A Lengyelek lezárják a legforgalmasabb határt a fehérorosz és orosz fuvarozók előtt
A Lengyelek lezárják a legforgalmasabb határt a fehéroroszországi és oroszországi fuvarozó vállalkozások előtt. A Belügyminisztérium és a Közigazgatási Minisztérium rendelete hétfőn jelent meg.

A határozat kimondja, hogy „különleges utasításig” Lengyelország nem engedi át a határon a Fehéroroszországban és Oroszországban nyilvántartásba vett teherautókat, nyerges vontatókat, pótkocsikat, beleértve a félpótkocsikat és járműszerelvényeket.
Mariusz Kaminski lengyel belügyi és közigazgatási miniszter hétfőn aláírta azt a rendeletet, amely június 1-jétől felfüggeszti az orosz és belorusz járművek áruforgalmát belorussziai lengyelországi határokon.
Bobrowniki lengyelországi határátkelő (PL><BY) korábbi bezárása (2023.02.18) után a belorusz rezsim olyan korlátozásokat vezetett be, amelyek megakadályozzák a lengyel fuvarozókat abban, hogy határátkelőket használjanak a Litvánia és Lettország közötti belorusz határokon.
A beloruszok csak a Kozlovichi határátkelőhelyen vámolnak, amelynek lengyelországi társ terminálja a lengyelországi Koroszczynban van, ez az egyetlen még jelenleg nyitva tartó, nagy forgalmú lengyel-belorusz kamionátkelő. Ezen a határátkelőhelyen az áruforgalom csak az EU-ban és még az EFTA- (Izland, Liechtenstein, Norvégia és Svájc) országokban nyilvántartásba vett járművek számára engedélyezett.
Az oroszországi és belorusz vállalkozások, jellemzően vegyes honosságú járműszerelvényekkel játsszák ki a kétoldalú közlekedési engedélyhasználatot és a szankciókat.
A fent említett előzmények mellett a lengyelországi friss döntéssel szoros összefüggésben van, hogy múlt kedden az orosz duma elfogadta az Orosz Föderáció kormányához intézett javaslatot, melyet az Állami Duma Közlekedési Bizottságának vezetője Jevgenyij Moszkvicsov terjesztett elő az oroszországi fuvarozók érdekében, hogy tiltsák meg a lengyel teherautók áthaladását Oroszország területén. A felvetés támogatást kapott, mely szintén 2023.06.01. napján lép jogerősen érvénybe.
Véleményezték a döntést a helyi fuvarozók képviselői is. Siedlcei fuvarozók elnöke Karol Rychlik szerint 100% EU-s tilalom védhetne bennünket, a tagállami döntésünket még a litvániai határokon is kerülhetik. A Lukowi fuvarozók képviselője, Jacek Sokol szerint a félpótkocsikkal való visszaéléseket régen be kellett volna tiltani, a lengyel vállalatok elleni diszkrimináció felszámolására is közös uniós politika szükséges – a Money Polska, a Lengyelországi Nemzetközi Fuvarozók Szövetségének, Logistyka Poland hírportáljai valamint a helyi fuvarozók tudósításai alapján.
Lengyelország külügyminisztériuma azt javasolja, hogy a még Fehéroroszországban és Oroszországban tartózkodó lengyelországi fuvarozók, járművezetők mielőbb távozzanak.
Ignácz József Péter
(Ezt a cikket 188 alkalommal tekintették meg.)