Lengyelország: Dorohusk ismét blokád alatt

Miután a lublini bíróság hatályon kívül helyezte Dorohusk község polgármesterének döntését, visszatérhettek a tiltakozók a dorohuszki terminálhoz.

Illusztráció – Mesterséges intelligenciával generálva

Miután a lublini bíróság hatályon kívül helyezte Dorohusk község polgármesterének döntését, visszatérhettek a tiltakozók a dorohuszki terminálhoz. December 18-tól, hétfőtől ismét blokkolják a dorohuski terminál bejáratát a fuvarozók és az őket támogató United Village gazdái. 

Illusztráció – Mesterséges intelligenciával generálva

Szombaton megvitatták, hogy miként lehetne korlátozni az ukrán fuvarozók által az uniós piacon a lengyel és ukrán vállalkozók által támasztott tisztességtelen versenyt. A megbeszélés Varsóban került megrendezésre, és 10 órán át tartott, a Vállalkozók és Munkáltatók Szövetsége (ZPP) és az Ukrán Munkáltatók Szövetsége (FRU) szervezésáben.

Mindkét szervezet beszámolt erről a kezdeményezésről mindkét ország kormányának és Ursula von der Leyennek, az Európai Bizottság elnökének. A két szervezet közös nyilatkozatban jelentették ki: „A munkáltatói szövetség képviselőiként mindenki másnál jobban érdekeltek vagyunk abban, hogy konstruktív és hatékony kompromisszumot találjunk, amely lehetővé tenné mindkét fél minden követelésének megoldását, a határ mielőbbi feloldását és a meglévő logisztikai útvonalak helyreállítását, valamint Lengyelország és Ukrajna közötti kereskedelem normális szintjének helyreállítását.”

A vállalkozók a javasolt megoldásokat ismertetik a közlekedési miniszterekkel, akik a tervek szerint december 20-án találkoznak.

A résztvevők ígéretesnek értékelték a megbeszélést. A tüntetők engedélyeket vagy más hasonló megoldást követelnek, és a dołhobyczówi átkelőt csak az uniós járművek számára teszik elérhetővé, ahol nem lenne e-sor. A lengyel vállalkozók szerint ezt az állami rendszert használják az ukránok a lengyel kamionok feltartóztatására.

A lengyelek jószándékú gesztusaként megígérték, hogy óránként 10 teherautót engednek át, nem csak egyet. Hétfőn délután a tiltakozók már azt közölték, hogy szerintük az ukrán fuvarozók nem teljesítették a szombati tárgyalások feltételeit, ezért csökkentik az átengedett kamionok számát. December 18-án, hétfőn 19 órától az óránként áthaladó kamionok száma átkelőhelytől függően 10-ről 3-5-re csökken.

A szombati tárgyalások során a lengyel és az ukrán vállalkozók megállapodtak abban, hogy az átkelőhely nyitva áll az Ukrajnában nem regisztrált üres teherautók előtt. „Nincs garancia arra, hogy az ukránok teljesíteni fogják a szerződéseket, ezért csökkentjük az átengedett teherautók számát” – magyarázza Jacek Sokół, az egyik tüntető.

Engedélyekről szó sem volt

Sokół hangsúlyozza, hogy a tüntetők egyértelmű nyilatkozatot követelnek arról, hogy Ukrajna nem fogja követelni az EU-tól a szállítási megállapodás időtartamának meghosszabbítását. A tüntetők megjegyzik, hogy ebben a helyzetben nyitva áll a kérdés, hogy a tiltakozást más határátkelőhelyekre is kiterjesszék. „Meg fogjuk beszélni egymás között, hogy mit tegyünk, reméljük, hogy a tiltakozás nem fog elhúzódni, és hogy a döntéshozók kielégítő megoldásokat fognak javasolni” – mondja Jaszczur. 

A tiltakozók emlékeztetnek arra, hogy a blokád nem vonatkozik a személygépkocsikra és az autóbusz-közlekedésre, valamint a katonai és humanitárius szállítmányok kiléphetnek a sorból. Ez utóbbiakat az illetékes szolgálatok gondosan ellenőrzik, mert az ukránok korábban kirívóan megsértették az ilyen típusú fuvarozás szabályait.

A szlovákiai és magyarországi fuvarozóknak ugyanaz a problémája az ukrán versennyel, mint a lengyel vállalkozóknak. A tiltakozók a konfliktus mielőbbi megoldását szorgalmazzák.

Forrás: logistyka.rp.pl

(Ezt a cikket 83 alkalommal tekintették meg.)