Hatékonyabb vállalatirányítás a LEAN képzés segítségével
A cégek egyik fő érdeke a folyamataik optimalizálása és a gazdaságos működés biztosítása.
A cégek egyik fő érdeke a folyamataik optimalizálása és a gazdaságos működés biztosítása, a hatékonyság, mellyel a vevői igényeket kiváló szinten elégítik ki. Ez kiemelten igaz gyártó- vagy termeléssel foglalkozó vállalkozások esetén. A különféle vállalatirányítási rendszerek éppen ezt szolgálják, ám a leginkább specifikus megoldást a LEAN rendszerek jelenthetik.
Egy filigrán rendszer
A LEAN esetén a filigránt természetesen nem szó szerint kell értelmezni. Ez csupán a rendszer nevének jelentésére utal („karcsúsított” termelési rendszer). Az valójában egy olyan vállalatirányítási rendszert rejt, melynek elsődleges célja a cégek gazdaságos működésének biztosítása, ezzel együtt pedig a veszteségek csökkentése. E kettő kombinációja értelemszerűen növeli a bevételeket, illetve a vevői elégedettséget. A karcsúság tehát a rendszer céljára és szikár megoldásaira utal.
A LEAN rendszert értékalapú rendszerként szokás emlegetni, melyben a szervezetet felismeri, hogy a vevő számára mi jelent értéket, és ez alapján folyamataiban ennek állandó növelésére törekszik úgy, hogy közben veszteségeit csökkenti. . Az így előállított termékek és szolgáltatások kevesebb költséggel állíthatók elő, és kevesebb lesz a selejt. Ennek következtében alacsonyabb lesz a költség, magasabb a minőség, gyorsabb az átfutási idő, és a szervezet gyorsabban tud reagálni a megváltozott vevői igényekre. A felfogás a nagyipari szereplőknél kezdődött, de napjainkban kisebb léptékben is igyekeznek alkalmazni azt. A rendszer integrálása pedig képzett szakembert kíván, mely szaktudás egy LEAN képzés keretein belül szerezhető meg.
A tisztelet, mint szempont
A LEAN képzés kapcsán bátran állítható, hogy az elméleti tudás mellé némi filozófiai kondicionálás is jár. Mivel a rendszer alapvetően Japánból származik, így fontos eleme a tisztelet. A LEAN vállalatok lojálisak munkavállalóik felé, tisztelik munkájukat, nyitottak az ötleteikre, fejlesztési javaslataikra. A Lean rendszerre való átállás szervesen integrálható a már meglévő struktúrába, biztosítva a folyamatos fejlődést.
A vevők iránti tiszteletet pedig a már említett veszteség-minimalizálás képezi le. Az értéket a vevő teremti. A cégek tehát tiszteletben tartják a vásárlói igényeket, így a vásárlói visszajelzések alapján történik meg az optimalizálás. A LEAN képzés résztvevői az elméleti alapok mellett ezt a filozófiát is megismerhetik. A rendszer e szempontból kifejezetten különleges, így a képzés során is szükséges némi nyitottság az újra.
Az elsajátítható tudás
Ahogy sok más hasonló képzés, úgy a LEAN képzés esetén is a rendszer megismerése a legfontosabb szempont. Emellett természetesen a gyakorlati rész sem kerül elhanyagolásra, hiszen a szakembereknek tisztában kell lenniük az alkalmazási metódusokkal is. Az olyan kifejezésen, mint pl.: KAIZEN vagy TPS elsőre még bizonyára ismeretlennek hatnak, ám a LEAN képzés az ilyen és ehhez hasonló speciális kérdésekre is választ ad.
A LEAN képzés során az elméleti alapok mellett számos esettanulmány is terítékre kerül, mely mélységeiben is segíti megismerni a módszert. Mivel maga a LEAN rendszer is alkalmazhatósági kérdéseket jár körül, ez a fajta gyakorlatiasság a képzést is átitatja. A képzésből kikerülő szakemberek az elméleti és filozófiai tudás birtokában képesek lesznek tevékeny részesei lenni a LEAN rendszerek kiépítésének, illetve annak mentén segíteni a céges termelés optimalizálását.
WP
(Ezt a cikket 55 alkalommal tekintették meg.)