A brit áruszállítási szektorból legalább 100 ezer kamionsofőr hiányzik

A brit fuvarozói szakma érdekképviseleti szervezeteinek számításai szerint az áruszállítási szektorból legalább 100 ezer kamionsofőr hiányzik,

kamionparkolo-felixstowe-kozeleben-anglia-20150412

Fotó: Karsai Attila - hungarokamion.hu

A pénteken ismertetett legújabb mérőszámok szerint jelentősen lanyhult a rekord közeli tavaszi és nyári ütemekhez képest a brit gazdaság aktivitása. Szakértők szerint azonban ennek elsődleges oka az, hogy kezd normalizálódni a fogyasztói kereslet, amely a koronavírus-járvány megfékezését célzó korlátozások enyhítésének korai szakaszában meredeken megugrott.

Illusztráció – Fotó: Karsai Attila – hungarokamion.hu

Az IHS Markit pénzügyi-gazdasági adatszolgáltató csoport és a brit vállalati szektor beszerzési aktivitását mérő intézet (Chartered Institute of Procurement & Supply, CIPS) közös felmérése szerint a brit hazai össztermék (GDP) 80 százalékát előállító szolgáltatási szektor szezonálisan kiigazított beszerzésimenedzser-indexe (BMI) augusztusban 55 volt a júliusi 59,6, a júniusi 62,4 és a májusban mért 62,9-es rekord után.

Az 50 feletti BMI-indexek a vizsgált szektorok aktivitásának élénkülését jelzik, vagyis az 55-ös múlt havi szolgáltatási BMI-index a csökkenés ellenére továbbra is tisztes ütemű aktivitást jelez ebben a szektorban. Az augusztusi szolgáltatási index az IHS Markit modellszámításai alapján azt jelenti, hogy a feldolgozóipari és a szolgáltatási ágazat együtt számolt kompozit BMI-mutatójának súlyozott átlaga a múlt hónapban 54,8 volt. Ez a brit gazdaság két fő pillérét alkotó szektor leggyengébb kompozit aktivitási mérőszáma a jelenlegi kilábalási ciklus márciusi kezdete óta.

Májusban a két szektor kompozit beszerzésimenedzser-indexe is 62,9 volt; ez az eddigi rekord azóta, hogy a mutató rendszeres havi összeállítása 1998 januárjában elkezdődött. Az élénkülés jelenlegi üteme a jelentős lassulás ellenére is kirívóan jó a koronavírus-járvány okozta tavaly tavaszi súlyos visszaeséssel összemérve. Az IHS Markit és a CIPS akkori mérése alapján 2020 áprilisában – a koronavírus-járvány megfékezését célzó akkori országos korlátozások bevezetése utáni első teljes hónapban – a feldolgozóipari és a szolgáltatási ágazat kompozit BMI-mutatója 13,8 volt, messze a legalacsonyabb a kompozit aktivitási mérőszám rendszeres összeállításának 23 évvel ezelőtti kezdete óta.

A tavaly áprilisi kompozit mérőszámon belül a brit szolgáltatási ágazat BMI-mutatója 13,4 volt, amely a szektor aktivitásának teljes összeomlására vallott. Ezt tükrözte a brit gazdaság egészének akkori szabadesésszerű teljesítményzuhanása is: a brit hazai össztermék értéke a tavalyi második negyedévben 19,5 százalékkal, 2020 egészében 9,8 százalékkal csökkent. A modern brit gazdaságtörténetben eddig nem volt példa ilyen mértékű negyedéves és éves visszaesésekre.

Tim Moore, az IHS Markit gazdasági kérdésekért felelős igazgatója az augusztusi aktivitási mérőszámok pénteki ismertetéséhez fűzött kommentárjában kiemelte ugyanakkor, hogy a brit szolgáltatási szektor jelenlegi lendületvesztése immár három hónapja tart. Moore ennek fő okai között említette, hogy a munkaerőhiány most már a vállalati szektor növekedését is hátráltatja, és feszessé váltak a beszállítói hálózatok kapacitáskihasználtsági mutatói.

Illusztráció – Fotó: Karsai Attila

Ennek egyre súlyosbodó jeleire mások mellett az áruszállítási ágazat is folyamatosan figyelmezteti a kormányt. A fuvarozói szakma érdekképviseleti szervezeteinek számításai szerint a brit áruszállítási szektorból legalább 100 ezer kamionsofőr hiányzik, és ez egyre érezhetőbb áruhiányt okoz kiskereskedelmi szinten is, mindenekelőtt az élelmiszer ellátásban. A szakmai szerveztek szerint ennek egyik oka az, hogy a brit EU-tagság megszűnése (Brexit) után rengeteg uniós munkavállaló távozott Nagy-Britanniából.

Forrás: MTI

Illusztrációs kiemelt kép: Karsai Attila – hungarokamion.hu

(Ezt a cikket 121 alkalommal tekintették meg.)