Napjaink legjobb kamionjai

Az utóbbi években számos kamiongyártó mutatott be és dobott piacra új technológiával felszerelt járműveket, amelyek napjaink legjobb kamionjainak számítanak.


A közúti áruforgalom világszerte bővülő tendenciát mutat, hiszen a vásárlói igények kielégítésének hatására megnőtt a tengeri úton szállított termékek mennyisége, amiből egyenesen következik az utak megnőtt szerepe.

Illusztráció – Forrás: Pexels

Ezzel a bővüléssel nemcsak a logisztikai hálózatoknak kell felvenniük a versenyt, hanem a kamion gyártóknak is résen kell lenniük. Az új technológiák, a megbízhatóság, a környezetbarátabb fogyasztás ezt a piacot sem kerülte el, ezáltal állítva új kihívásokat a gyártok elé. Szerencsére nem arról van szó, hogy egy teljesen új koncepció feje tetejére állítja a kamion piacot és a sofőröket átképzésre kell küldeni, ahol egyik napról a másikra teljesen új és idegen kézikönyveket kelljen elolvasniuk, legyenek azok telefon, érettségi, kaszinó játék útmutatók esetleg porszívó leírása.

Az utóbbi években számos kamiongyártó mutatott be és dobott piacra új technológiával felszerelt járműveket, amelyek napjaink legjobb kamionjainak számítanak.

Illusztráció – Forrás: Pexels

Az International Truck of the Year verseny kritériumait érdemes alapul venni, amikor kamionokat hasonlítunk össze. A díj lényege, hogy melyik márka melyik típusa járul leginkább hozzá a szállítmányozás hatékonyságának a javításához. Az alábbi kritériumok határozzák meg, hogy kinek ítélik oda a díjat: üzemanyag-fogyasztás; környezeti hatás; technológiai újítások; kényelem; biztonság; vezetési tulajdonságok; teljes fenntartási költség.

2019-ben a Ford F-Max került ki győztesen a versenyből. Érdekesség, hogy ez volt az első alkalom amikor nem Európában (jelen esetben Törökországban készült) gyártott teherautó vett részt a versenyen, illetve ez a Ford első modellje az európai piacon. Hogy mivel vívta ki az első helyet? Itt fontos megemlíteni a hajtásláncának modern tulajdonságait és az F-Max hatásfokát, emellett a 12,7 literes, 500 lóerős Ford Ecotorq motor is kiválóan szerepelt. További pontokat szerzett ez a modell a komfortos és ergonomikus fülke kialakításáért, ami egészen pontosan 2,16 méter magas és 2,5 méter széles. Ráadásul a digitális műszerfalat, illetve a ConnecTruck (ez a jármű kapcsolódási funkcióiért felel) rendszert is értékeltek a versenyen.

Forrás: Ford

A következő évben a díjat a Mercedes-Benz Trucks Actros modelljének ítélték oda. Egy új és egyben jelentős fejlesztésekkel rendelkező teherautót mutattak be a közönségnek, amely olyan újdonságokkal van felszerelve, mint a kiterjesztett sebességszabályozó rendszerek, a részleges önvezetés, a vezető számára digitális interfész és számtalan modern biztonsági rendszer. Ilyen például a MirrorCam, ami maga mögé utasította a külső visszapillantó tükrökkel rendelkező járműveket, illetve az új Active Drive Assist rendszer is, amely segítségével lehetséges a részleges önvezetés.

Illusztráció – Forrás: Mercedes-Benz Trucks

2021-ben a Mercedessel ellentétben a díjat a MAN TGX nyerges vontatójának ítélték oda. Győzelméhez hozzájárult a kiemelkedő vezetési kényelem, a műszeregység könnyű értelmezhetősége, az új műszerfal és a multimédia rendszer könnyű és kényelmes irányításáért felelős MAN Select. Ennek a lényege, hogy az egyszerűségéből adódóan a vezető sokkal kevesebb időt és energiát fordít a képernyő kezelésére, ami által jobban tud az útra koncentrálni. A vezetés biztonságát más rendszerek is elősegítik, illetve garantálják, ilyen például a radar alapú kanyarodási, sávváltási, valamint araszolási asszisztens, amelyek közül az utóbbi a többi vezető számára is sikeresen növeli a biztonságot. A kamionsofőr frissességét pedig a fülke által nyújtott kényelem és minőség garantálja.

A 2022-es év nemzetközi tehergépkocsi díjat valamint a „teherautó-innovációs díjat” is a DAF nyerte el, a hidrogénégésű motorral felszerelt XF szériás teherautójával. Gianenrico Griffinit, a zsűri elnökét idézve „A DAF az első teherautó-gyártó, amely a teherautók teljesen új generációját vezeti be, amelyet a teherautók tömegére és méreteire vonatkozó új európai szabályozások figyelembevételével fejlesztettek ki”.

Forrás: DAF

Mindezek mellet a DAF más tekintetben is kiemelkedően teljesített, ilyen például az ívelt szélvédő vagy az alacsonyan elhelyezkedő oldal-ablakok és a járdaszegélyre néző ablakok. Ez a technológia a digitális látórendszerrel és az új sarok kamerával felszerelve sikeresen váltotta fel a hagyományos oldalsó visszapillantó tükröket, hiszen a csúcstechnológiának köszönhetően a sofőr nagyobb látószöggel rendelkezik, így (is) védve másokat is.

Bár közel sem ezek az egyetlen kamiongyártók, azért érdemes figyelembe venni egy ilyen neves verseny győzteseit.

szerző: Andor Kovac

(Ezt a cikket 709 alkalommal tekintették meg.)