Ajánlatok Aktuális Alkatrészgyártók hírei Hírek Személyautók

A legfontosabb tippek a gumiabroncsok vásárlásához

Sokan kérdezték tőlünk: mikor jön el az ideje, hogy újat vásároljunk, és melyik gumiabroncs a legmegfelelőbb? Összegyűjtöttünk néhány szempontot, amit új gumiabroncsok vásárlásakor mérlegelni kell.

Illusztráció- H. Szabó Sándor (1953-2017) felvétele

Mit értékelnek leginkább az autóvezetők a gumiabroncsok vásárlásakor? A nagy többség számára a jó tapadás nedves úton, valamint a jó fékezési és kormányzási viselkedés, továbbá a maximális teherbírás a legfontosabb tényezők – még szélsőséges helyzetekben is. Lényegi szempont a biztonság, a kényelem és a vezetési élmény is – a gumiabroncsoknak mindezt nyújtaniuk kell. Ha mindezeken túl az ár is megfelelő, akkor a legtöbben úgy érzik, hogy egészen jó vásárt csináltak. Ám a választás kapcsán adódik néhány kérdés: Vajon melyik gumiabroncs a „legjobb”? Vehetünk négyévszakos gumiabroncsot? Mi a helyzet a méretekkel? És mikor kell abroncsot cserélni? A HTA szakértőinek tanácsait gyűjtöttük össze.

Az utolsó kérdése a legkönnyebb a válasz, hiszen a jogszabályi előírás egyértelmű: ha a személyautók abroncsain kevesebb, mint 1,6 milliméteres a futófelület mélysége, nem közlekedhetünk velük az utakon. Ezek az abroncsok hivatalosan – és a józan ész szabályai szerint – már nem forgalomképesek. Nem győzzük hangsúlyozni: a jogilag meghatározott minimális futófelületmélység csak korlátozott biztonságot nyújt. A HTA szakemberei szerint a nyári gumiabroncsok esetében a futófelület mélységének legalább három milliméteresnek, téli vagy egész évben használható gumiabroncsok esetében legalább négy milliméteresnek kell lennie – ellenkező esetben a nedves, havas vagy latyakos útviszonyok esetén bajba kerülhetünk. Egy „sima” koccanás javítása is sok tízezres tétel, egyszerűen nem éri meg kockáztatni.

Nyári abroncs: 3 mm, téli: 4 mm

Ez az aranyszabály. És hogyan ellenőrizhetjük, hogy rendben vannak-e még az abroncsok? Mélységmérőt nem mindenki hord magával, de talán akad egy, a nyaralásról megmaradt 1 eurós érme a pénztárca mélyén. Az érme arany széle pontosan három milliméteres. Ha az érmét a gumiabroncs futófelületének közepére illesztjük, láthatjuk, hogy az aranyszegély teljesen eltűnik-e, vagy már látható. A három milliméteres vagy annál nagyobb profilmélység még a szakértők által ajánlott tartományon belül van. Ha tehát az aranyszínű peremnek egy része már látható, akkor érdemes elgondolkodni a gumiabroncsok mielőbbi cseréjén. (Az új gumiabroncsok profilmélysége általában hét és kilenc milliméter között van.) A magyar százforintos érme karimája – ezüst pereme – négy milliméter, ezt is használhatjuk egy gyors ellenőrzésre, téli abroncsok esetén pontosan a racionalitás diktálta legkisebb mélységet mutatja. A csereérett abroncsokat tengelyenként cseréljük, azaz mindig legalább két azonos gumiabroncsot vásároljunk. Elvileg a méretazonos, de különböző gyártók modelljeit kombinálhatjuk is, de az a biztos, ha ugyanazon gyártó, azonos abroncsait szereljük fel.

A gumiabroncsok öregedése

A gumiabroncsok is „öregednek” – ezért nem szabad a végtelenségig használni őket. Ez akkor is érvényes, ha a fennmaradó futófelület mélysége jelentősen meghaladja a jogszabályban előírt minimális futófelület-mélységet. Ennek oka, hogy a gumiabroncs gumikeveréke idővel megkeményedik, ami nedves körülmények között rontja a tapadást és a fékutat. Ez különösen nyilvánvaló a téli gumiabroncsoknál, amelyeknek még alacsony hőmérsékleten is „lágynak” kell maradniuk. Körülbelül hatéves koruktól veszítenek téli tulajdonságaikból, ezért nem javasoljuk a nyolc évnél idősebb téli gumiabroncsok használatát. A nyári gumiabroncsok sem lehetnek idősebbek nyolc-tíz évnél. Vásárláskor a néhány éves, szakszerűen tárolt abroncs újnak számít, erről itt irtunk bővebben: https://hta.org.hu/a-gumiabroncs-dot-szam-jeloleserol-a-nehany-eves-abroncs-is-ujnak-szamit/ A gumiabroncs gyártási dátuma az oldalfalon olvasható. A többjegyű DOT-szám utolsó négy számjegye a gyártási dátumot jelzi. Ha például az áll rajta, hogy “1318”, az azt jelenti, hogy a gumiabroncsot 2018 13. naptári hetében gyártották.

Nyári, téli vagy négyévszakos gumiabroncsot vásároljunk?

Néhány évvel ezelőtt a dolgok még egyértelműek voltak: nyáron nyári gumiabroncsokat szereltek az autóra, amelyek a meleg hőmérsékletre optimalizált keveréküknek köszönhetően még a forróságban is jól tapadtak. Télen pedig a teljesen más futófelületű és alapanyag-keverékből gyártott téli gumiabroncs volt az elsődleges választás, amelynek fagyálló lamellái tökéletesen illeszkednek a csúszós utakhoz. Időközben a gyártók folyamatosan fejlesztették a négyévszakos abroncs kínálatukat, nem véletlenül, hiszen a kereslet folyamatosan növekszik: a négyévszakos termékek piaci részesedése Európában átlagosan több, mint 15 százalékra emelkedett.

A német autóklub, az ADAC által a négyévszakos gumiabroncsokra vonatkozó teszteredmények alapján azonban a következőket kell figyelembe venni, amikor a nyári és a téli gumiabroncsok helyettesítésére használjuk őket: A négyévszakos gumiabroncsok továbbra is kompromisszumot jelentenek, amelyek nem érik el a kifejezetten nyári és téli használatra tervezett abroncsok teljesítményét, de városi használatra, éves szinte 10 ezer km használatig elfogadható megoldást jelenthetnek. Ne feledjük azonban, hogy a négyévszakos abroncsokat sem árt időnket ellenőrizni, centrírozni, illetve tengelyenként felcserélni, nem beszélve az egyébként is „illő” nyomásellenőrzésről. Ebben mindenkinek segít a TPMS. 2014. november 1-jétől az Európai Unióban újonnan forgalmazott autók mindegyike rendelkezik TPMS rendszerrel. 2015-től a forgalmi vizsgán is ellenőrzik az abroncsnyomás-ellenőrző berendezést. A TPMS rendszer (Tire Pressure Monitoring System) nyomásmérő szenzorok segítségével ellenőrzi a gumiabroncsok nyomását. Magyarul abroncsnyomás-ellenőrző rendszernek nevezik. Hasznos találmány: jelez, ha fel kell pumpálnunk az abroncsot. Ne hagyjuk figyelmen kívül! Erről bővebben: https://hta.org.hu/elkerulheto-e-a-defekt-illetve-az-abroncs-serulese/

Mit jelentenek a számok?

Például a 245/50 R 17 91 H felirat a következőket jelenti:

Az első adat a gumiabroncs szélességét jelzi milliméterben. Példánk gumiabroncsa tehát 245 milliméter széles. A /50 a gumiabroncs keresztmetszetének magassága és szélessége közötti arányt fejezi ki százalékban. A /50 azt jelenti, hogy a gumiabroncs fele olyan magas, mint amilyen széles. Az R a gumiabroncs szerkezeti típusát jelöli: ebben az esetben radiál gumiabroncsot, a ma általánosan használt gumiabroncsszerkezetet jelenti. A „15” az alufelni mérete hüvelykben számolva. A „91” a gumiabroncs teherbírása. Jelen esetben ez 615 kilogrammot jelent. Az utolsó helyen a sebességjelzés található, amely a gumiabroncs megengedett legnagyobb sebességét jelzi. A „H” 210 km/h maximális sebességet jelent. Az M+S jelzéssel (2018 előtt gyártott) vagy az Alpine szimbólummal (hópehely egy háromágú hegyben) ellátott téli gumiabroncsok esetében a sebességindex alacsonyabb lehet, mint a jármű maximális sebességére vonatkozó érték.

Lehet(ne) egy kicsit szélesebb?

Mármint az abroncs. Ha széles(ebb) gumiabroncsokra szeretnénk váltani, a következőkkel kell tisztában lennünk: bár száraz úton jobban néznek ki és nagyobb tapadást nyújtanak, nedves úton könnyebben bekövetkezhet az alattomos aquaplaning jelenség, amikor az autó „felúszik” a vízfelületre, és néhány másodpercre irányíthatatlanná válik. Szélesebb abroncsokkal a menetkomfort csökken, az üzemanyag-fogyasztás pedig nő. Kanyarodáskor a keskeny gumiabroncsok oldalsó tapadása jobb. Az aquaplaning kockázata nedves és latyakos útviszonyok között szintén kisebb a keskeny gumiabroncsokkal: az extra széles téli gumiabroncsok sokkal hamarabb felúsznak, mint a keskenyek. Ha tehát a sportosság nem annyira fontos, akkor a legelterjedtebb gumiabroncsméret a legjobb választás.

UHP, Runflat és XL gumiabroncsok

Az UHP abroncsok (Ultra High Performance) közé sorolunk minden olyan abroncsot, amelynek keresztmetszete megfelel a 45-ös vagy annál kisebb sorozatnak, és amely a V, W, Y vagy ZR sebességindexekhez tartozik. A tipikus UHP gumiabroncsok mérete 225/45 R 17 91 W vagy 235/30 ZR 19. A run-flat abroncsok megerősített oldalfalakkal rendelkeznek, és még teljesen leeresztett állapotban sem rogynak össze, és korlátozottan lehetővé teszik a folyamatos haladást általában 80 km/h maximális sebességgel legalább 80 km-es távolságon. Egyes járműgyártók, például a BMW és a Daimler, alapfelszerelésként vagy opcionális felszerelésként kínálnak defekttűrő gumiabroncsokat. Amellett, hogy a defekttűrő abroncsok jellemzően 20-30%-kal drágább a konvencionális gumiknál, az ilyen típusú gumiabroncsok felszerelése speciális tudást, képesítést és szerszámokat is igényel. Mielőtt defekttűrő gumiabroncsot választanánk, ne feledjük, hogy kizárólag a TPMS rendszerrel ellátott autókra szerelhető, tehát 2014. november 1. előtt forgalomba hozottakra nem. Gyakori még az XL (extra load) jelölés is, amely a megnövelt teherbírású abroncsokat jelöli. Ezt a típust ajánlják pl. a nagy teljesítményű városi terepjárókhoz. Közkeletű tévedés, hogy az XL jelölésű abroncsok kevésbé érzékenyek a kátyúkra; a nagyobb nyomást is elviselő karakterisztikájuk lényege, hogy magasabb súlyindex társul hozzájuk, vagyis jobban terhelhetők.

Jó utat, balesetmentes közlekedést kívánunk mindenkinek!

Magyar Gumiabroncs Szövetség (Hungarian Tire Association – HTA)

Illusztrációs kiemelt kép: ec.europa.eu

(Ezt a cikket 43 alkalommal tekintették meg.)

Ads Blocker Image Powered by Code Help Pro

Reklámblokkoló észlelve!!!

Azt észleltük, hogy bővítményeket használ a hirdetések blokkolására. Kérjük, támogasson bennünket a hirdetésblokkolók letiltásával.