Ajánlatok Baleset-megelőzés Biztonság Hírek Járműtechnika Kommunikáció és Informatika Személyautók

A jövő autója már úton van (x)

Neves iparági szereplők kutatják, hogy miként tudnak egymással és a környezetükkel kommunikálni az önvezető autók egy központi infrastruktúrán keresztül. A nem mindennapi együttműködés helyszíne a zalaegerszegi ZalaZONE járműipari tesztpálya, ahol 2019-ben építette ki az Ericsson az 5G teszthálózatot, majd partnereivel az országban először mutatott be manővereket 5G hálózaton kommunikáló önvezető járművekkel, valós körülményeket szimuláló környezetben.

A fejlett infotainment rendszerek amellett, hogy segítik a kommunikációt, a valós idejű tájékozódást és az utasok szórakozását, a biztonságot is növelik köszönhetően az egyre fejlettebb vezetéstámogató rendszereknek – állítják az iparági szereplők. A hálózatba kapcsolt járművek esetében is hasonló forradalom zajlott le, mint korábban az online szerencsejáték iparban, például a bet365 kaszinó felületein. A járművek már nem csak a sofőrrel, de egymással és az okos úthálózattal is képesek lesznek kommunikálni, amihez azonban elengedhetetlen a gyors és stabil kommunikációs platform.

A fejlődéshez összefogásra van szükség

A hálózati hatás megteremtéshez és a ténylegesen „autonóm” járművek globális térnyeréséhez azonban minél szélesebb körű összefogás szükséges. Volt már hasonlóra példa a történelemben a XX. század elején, amikor muszáj volt továbbfejleszteni az úthálózatot ahhoz, hogy egyre több jármű közlekedhessen gyorsabban, mégis biztonságosan az utakon. Most is egy ilyen összefogás indult el hazánkban, a ZalaZONE járműipari tesztpályán az Ericsson közreműködésével, akik más hasonló projektben is részt vesznek. Például Svédországban a buszokat és teherautókat gyártó Scaniaval építettek ki 5G teszthálózatot a járművek távoli vezérlésének fejlesztésére, egy Barcelona mellett felépült tesztpályán pedig részt vettek a dedikált 5G hálózat kialakításában.

A tavalyi évben 250 millió kommunikációs hálózatba kötött gépjármű közlekedett világ különböző autópályáin, 2025-ben pedig eljöhet az az időszak, amikor minden eladott új autó képessé válik a vezeték nélküli kommunikációra. Amennyiben ez valóban bekövetkezik, kézzelfogható közelségbe kerülhet az önvezető járművek korszaka. Persze ehhez még van mit tennie az autómárkáknak, de a közlekedési infrastruktúrák tulajdonosainak, ahogy a vezeték nélküli hálózatokat üzemeltető cégeknek is.

Gyorsabban és biztonságosabban az úton

Az, hogy az autó gyors vezeték nélküli kapcsolattal rendelkezik, elsősorban a vezető kényelmét szolgálja. Így például gyorsan, akár észrevétlenül tudnak majd frissülni a fedélzeti számítógépén futó szoftverek. Sőt, az az általános probléma is megszűnhet, hogy még a frissített HD-térképek is tartalmazhatnak elavult információkat, mivel az autók valós idejű frissítéseket is küldenek a Mobile Edge Cloudnak.

Csupán néhány éven belül teljesen megváltozhat a ma megszokott közlekedés – derül ki a kutatásokból. Intelligens autóinknak elég lesz bemondani egy címet, és azok az optimális, leggyorsabb és legbiztonságosabb úton visznek el a célhoz. De az sem szürreális elképzelés, hogy segítenek egy tűzoltónak, mentőnek gyorsabban elérni egy balesethez.

(x) – fizetett pr-cikk

whitpress

(Ezt a cikket 50 alkalommal tekintették meg.)

5 tengelyen-biztos kézzel!