Az EU új szén-dioxid-kibocsátási célértékeket javasol az új nehézgépjárművekre 2030-tól

Az Európai Bizottság új szén-dioxid-kibocsátási célértékeket javasolt 2030-tól az új nehézgépjárművekre.

Debrecen, 2021. március 25. Elektromos meghajtású hulladékszállító jármûvek Debrecenben, az átadásuk napján 2021. március 25-én. Az Innovációs és Technológiai Minisztérium teljes anyagi támogatásából a Debreceni Hulladék Közszolgáltató Nonprofit Kft. 512 millió forint értékben vásárolta meg a négy jármûvet. Az Elektromega Kft. által gyártott jármûvek közül egy a megyeszékhelyen, a többi három pedig Berettyóújfaluban, Hajdúszoboszlón és Hajdúböszörményben fog munkába állni. MTI/Czeglédi Zsolt

Az Európai Bizottság új szén-dioxid-kibocsátási célértékeket javasolt 2030-tól az új nehézgépjárművekre, kibocsátásmentessé tenné az új városi buszokat, az új tehergépkocsiknál pedig 2040-re 90 százalékos kibocsátáscsökkentést érne el – tájékoztatott az uniós bizottság kedden.

Illusztráció – MTI/Soós Lajos

 A brüsszeli testület közleménye szerint az intézkedés bevezetése indokolt, ugyanis a teherautók, valamint a városi és a távolsági buszok az EU üvegházhatású gázkibocsátásának több mint 6 százalékáért, a közúti közlekedés károsanyag-kibocsátásának pedig több mint 25 százalékáért felelősek. A javaslat szerint a kibocsátási szabványok biztosítanák, hogy a közúti közlekedési ágazat ezen szegmense hozzájáruljon a nulla kibocsátású mobilitás felé való elmozduláshoz, valamint az EU éghajlat- és szennyezésmentességi célkitűzéseihez.

A zéró kibocsátású, városi használatú autóbuszok gyorsabb elterjedésének ösztönzése mellett az Európai Bizottság a 2019-es szinthez képest szigorúbb kibocsátási szabványok fokozatos bevezetését javasolja a tanúsított szén-dioxid-kibocsátással rendelkező szinte minden új nehézgépjármű esetében: 45 százalékos kibocsátáscsökkentést írna elő 2030-tól, 65 százalékos kibocsátáscsökkentést 2035-től, és 90 százalékos kibocsátáscsökkentést 2040-től.

A brüsszeli testület szerint az új célértékek bevezetése az energiaátállásra is pozitív hatással lesz, mivel csökkenti az importált fosszilis tüzelőanyagok iránti keresletet, valamint javítja az energiamegtakarítást és a hatékonyságot az EU közlekedési ágazatában. Az üzemanyagköltségek csökkenése révén előnyökkel jár majd az európai fuvarozók és felhasználók számára, és biztosítja az energia hatékonyabb járművek szélesebb körű elterjedését. Emellett javítani fogja a levegő minőségét, különösen a városokban – tették hozzá.

Forrás: MTI

Illusztrációs kiemelt kép: MTI/Czeglédi Zsolt

(Ezt a cikket 26 alkalommal tekintették meg.)