség, valamint a tárolás tekintetében. A négyévszakos gumiabroncsok használata elsősorban olyan sofőröknek javasolt, akik mérsékelt éghajlati viszonyok között vezetnek, ahol az extrém hideg és hó nem jellemző. Ideális választás lehet azok számára is, akik városi vagy elővárosi környezetben közlekednek, illetve akik nem vezetnek rendszeresen nagy távolságokat. A hiteles autógumitesztek alapján ma már bizonyosan kijelenthető, hogy a jó minőségű, prémium négyévszakos abroncsok megbízhatóan és hatékonyan működnek – természetesen nem helyettesítve a különösen extrém időjárási körülményekre kifejlesztett, dedikált téli/nyári abroncsokat.

*A magyar tagszervezet a HTA.

Magyar Gumiabroncs Szövetség (Hungarian Tire Association – HTA)

(Ezt a cikket 46 alkalommal tekintették meg.)