Aktuális Busz hírek Érdekvédelem Hírek Kiemelt hírek Személyszállítás Vezércikk

Koronavírus – A turistabuszosok támogatását kérik a kormánytól a fuvarozói érdekképviseletek

A kormány támogatását kérik a turisztikai autóbuszos személyszállító kis- és középvállalkozók megsegítésére a fuvarozói érdekképviseletek a válság túléléséhez, az újrainduláshoz, a költségek csökkentéséhez, a képzett munkaerő megtartásához és visszaszerzéséhez.

Illusztráció – Forrás: Pixabay

A Magánvállalkozók Nemzeti Fuvarozó Ipartestülete – NiT Hungary és a Magyar Közúti Fuvarozók Egyesülete (MKFE) pénteki, MTI-hez is elküldött nyílt levelében úgy fogalmaz a szektor érdemi támogatás nélkül maradt. Az idei piacfelügyeleti díj eltörlését üdvözlik, ugyanakkor a szektornak további – a turizmus-vendéglátó és utazásszervező szektorhoz hasonló – támogatásokra van szüksége, mivel a különjárati autóbuszos személyszállító kkv-k tevékenysége – a munkásszállítások egy részétől eltekintve – megszűnt.

A nagy értékű, többségében hitellel terhelt buszok az év eleje óta forgalomból kivonva állnak, a jelenlegi jogszabályok által biztosított ideiglenes kivonási lehetőségük rövidesen kimerül – írták, hozzátéve: a szektor még talpon maradt képviselői utolsó tartalékaikat élik fel. A meghosszabbított hitelmoratórium lejártáig a turisztikai szektor nemzetközi érdemi beindulása nem várható, így a hitelek fedezetét kitermelni képtelen szolgáltatói körben 2021 közepétől tömeges válsághelyzet várható.

Az érdekképviseletek ezért szeretnék, ha a különjárati belföldi személyszállítási szolgáltatás áfája 5 százalékra csökkenne, és lehetőséget kapnának a hitelmoratórium opcionális hosszabbítására a jövő évre. Szeretnék elérni, hogy az idén novembertől bevezetett 50 százalékos bértámogatást terjesszék ki azokra az autóbuszos személyszállító cégekre, amelyek forgalma a 2019-hez képest legalább 30 százalékkal csökkent. A forgalomból történő ideiglenes kivonás lehetőségének jövő év végéig automatikus meghosszabbítását is kérik a cégek részére.

A turizmus újraindulásakor kiemelt lesz a munkaerőhiány kezelése, ezért indokoltnak tartják a gépjárművezető-képzés (C, D, E) visszaemelését az OKJ rendszerébe, és az állam által finanszírozott, magasabb szintű képesítések megszerzését az autóbuszvezetők részére – írták.

Kormányzati beavatkozást kérnek az érintett járműállomány biztosítási módozatainak rendezésére. Ezen belül a casco biztosítások szüneteltetésének lehetőségét, vagy a kgfb-rendszerének felülvizsgálatát emelték ki az irreálisan magas díjajánlatok miatt, ezekkel a jelenleg bevétel nélküli cégek szembesülnek.

“A felelős kormányzati döntések, és az autóbuszos személyszállítók részére nyújtott, javasolt intézkedések biztosíthatják, hogy a turizmus újraindulásakor egy kedvezményekkel életben tartott, megerősített magyar autóbuszos szolgáltatói kör álljon az utazni vágyó milliók rendelkezésére, és a magyar gazdaság nemzetközi összevetésben ezen a téren is győztesként élje túl a válságidőszakot” – írták.

Forrás: MTI

Illusztrációs kiemelt kép: H. Szabó Sándor (1953-2017) felvétele

 

(Ezt a cikket 40 alkalommal tekintették meg.)